بورس و بازارمجله خبری

مقصر گرانی مسکن در جزیره کیش کیست؟

به گزارش ساختمان آنلاین:    افزایش غیرمتعارف و غیرکارشناسی ملک در جزیره کیش باعث شده که مردم بخصوص مستاجرین در شرایط سخت و بلاتکلیفی به سر ببرند از آن سو برای تمدید قراردادهای خود مجبور به پرداخت پیش پرداخت‌های غیرمتعارف و اجاره‌بهاهای 40 تا 50 درصدی نسبت به سال گذشته شده‌اند.

اجاره‌بهاهایی که کاملا غیرکارشناسی و غیرمتعارف است که این هم باعث مشکلات فراوانی برای قشر زحمتکش، کارگری و کم‌درآمد جامعه گردید است به همین سبب اطراف های شهرهای بزرگ و شهرک‌های مختلف به واسطه این موج گرانی مسکن تحت تاثیر قرار گرفته‌اند و افزایش بی‌رویه اجاره بها به این مناطق نیز سرایت کرده است اما در این بین در جزیره کیش شرایط متفاوت است به شکلی که در جزیره کیش کارگران و قشر کم‌درآمد و کارمند که با حداقل حقوق و پایه وزارت کار زندگی می‌کند چاره‌ای جز تمکین قیمت‌های موجود و رفتن زیر بار اجاره‌بهای سنگین مالکین خود ندارد و یا اینکه مجبورند از جزیره کیش مهاجرت کنند با توجه به شرایط موجود متاسفانه شاهد خروج گسترده‌ای از هموطنان عزیز، زحمتکش و قشر کم‌درآمد از جزیره کیش هستیم.

بارها به این موضوع اشاره شده اما هیچ مسئولی شرایط فعلی را به گردن نمی‌گیرد. در وهله اول اکثر مردم گرانی‌های موجود را به دفاتر املاک و مشاورین املاک مرتبط می‌دانند اما طبق گزارشات به عمل آمده بسیاری از مشاورین املاک خود مستاجر هستند و از این شرایط نابسامان متضرر گردیده‌اند اما هستند کسانی که دست اندر کار صنف ملک و زمین در جزیره‌کیش هستند و خود نیز به نوعی می‌توان گفت باعث و بانی مشکل موجود هستند به طوری که در جزیره‌کیش مالکینی وجود دارند که ده‌ها منزل مسکونی را در اختیار دارند و با هماهنگی برخی از دفاتر املاک به هر قیمتی که بخواهند ملک‌های خود را می‌فروشند و یا اجاره می‌دهند در این بین اما طی گفت‌وگوهایی که با اتحادیه املاک جزیره کیش انجام شد آقای بصیری نایب رییس اتحادیه املاک جزیره‌کیش معتقد است گرانی‌ها در جزیره کیش یک امر عادی است چرا که این گرانی‌ها نسبت به عرضه و تقاضا تعیین می‌شود در جزیره کیش زمین حکم طلا را دارد و نباید زمین را به قیمت پایین در اختیار سرمایه‌گذار قرار داد.

سرمایه‌گذار زمین را به قیمت بالا خریداری می‌کند و با مصالح گران قیمت خانه‌سازی می‌کند و طبیعی است که باید سود قابل توجهی از فعالیت خود ببرد!؟ اما آقای بصیری معتقد است سازمان منطقه کیش خود به عنوان دلال بزرگ مشغول به کار است به طوری که زمین‌های کیش را به بالاترین قیمت به مزایده گذاشته و آپارتمان‌های جزیره کیش را از متری 50 میلیون تومان به صورت پایه برای فروش قرار داده است. در واقع سازمان منطقه آزاد کیش را محکوم به گران شدن ملک در جزیره می‌داند.

وی معتقد است با جلساتی که با سازمان‌ها و مراکز مختلف داشتیم تمام تلاش و کوشش خودرا مبنی بر جلوگیری از شرایط موجود انجام داده‌ایم اما واقعیت این است کسانی که در جزیره کیش ملک دارند اکثر ملک‌های دوم و سوم خریداری کرده‌اند از آن سو مسئولین سازمان منطقه آزاد کیش مدعی‌اند سال‌های قبل این زمین‌ها به دلالان شخصی واگذار می‌شد و سود حاصله به جیب دلالان می‌رفت اما اکنون سازمان برای هزینه‌های جاری خود نمی‌تواند زمین‌های دولتی را به قیمت پایین و غیرکارشناسانه واگذار نماید کما اینکه مزایده برگزار می‌شود و هر کسی اختیار دارد در مزایده شرکت کرده و زمین‌ها با قیمت کارشناسی شده و البته نسبت به رشد تورم زمین‌ها به مردم و واجدین شرایط واگذار شود.

به گفته مسئولین سازمان منطقه آزاد کیش گرانی‌های موجود و غیرمتعارف به هیچ عنوان متوجه سازمان نیست سازمان برای گران کردن مسکن و زمین‌ها با اخذ مجوزهای قانونی در چارچوب کارشناسی شده اقدام می‌کنند و به هیچ عنوان آشفتگی بازار نتیجه خروجی مصوبات سازمان نبوده و نیست بلکه بر عهده دلالهای است که سال‌های قبل اقدام به خرید زمین و ساخت وساز کردند و صاحب چندین دستگاه آپارتمان شده و با تعدادی از دلالان مسکن همسو هستند و به خاطر محدودیت جزیره کیش ملک‌های خود را به هر قیمتی که بخواهند بدون در نظر گرفتن نیاز مردم واگذار می‌کنند.

تا جایی که برخی حتی حاضرند ملک خود را خالی نگه دارند اما به قیمت واقعی نفروشند اما در این بین مردم جزیره کیش کیشوندان و قشر کارگری مجبور هستند تا با کمترین درآمد امورات خود را بگذرانند در واقع تمام کارهای خدماتی جزیره کیش بر عهده آنها است بیشترین فشار را تحمل می‌کنند.

تا قبل از این موضوع بسیاری از کارفرمایان برای کارگران خود خانه و آپارتمان در اختیار کارمندان خود قرار می‌دادند. اما با گران شدن ملک و زمین دیگر قادر به این کار نیستند و کارگران مجبور به رفتن از جزیره کیش و یا زندگی با شرایط بسیار سخت شده‌اند. باید توجه داشت برای توسعه جزیره کیش قطعا نیازمند نیروهای خدماتی کارگران ماهر و متخصصین هستیم اگر امروز نیاز به مشکل مسکن افراد کم‌درآمد در جزیره کیش حل نشود با خروج چنین نیروهایی از جزیره کیش قطع به یقین توسعه جزیره کیش نیز با مشکل مواجه خواهد شد. شرایط اسفناک قیمت ملک و اجاره‌بها امروز در یک مثلث سه ضلعی شامل سازمان منطقه آزاد کیش بخش خصوصی دلال‌ها و دفاتر املاک تقسیم کرد.

برخی از کیشوندان معتقدند که برخی از این افرادی که در اتحادیه املاک فعال هستند زمانی که به جزیره آمدند مستاجر و کم‌درآمد بودند اما از همین دلالی مسکن به درآمدهای زیادی رسیدند و به نوعی در گران بودن ملک دست داشتند در نهایت انگار هیچ عزم و نیرویی برای حل مشکلات مستاجرین در جزیره کیش وجود ندارد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

‫11 دیدگاه ها

  1. من خودم کیشوندم تمام گرانی موجود ملک اجاره مقصر مشاورین املاک و مسولین اتحادیه املاک هستند از یک طرف کاغذ می چسبانند نه به کرایه نامتعارف از طرف دیگر به مالکین می گویند این اجاره اعلامی کم امسال200درصد گرون شده یا به فروشندگان اعلام اینقدر زیر میزی به جز کمیسیون بدین تا قیمت زیاد غیر عرف بفروشیم تنها راهکار این صنف املاک اتحادیه تعطیل کنین و حتی500جواز جدید بدین و کمیسیون کم کنین تا قیمتها فروکش کنه مالیات سنگین برای این صنف درست کنین چرا جواز املاک3میلیارد باشه بعد نتیجه میشه این من فکر میکنه کسانی از بیرون با حمایت این صنف برطبل گرانی میکوبند باطل کنید جواز3میلیاردی به همه جواز بدین ادره بازرگانی مقصر گرانی که با این صنف همکاری میکند جلوی جواز بسته کسی نتونه بگیره بشه جواز 3میلیارد کمیسیون کم کنین

  2. مشکل گرانی دفاتر املاک کیش هستد بخاطر کمیسیون زیادی و زیاده خواهی و اینکه ارزش جوازهاشون گرون بشه همه انها متهد با همدیگر شدند در ظاهر به دادستان کیش بگن ما نیستیم از اون طرف تک تک صاحب خونها زنگ بزنن امسال مستاجر بیرون کن من 3برابر قیمت مستاجر جدید بدم به صاحب خونه میگه چون کرونا دادگاه تخلیه نمیده بگو خونه فروختم فقط80بنگاه مقصر اصلی هستند

  3. مقصر بنگاه املاک هستند بازرگانی مقصر 300جواز جدید بده کمیسیون کم کنین

  4. مستاجر بدبخت 12ماه کرایه نمیده 13ماه میده 1ماهش کمیسیون املاک پس مقصر معلوم سال که ذور است 13ماهه حداقل نرخ کمیسیون کم کنید اجعاف هم از صاحب خونه هم املاک

  5. این اتحادیه املاک کیش بجای کم کردن کمیسیون این صنف میاره جلو سازمان به قانون شکنی کیش حداقل1000املاک لازمه ولی با عرف کمیسیون سرزمین اصلی نه یک قرار داد 500میلیون کمیسیون محضر خونه اینقدر واسه سند نمیگیره

  6. این اتحادیه املاک کیش بجای کم کردن کمیسیون این صنف میاره جلو سازمان به قانون شکنی کیش حداقل1000املاک لازمه ولی با عرف کمیسیون سرزمین اصلی نه یک قرار داد 500میلیون کمیسیون محضر خونه اینقدر واسه سند نمیگیره

  7. مقصر اداره دارای واداره بازرگانی وصنف املاک به این دلیل اگر اداره دارایی از این کمیسیون نامتعارف که هر املاکی تو یکسال اخیر 10میلیارد تومان کمیسیون گرفتن مالیات میگرفت این نمیشد اگر اداره بازرگانی کمیسیون این صنف کم میکرد و تعداد 300جواز املاک میداد این نمی شد که جواز این صنف2میلیارد بشه بعد نرخ سود جواز از مردم بگیرن و سوم مقصر این صنف املاک اگر کمیسیون گزاف نبود 80املاکی 4000هزار مشاور جمع نمیشد دنبال نان مفت ای 4000هزار باید در صنعت کیش فعال بودن وچهارم مقصر معاون سازمان که به جای افطار رفتن در ماه رمضان در اتحادیه این صنف انها را به قانون مداری و کمیسیون عرف گرفتن دعوت میکردن نا اینکه با پولهای باد اورده 4000نفر کسیل کنند جلوی سازمان تجمع غیر قانونی واز اخر بازرسی این صنف نباید به کمیسیون نا عرف مهر تایید بزنند که هر املاکی ماه 200شاکی داشته باشد 70درصد شکوایه دادگستری زیر قرار داد این صنف باشد پس ببینید این صنف املا ک 80نفری چی مشکلات ایجاد کرده مرحبا به این دوستان زحمتکش

  8. مشکل اصلی زیر سر صنف املاک و بدبختی برای مستاجرین خواهشمندم ارم نه با اجاره نامتعارف از شیشه این املاکها بر دارید وقتی به ان عمل نمی کنند به گرانی دامن میزنند

  9. برپدر ومادر مسبب این گرانیها ی کیش لعنت .اخه کثافت فک نمیکنی مردم با ریال حقوق ودستمزد میگیرن .اونوقت هزینه ها همه دلاریه بی شرف.ابروی منه بازنشسته رو جلو خانواده ام برد اون کسی که مسبب گرانیس ویا میتونه مهارش کنه مسیولیت سرش نمیشه .

  10. ضمن عرض سلام
    همانطور که همه دوستان فرمودند هم کارشناسان املاک خواسته وناخواسته در این گرانی مقصرند وهم مالکین. البته برای سازمان هم بد نمی شود ومزایده ها را بر اساس قیمت بازار می سنجند ویک همزیستی دوطرفه ایجاد می شود که در ظاهر برای دوطرف خوب است.
    ##(اما بهترین ابزار برای گرانی وگران کردن ملکها ودر نتیجه اجاره ها سایت *دیوار* است که افراد با زیرکی تعیین قیمت می کنند حکم خبر گذاری لحظهای برای قیمت دارد وباعث این گرانی بی حساب می شود.) ##
    باتشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا