راه و شهرسازیمجلس و ارگان هامجله خبری

ساخت سالانه یک میلیون مسکن نیازمند تامین زیرساخت‌ها است

به گزارش ساختمان آنلاین:  محمود پژوم افزود: یکی از شعارهای حجت الاسلام و المسلمین رییسی قبل و بعد از انتخابات و نیز یکی از برنامه های وزارت راه و شهرسازی در دوره جدید، ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال اعلام شده است که کاری بسیار سخت، اما شدنی است.

وی بیان کرد: لازمه تحقق این برنامه در ابتدا تدوین برنامه ای بسیار جامع و مشرف به شرایط همه نقاط کشور در سطح کلان است تا بتوان این طرح را به درستی جانمایی و پیاده سازی کرد.

رییس هیات مدیره انجمن صنفی انبوه سازان خراسان رضوی گفت: در گام دوم باید میزان عرضه و تقاضا در نقاط مختلف کشور بررسی شود و خانواده های متوسط به پایین و کم درآمد که متقاضی واحد مسکونی هستند، مورد مطالعه قرار گیرند تا میزان درآمد و توانایی هر دهک از جامعه برای خرید مسکن مشخص شود.

پژوم اظهار داشت: به عنوان مثال خانواده در یک دهک از جامعه که ماهانه ۵۰ میلیون ریال درآمد دارد با توجه به سهم هر یک از اقلام در سبد خرید این دهک، سهم خرید مسکن ۳۰ درصد است لذا برای خرید یک واحد مسکونی ۷۵ تا ۱۰۰ متری با احتساب قیمت ۱۵۰ میلیون ریال برای هر مترمربع، باید ۱۵ میلیارد ریال پرداخت کند.

وی ادامه داد: این خانواده تنها قادر به تامین ۳۰ درصد از هزینه خرید خانه مزبور به میزان پنج میلیارد ریال خواهد بود و باقی این مبلغ باید از سوی دولت در قالب تسهیلات با نرخ سود کمتر از ۱۰ درصد و دوره بازپرداخت ۲۵ تا ۳۰ ساله به خریدار پرداخت شود.

عضو کانون سراسری انبوه سازان مسکن و ساختمان ایران گفت: افزون بر این باید جانمایی مناسبی در تامین زمین و زیرساخت‌های آب، برق، گاز و جاده برای ساخت واحدهای مسکونی انجام گیرد تا تجربه تلخ طرح مسکن مهر دوباره تکرار نشود و بهره برداری از واحدهای ساخته شده با مشکل همراه نگردد.

پژوم اظهار داشت: از سوی دیگر ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال مستلزم تامین مصالح ساختمانی به ویژه آهن آلات و سیمان با قیمت مناسب است و دولت باید به نحوی تمهیدات لازم را بیندیشد که آغاز ساخت واحدها، افزایش قیمت مصالح ساختمانی، اقلام تاسیساتی و مکانیکی مورد نیاز در بخش مسکن و نیز التهاب در بازار را به دنبال نداشته باشد.

وی شتاب دادن به فرایند صدور پروانه های ساختمانی با هماهنگی سازمان نظام مهندسی ساختمان را از دیگر اولویت‌های تحقق ساخت هزار واحد مسکونی در سال دانست و افزود: در صورت تداوم روال زمان‌بر کنونی در صدور پروانه های ساختمانی، تحقق ساخت هزار واحد مسکونی محال می نماید.

رییس هیات مدیره انجمن صنفی انبوه سازان خراسان رضوی، اجرای طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن را به لحاظ اینکه برنامه ریزی لازم برای آن انجام نگرفت، طرحی ناموفق دانست و گفت: آمار و ارقام حاکی از تحقق کمتر از ۳۰ درصد سهم خراسان رضوی از این طرح ملی است.

پژوم اضافه کرد: در صورتی که تمام زیرساختها و مقدمات برای ساخت هزار واحد مسکونی در سال از سوی دولت تامین شود، انبوه سازان خراسان رضوی آمادگی ساخت مسکن در وسعت ۱۵ میلیون مترمربع را دارند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا