رویدادهااملاک و مستغلات

بازدهی صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات در شرایط مختلف

شرایط مختلف تورمی در کشور باعث میشود تا بازدهی صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات در شرایط مختلف متفاوت باشد. ماهیت این صندوق برای پوشش ریسک است، اما در شرایط تورمی سودی بالاتر از سایر بازارها را به شما می‌دهد.

زمانی که در رابطه با سرمایه‌گذاری صحبت می‌شود؛ بازدهی مورد انتظار سرمایه‌گذاری از اولین مواردی است که مورد بررسی قرار می‌گیرد. هر سرمایه‌گذاری بازدهی مختص به خود را دارد که تحت تأثیر عوامل و شرایط درونی و بیرونی است. سرمایه‌گذاران این انتظار را دارند تا با توجه به میزان ریسکی که متحمل می‌شوند؛ سود بیشتری را هم کسب کنند. اگر یک بازار مالی ریسک کمی داشته باشد، سرمایه‌گذاران انتظار سودهای بالا ندارند (مانند سود بانکی) و در مقابل اگر یک بازار مالی ریسک بالایی داشته باشد؛ سرمایه‌گذاران انتظار سودهای کلان دارند (مانند بازار سرمایه) و به همین دلیل حاضر می‌شوند تا بخشی از سرمایه خود را به حوزه‌های با ریسک بالا اختصاص دهند.

دانستن این نکته بسیار مهم است که، سرمایه‌گذاری همیشه با رویکرد حداکثر سازی سود انجام نمی‌شود. بلکه با رویکرد بهینه سازی سود صورت می‌پذیرد. سرمایه‌گذاران به دنبال این نیستند که بیشترین سود ممکن را از یک فعالیت کسب کنند؛ بلکه به دنبال این هستند که در فعالیت‌های مختلف مالی سود بهینه‌ای کسب کنند. برای مثال زمانی که افراد اقدام به خرید و فروش سهم می‌کنند؛ این امکان وجود ندارد که همیشه سهم را در پایین‌ترین حد قیمتی خریداری کرده و در بالاترین عدد به فروش برسانند. سرمایه‌گذاران به دنبال این هستند که در خرید و فروش‌های متعدد، بازدهی مناسبی را برای خود به ارمغان آورده باشند.

مدیریت ریسک در سرمایه‌گذاری

سرمایه‌گذاری‌های مخاطره پذیر شاید برخی مواقع همراه با سود باشد و بتواند سرمایه افراد را چند برابر کند. اما در مواقعی هم سرمایه افراد را به نابودی می‌کشاند و دارایی فرد را از بین می‌برد. برای همین هم سرمایه‌گذاران به دنبال این نیستند تا همه سرمایه خود را در یک بازار پر ریسک قرار بدهند و امیدوار باشند که شاید سود خوبی کسب می‌کنند. برنامه ریزی و مدیریت ریسک این امکان را به افراد می‌دهد تا شرایط برای کسب یک بازدهی معقول در سرمایه‌گذاری فراهم گردد.

راه و روش‌های متعددی جهت مدیریت ریسک وجود دارد. تنوع بخشی به سبد سرمایه‌گذاری یکی از راه‌های ساده به منظور مدیریت ریسک است. در این روش سرمایه‌گذاران بجای اینکه تمام سرمایه خود را روی یک پروژه بگذارند؛ آن را در بخش‌های مختلف تقسیم می‌کنند تا در صورتی که یک فعالیت با زیان مواجه شد، سایر بخش‌ها بتوانند زیان حاصله را جبران نمایند. یک راه دیگر استفاده از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری با ریسک بسیار پایین یا بدون ریسک است. شرکت‌های بزرگ همواره بخشی از سرمایه خود را در فعالیت‌هایی می‌گذاراند که تقریبا ریسک ندارد و سود کمی هم به آن‌ها می‌دهد. در عوض این سرمایه‌گذاری باعث می‌شود تا ریسک بخش‌های دیگر کاهش پیدا کرده و در صورتی که شرکت نیاز فوری به منابع نقدی داشته باشد؛ از محل این سرمایه‌گذاری، نقدینگی مورد نظر خود را تأمین کند.

صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات ابزار مناسبی جهت پوشش ریسک

ابزارهای گوناگونی جهت پوشش ریسک طراحی شده است تا سرمایه‌گذاران بتوانند سرمایه خود را وارد این ابزارها کرده و پوشش ریسک مناسبی را جهت فعالیت‌های خود ایجاد نمایند. سپرده بانکی و صندوق درآمد ثابت از جمله این ابزارها بوده‌اند. در سال اخیر صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات نیز به این ابزارها اضافه شده است. ابزاری که به واسطه سرمایه‌گذاری در حوزه املاک و مستغلات ریسک پایینی دارد و با توجه به بازدهی املاک و مستغلات سود بالاتری را هم برای سرمایه‌گذاران به ارمغان می‌آورد.

صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات ابزاری است که بیش از 60 سال در دنیا استفاده شده و عملکرد خود را نشان داده است. برای دیدن تاریخچه صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات ایجا کلیک کنید. این ابزار توانسته در دوره‌های مختلف سود مناسبی را به سرمایه‌گذاران بدهد و همچنین پوشش ریسکی برای فعالیت‌های دیگر سرمایه‌گذاران باشد. حتی در سال‌هایی که انتظار می‌رود تا بازدهی صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات منفی باشد؛ به واسطه پوشش ریسکی که صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات ایجاد می‌کند، خیلی از سرمایه‌گذاران همچنان حاضر به خروج از صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات نیستند. در نمودار زیر یک مقایسه سی و سه ساله بین بازدهی صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات و اوراق قرضه ده ساله در آمریکا را مشاهده می‌کنید.

 

همانطور که مشخص است؛ در اغلب بازه‌های زمانی، بازدهی صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات بیش از اوراق قرضه ده ساله بوده است.

بازدهی صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات در شرایط مختلف

از آنجا که صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات در کشور ما کمتر از یکسال سابقه فعالیت دارد؛ به منظور بازدهی آن باید عملکرد آن در سایر کشورها را مورد بررسی قرار دهیم. از آنجاکه قیمت املاک و مستغلات و همچنین اجاره بها از تورم کشور تبعیت می‌کند؛ باید گفت که عملکرد صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات هم تابعی از تورم کشور است. در صورتی که تورم کشور پایین باشد، بازدهی صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات هم پایین است. اگر تورم به صورت عادی باشد و یا تورم بالا باشد؛ صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات این امکان را دارد تا علاوه بر ایجاد پوشش ریسک مناسب برای سرمایه‌گذاری، بازدهی بالاتر از بازار سرمایه هم به سرمایه‌گذاران خود بدهد. نمودار زیر که مقایسه‌ای میان بازدهی صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات و شاخص S&P آمریکا در شرایط مختلفی تورمی است؛ این حقیقت را آشکار می‌سازد.

در کشور ما که با تورم افسار گسیخته مواجه است، قیمت املاک و مستغلات و همچنین اجاره بها املاک و مستغلات افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل هم در سالیان گذشته بازدهی این بازار که ریسک کمی را به همراه دارد از بازدهی سایر بازارهای مالی پیشی گرفته است و سود بیشتری را نسیب سرمایه‌گذاران کرده است.

جمع بندی

تنوع ابزارهای سرمایه‌گذاری که این امکان را به سرمایه‌گذاران می‌دهند تا برای سرمایه‌گذاری خود پوشش ریسک ایجاد کنند و بتوانند تا حدودی ریسک خود را کنترل کنند؛ باعث پویایی بازار و گسترش فعالیت در حوزه‌های مختلف می‌شود. راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات در کشور این زمینه را برای افراد فراهم کرده تا علاوه بر پوشش ریسک بتوانند با سرمایه‌گذاری خرد در حوزه املاک و مستغلات؛ سود خوبی کسب کنند. تورم بالا در کشور باعث شده تا این صندوق بتواند، سودی بیشتر از تورم و حتی بیشتر از سایر بازارهای مالی که ریسک بالاتری دارند را به سرمایه‌گذاران بدهد.

به این مطلب امتیاز دهید

حسین بریهی

کارشناس تأمین مالی املاک و مستغلات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا