بلاگنرم افزار های مهندسی

معرفی کاربردی‌ترین نرم افزارهای مهندسی عمران

ساختمان آنلاین به عنوان یک سایت تخصصی در زمینه صنعت ساختمان شناخته می‌شود. ساختمان آنلاین به عنوان یکی از پیشگامان در این صنعت رو به رشد خدماتی از جمله معرفی و بررسی نرم ‌افزارهای کاربردی مهندسی عمران، دوره‌های آموزشی تخصصی، ارائه تخصصی‌ترین نشریات صنعت ساختمان و فروش محصولات مدیریت و ساخت پروژه را ارائه می‌دهد.

صنعت ساختمان یکی از پیچیده‌ترین خدمات دنیای امروز است. با وجود نرم افزارهای مختلفی نظیر اتوکد و ۳D Max  کار مهندسان در امر نقشه کشی، طراحی داخلی ساختمان و مدل‌های مختلف بسیار آسان شده است.

در این مقاله قصد داریم به جمع‌بندی و معرفی نرم افزارهای کاربردی مهندسی عمران ساختمان آنلاین بپردازیم.

 

نرم افزار AutoCad Civil 3D

AutoCad Civil 3D به عنوان یکی از نرم افزارهای کاربردی مهندسی عمران در پروژه‌های کوچکی نظیر طراحی یک ساختمان تا ساخت یک فرودگاه بین المللی استفاده می‌شود. این نرم افزار که در مدل‌سازی اطلاعات ساختمان و نقشه برداری استاده می‌شود؛ سرعت و کیفیت کار مهندسین را افزایش می‌دهد.

 

نرم افزار ArchiCAD

ArchiCAD یک نرم افزار پیشرو در زمینه مدل‌سازی اطلاعات ساختمان است و توسط معماران، طراحان و مهندسان برای طراحی حرفه‌ای و مستند سازی در پروژه‌های ساختمانی استفاده می‌شود. ۳۰ سال از انتشار این نرم افزار می‌گذرد و به عنوان یک نرم افزار تخصصی در مهندسی عمران تمام تمرکز خود را بر مدل‌سازی اطلاعات ساختمان گذاشته است.

 

نرم افزار Graphisoft Archicad

Graphisoft Archicad جزو اولین نرم‌ افزارهای کاربردی مهندسی عمران در زمینه نقشه کشی دو بعدی و سه بعدی است. این نرم افزار توسط کمپانی گرافیسافت طراحی شده است. این شرکت در سال ۱۹۸۲ در شهر بوداپست تاسیس شد و با عرضه آرشیکد به عنوان پیشگام عرصه عمران پیشرفت چشمگیری داشت.

 

نرم افزار Graphisoft Archicad

نرم افزار Auto CAD Architecture

بسته به کار شما ممکن است در نرم افزار اتوکد به ویژگی‌های دیگری در طراحی و مستند سازی نیاز داشته باشید. AutoCAD Architecture تمامی امکانات اتوکد به علاوه ابزارهایی برای ارتقا امر دیزاین را دارا است. برخلاف اتوکد که برای طراحی از خطوط و قوس‌های استفاده می‌شود در AutoCAD Architecture این خطوط با دیوارها، درها و پنجره‌‌ها جایگزین شده است.

نرم افزار Rhino (Rhinoceros)

Rhino یکی از نرم افزارهای کاربردی مهندسی عمران است که برای اولین بار در سال ۱۹۹۸ به عنوان یکی از ابزارهای استاندارد مدل سازی سه بعدی برای معماران عرضه شده است.

این نرم افزار ابزارهای دقیقی برای طراحی، تجزیه و تحلیل و مستندسازی اطلاعات فراهم می‌کند.

نرم افزار ۳D Max

۳D Max یک برنامه گرافیکی رایانه‌ای برای ایجاد مدل‌های سه بعدی، انیمیشن و تصاویر دیجیتال است. این نرم افزار به دلیل داشتن ابزارهای قوی برای تولید مدل‌‌های سه بعدی میان مهندسان عمران به خوبی شناخته شده است. ۳D Max نیز همانند اتوکد متعلق به کمپانی Autodesk است.

 

نرم افزار ۳D Max

نرم افزار Carrier HAP

Carrier HAP یکی از نرم افزارهای کاربردی مهندسی عمران در طراحی سیستم‌‌های گرمایشی و تهویه مطبوع است. این ابزار مدل سازی انرژی به عنوان برترین ابزار مهندسان این حوزه در طراحی و تجزیه و تحلیل سیستم‌‌های ساختمانی شناخته می‌شود.

نرم افزار hvac

Hvac محصول شرکت Elite software است و به عنوان یک سیستم تعاملی پویا در  طراحی سیستم‌های گرمایشی و تهویه هوا ( havc) شناخته می‌شود. یک سیستم HAVC شامل بخش‌های نظیر برج خنک کننده، هواکش، پمپ، کویل و … می‌با‌شد؛با استفاده از این نرم افزار می‌توانید تنها با درگ کردن چند آیکن این اجزا را ایجاد، هماهنگ و تجزیه و تحلیل کنید.

 نرم افزار AutoCAD

AutoCAD برای اولین بار در سال ۱۹۸۲ توسط Autodesk معرفی شد. به عنوان یکی از نرم افزارهای کاربردی مهندسی عمران در ایجاد مدل‌های سه بعدی و دو بعدی استفاده می‌شود. این ابزار به دلیل قابلیت‌‌های قدرتمند مدل سازی توسط معماران و مهندسان مورد استفاده قرار می‌گیرد. اتوکد دارای نسخه‌های مختلف است.

 

نرم افزار اتوکد

نرم افزار AutoCad MEP

AutoCAD MEP یکی دیگر از محصولات Autodesk است که در امر نقشه کشی سه بعدی تاسیسات توسط مهندسان مکانیک، برق، لوله کشی و معماران مورد استفاده قرا می‌گیرد. ابزارها و چینش آن مشابه اتوکد است اما برای تسریع گردش کار در ایجاد طرح‌های MEP بهینه سازی شده است.

نرم افزار CATIA

CATIA یکی از قدرتمندترین نرم افزارهای سه بعدی است که در طراحی محصولاتی نظیر هواپیما، قایق، زیر دریایی و ساختمان‌ها  مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نرم افزار با فراهم کردن محیط تعاملی سه بعدی مورد پسند مهندسان است.

 

نرم افزار CATIA

نرم افزار Generic Mapping Tools

Generic Mapping Tools یک ابزار اپن سورس با حدود ۸۰ ابزار کاربری است. این ابزار جهت کد نویسی و ترسیم نقشه‌ها استفاده می‌شود. این نرم افزار با داشتن مجموعه داده‌‌ها جغرافیایی، سرعت بالا و کد نویسی آسان جزو نرم افزارهای کاربردی مهندسی عمران به شمار می‌رود.

نرم افزار Grasshopper

Grasshopper یکی از پلاگین‌های کاربردی Rhino  است. این نرم افزار کاربری مهندسی عمران یک ویرایشگر گرافیکی برای ایجاد الگوریتم‌های مختلف است. کار با این ابزار بسیار آسان است و به دانش برنامه نویسی بالایی نیاز ندارد؛ با وجود این انعطاف پذیری بالایی دارد.

نرم افزار SewerCAD

SewerCAD یک محصول نرم افزاری که در سراسر جهان توسط شرکت‌های مهندسی و خدمات شهری جهت مدل سازی و طراحی خطوط فاضلاب استفاده می‌شود. با استفاده از این ابزار مهندسان می‌توانند جریان نیرو تحت فشار و گرانش را به آسانی شبیه سازی کنند.

 

نرم افزار SewerCAD

نرم افزار اسکچاپ

اسکچاپ یکی از نرم افزارهای کاربردی مهندسی عمران در زمینه مدل سازی سه بعدی است. کار کردن با آن آسان است و دارای بانک اطلاعاتی گسترده از مدل‌‌های ایجاد شده توسط کاربران است. این ابزار  برای طیف گسترده‌ای از پروژه‌های مدل سازی سه بعدی نظیر معماری، طراحی داخلی و طراحی بازی ویدیویی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نرم افزار اسکیس

اسکیس به دلیل قابلیت اجرا روی موبایل و تبلت یکی از ابزارهای مورد علاقه مهندسان عمران است. با استفاده از این ابزار هر لحظه می‌توانید طرح‌ها و ایده‌های خود را ثبت کنید. این نرم افزار طراحی قدرتمند متعلق به شرکت Autodesk است.

نرم افزار magicplan

Magicplan یکی از نرم‌ افزارهای کاربردی مهندسی عمران است که می‌توانید در گوشی همراه خود از آن استفاده کنید. با فیلمبرداری از طریق این ابزار می‌توانید نقشه و پلان کاملی از یک ساختمان داشته باشید. این ابزار به طور خودکار فاصله‌ها را تخمین می‌زند و در انتها می‌توانید از آن خروجی بگیرید.

 

نرم افزارهای مهندسی عمران

نرم افزارios  Architect Envi Deluxe

Architect Envi Deluxe اپلیکیشنی برای تلفن همراه تحت ios است. این نرم افزار کاربردی مهندسی عمران اطلاعات گسترده‌ای از معماران سراسر جهان و طرح‌های آن‌ها را در خود جای داده است. با استفاده از این ابزار می‌توانید شاهکارهای معماری سراسر جهان را در زوایای مختلف بررسی کنید.

نرم‌افزار موبایلی Paper

Paper یکی دیگر از نرم افزارهای کاربردی مهندسی عمران است. این ابزار با فراهم کردن فضای لذت بخش و امکانات مختلفی نظیر ترسیم نمودار و نوشته سه بعدی این امکان را به شما می‌دهد تا ایده‌های خلاقانه خود را هر جا که باشید یادداشت کنید.

نرم افزار وی ری

Vary یک پلاگین رندر است. وی ری به عنوان یکی از نرم افزارهای کاربردی مهندسی عمران به طور کلی در ایجاد تصاویر فتورئالیست و افزایش سرعت رندر استفاده می‌شود. در حال حاضر  Vray برای ۳D Studio Max ، Maya ، Rhinoceros 3D ، Sketchup ، Softimage ، Blender وجود دارد و یک نسخه مستقل نیز برای آن وجود دارد.

 

نرم افزار وی ری

نرم افزار Plaxis

پلکسیس از جمله نرم افزارهای پرکاربرد مهندسی عمران است که در پروژه‌های ژئوتکنیک استفاده می‌شود. این ابزار در تحلیل و بررسی پایداری و تغییر شکل عناصری مانند خاک و سنگ و همچنین تعامل خاک، آب و جریان گرما کاربرد دارد.

نرم افزار Flac

فلک یک نرم افزار مدل سازی عددی برای تجزیه و تحلیل ژئوتکنیکی خاک، سنگ و آب‌های زیرزمینی به صورت دو بعدی است. این ابزار توسط مهندسین ژئوتکنیک، عمران و استخراج معادن برای آنالیز، آزمایش و طراحی  استفاده می‌شود.

نرم افزار اتوکد الکتریکال

اتوکد الکتریکال یکی از نرم افزارهای کاربردی مهندسی عمران برای طراحی سیستم‌های کنترل الکتریکی است. این نرم افزار شامل تمام قابلیت‌های اتوکد به علاوه ابزار لازم برای خودکار سازی وظایف کنترل مهندسی مانند مدارهای ساختمانی، شماره گذاری سیم‌ها و… است. اتوکد الکتریکال با صرفه جویی در زمان یکی از برترین ابزار در این زمینه است.

نرم افزار ABAQUS

آباکوس یکی از نرم افزارهای کاربردی مهندسی عمران است که در رشته‌های مختلف مهندسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نرم افزار که توسط Dassault Systemes توسعه یافته است. به دلیل توان محاسباتی بالای آن به طور رایج استفاده می‌شود. این ابزار در شبیه سازی مولفه‌‌ها و سازه‌های پیچیده در شرایط متنوع کاربرد گسترده دارد.

 

نرم افزار ABAQUS

اتوکد مکانیکال

برای طراحی اجزای مکانیکی، قطعات و ماشین آلات از اتوکد مکانیکال استفاده می‌شود. این نرم افزار دارای مجموعه‌ای از ابزارهای مخصوص مهندسی مکانیک شامل بیش از ۷۰۰۰۰۰ قطعه هوشمند است. رابط کاربری همراه با پیش نمایش بصری، استفاده آسان اتوکد مکانیکال را به یکی از نرم افزارهای کاربردی مهندسی عمران تبدیل کرده است.

نرم افزار Flow 3D

فلو تری دی یک ابزار مدل سازی قدرتمند است که به مهندسان کمک ارزشمندی در شبیه سازی و درک جریان‌های فیزیکی می‌کند. با قابلیت پیش بینی دقیق جریان‌ها آزاد، FLOW-3D نرم افزار مناسبی برای محاسبه دینامیک سیالات است که در مرحله طراحی و بهبود فرآیند تولید از آن استفاده می‌شود.

 

نرم افزار DiALux

DiALux یکی از نرم افزارهای کاربردی مهندسی عمران است که به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار دارد. از این ابزار برای طراحی سیستم روشنایی داخل یک اتاق، کل ساختمان و یا فضای باز استفاده می‌شود. DIALux به طور مداوم در حال تغییر و توسعه است.

نرم افزار DEEPSOIL

DEEPSOIL یک نرم افزار آنالیز خطی و غیر خطی پاسخ داینامیکی یک محل است. رابط کاربری گرافیکی، قابلیت پردازش همزمان، فرمول میرایی مستقل از زمان و مدل‌های تولید فشار دیپ‌سویل را به یکی از نرم افزارهای کاربردی مهندسی عمران تبدیل کرده است.

نرم افزار Section Builder

Section Builder یک بسته نرم افزاری مبتنی بر ویندوز است که برای ایجاد و تجزیه و تحلیل مقاطع ساختاری ساده و پیچیده از فولاد، بتن مسلح یا مواد کامپوزیتی استفاده می‌شود.

نرم‌افزار Lumion (لومیون)

نرم افزار لومیون یک ابزار قدرتمند و در عین حال آسان و سرگرم کننده برای طراحی است که به هر کسی این امکان را می‌دهد تا یک محیط سه بعدی بسازد. سپس می‌توانید تصاویر زیبایی از آن تهیه کنید یا یک پیاده روی زنده در آن طراحی کنید.

 

نرم‌افزار Lumion (لومیون)

نرم‌افزار ArcGIS

ArcGIS یکی از نرم افزارهای کاربردی مهندسی عمران است که در ایجاد، مدیریت و تجزیه و تحلیل داده‌های جغرافیایی استفاده می‌شود. این پلتفرم از اجزایی نظیر سرور، برنامه موبایل و دسکتاپ و ابزارهای توسعه تشکیل شده است.

 

نرم افزار SolidWork

SolidWork یکی از نرم افزارهای مورد علاقه مهندسین در صنعت است. این امر به دلیل رابط بصری عالی، منطق و نوآوری بالا و هوشمندی در تجربه کاربری آن است. سالیدورکس از جمله نرم افزارهای کاربردی در مهندسی عمران است و برای تمامی طراحان ۳D CAD نامی آشنا است.

 

نرم افزار GeoStudio

GeoStudio محصول کمپانی GEOSLOPE است. این کمپانی بیش از ۴۰ سال است که در حال توسعه نرم افزارهای پیشرفته برای مدل سازی ژئوتکنیکی و ژئولوژیکی است. نسخه اصلی این نرم افزار برای تجزیه و تحلیل چالش‌هایی با محدودیت ژئومتری مناسب است. این ابزار در بیش از ۱۰۰ کشور دنیا استفاده می‌شود.

 

نرم‌افزار انسیس ANSYS

ANSYS یکی از شناخته شده‌ترین نرم افزارهای کاربردی مهندسی عمران است که به شما امکان انجام پیچیده‌ترین پروژه‌های مهندسی سازه را می‌دهد. اموری نظیر تجزیه و تحلیل استرس و بار، جریان مایعات و انتقال حرارت با کمک انسیس امکان پذیر است.

 

نرم‌افزار اپنسیس OpenSees

Opensees نرم افزاری برای شبیه سازی زلزله و پاسخ سازه یا سیستم ژئوتکنیکی است. این ابزار به عنوان یک بستر محاسباتی برای تحقیق در زمینه مهندسی زلزله بر پایه دانش کسب شده توسط مرکز تحقیقات مهندسی زلزله اقیانوس آرام ساخته شده است.

 

نرم‌افزار ایتبس ETABS

ETABS یک محصول نرم افزاری برای تجزیه و تحلیل ساختمان است. آخرین نسخه این نرم افزار ابزارهای قدرتمندی را برای مدل سازی و تجسم متنی بی نظیر، افزایش قدرت تحلیلی سریع خطی و غیر خطی، طراحی پیشرفته و نمایش گرافیکی  ارائه می‌دهد.

نرم افزارهای مهندسی عمران

نرم‌افزار سپ۲۰۰۰ SAP2000

SAP2000 یک نرم افزار تحلیل و طراحی سازه است که توسط Incorporated (CSI) ، یک شرکت مهندسی سازه و زلزله، طراحی و عرضه شده است.

امکان تجزیه و تحلیل استاتیک و پویا، خطی یا غیر خطی و همچنین رابط گرافیکی قدرتمند، این ابزار را به یکی از نرم افزارهای کاربردی مهندسی عمران تبدیل کرده است.

 

نرم‌افزار سیف SAFe

SAFe یک ابزار قدرتمند برای طراحی کفپوش بتونی و فونداسیون است. SAFe به عنوان یکی از نرم افزارهای کاربردی مهندسی عمران تمام جنبه‌های فرآیند طراحی مهندسی از تنظیم چیدمان تا طراحی جزئیات را در یک محیط بصری با استفاده آسان امکان پذیر می‌کند.

 

نرم‌افزار تکلااستراکچرز TEKLA Structures

Tekla Structures ابزاری برای مدل سازی اطلاعات ساختمان است که به معماران، مهندسان و پیمانکاران در مدیریت و طراحی ساخت و ساز کمک می‌کند. از ویژگی های اصلی این نرم افزار کاردی مهندسی عمران می‌توان به طراحی ارتباطات، مدیریت داده‌‌ها و برنامه ریزی مفهومی اشاره کرد. با استفاده از ماژول‌های این نرم افزار، کاربران می‌توانند مقدار مواد مصرفی را تخمین زنند.

 

نرم‌افزار ADAPT

بیش از ۳۰ سال است که مهندسان در سراسر جهان برای دستیابی به بالاترین سطح بهره‌وری در طراحی و افزایش دقت در پروژ‌ه‌های خود از ADAPT استفاده می‌کنند. از سال ۱۹۸۱ ADAPT که یکی از نرم افزارهای کاربردی مهندسی عمران است به عنوان محبوب‌ترین ابزار برای طراحی سازه‌های بتنی شناخته می‌شود.

 

نرم‌افزار روبوت‌استراکچر

Robot Structural Analysis محیطی برای طراحی سازه‌های بزرگ و پیچیده و تجزیه و تحلیل پیشرفته را فراهم می‌کند. روبوت‌استراکچر به عنوان یکی از نرم افزارهای کاربردی مهندسی عمران کار مهندسان را بسیار هموار کرده است و سرعت شبیه سازی و تجزیه و تحلیل را افزایش داده است.

 

نرم افزارهای مهندسی عمران

نرم‌افزار رویت Revit

Autodesk Revit به عنوان یکی از نرم افزارهای کاربردی مهندسی عمران در زمینه مدل سازی اطلاعات ساختمان کاربرد دارد. این ابزار به کاربران ویندوز این اجازه را می‌دهد تا با استفاده از مدل سازی پارامتری به طراحی بپردازند.

 

نرم‌افزار WaterGEMS

WaterGEMS یک ابزار آسان و کاربردی برای طراحی شبکه‌‌های توزیع آب است. این نرم افزار به ارتقا دانش شما در مورد رفتار زیر ساخت‌ها به عنوان یک سیستم و چگونگی رشد آن با افزایش جمعیت کمک می‌کند. این ابزار به عنوان یکی از نرم افزارهای کاربردی مهندسی عمران امکانات گسترده‌ای از شبیه سازی کیفیت آب تا تحلیل هزینه انرژی را در یک محیط انعطاف پذیر برای شما فراهم می‌کند.

 

نرم‌افزار Canvas

Canvas  نرم افزاری برای طراحی، ویرایش عکس و اشتراک گذاری آن برای مهندسان، دانشمندان، طراحان و متخصصان گرافیکی است. Canvas با تسهیل در روند کار به صرفه جویی در وقت و هزینه کمک می‌کند. Canvas به عنوان یکی از نرم افزارهای کاربردی مهندسی عمران دارای ابزارهای حاشیه نویسی، نشانه گذاری و ویرایش قدرتمند است.

در این مقاله از ساختمان آنلاین سعی کردیم با توضیحات مختصر و ارائه لینک‌های تکمیلی شما را با نرم افزارهای کاربردی مهندسی عمران آشنا کنیم.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا