مجله خبریبورس و بازارراه و شهرسازی

هزینه ساخت خانه‌های طرح ملی در بندرعباس، مناسب است

سازنده مسکن و عضو انجمن انبوه سازان هرمزگان با اشاره به اینکه هزینه ساخت خانه‌های طرح ملی مسکن در بندرعباس مناسب است، گفت:‌ مبلغ اعلامی هفت میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برای احداث هر مترمربع طرح نهضت ملی مسکن در بندرعباس درست و کارشناسی شده است.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از ایرنا، سعید شفیعی افزود: تاکید می‌کنیم این مبلغ برای بلند مرتبه سازی است و شهرداری، جهادکشاورزی، مسکن و شهرسازی، فرمانداری‌ها،‌ دهیاری‌ها و سایر ارگان‌ها باید پای کار باشند و به اجرای این طرح در حد توان کمک کنند.

وی ادامه داد: چیزی که ساخته می‌شود هم باید خوب و درشان مردم بوده و به سرنوشت مسکن مهر بندرعباس دچار نشود که ساکنان ناراضی بوده و گلایه دارند چون کم کاری‌های گذشته را اکنون می‌بینند.

عضو انجمن انبوه سازان هرمزگان یادآورشد: برخی از ما سازندگان در زمینه ساخت خانه، واقعیت را به مردم نمی‌گوییم، قیمت مسکن این اندازه که می‌گوییم نمی‌شود و نصف قیمت مسکن حباب است.

شفیعی بیان کرد: اکنون که دولت قصد دارد مسکن را برای مردم بر روی زمین خدا بسازد باید مراقبت کرد که پیمانکارانِ دست پاکی برای این طرح انتخاب شود.

وی تصریح کرد: ما که درحال انجام کار، صرف هزینه، نیروی انسانی و زمین هستیم پس باید کار درست انجام شود، شاید تصمیم نسبتاً درست باشد اما همیشه در اجرا مشکل داریم که در این بخش باید مراقبت شود.

این سازنده مسکن یادآور شد: با هزینه ساخت هر متر مربع هفت میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می‌توان آپارتمان ساخت، اما باید توجه کرد که مزیت آپارتمان سازی چیست.

عضو انجمن انبوه سازان هرمزگان گفت: مثلاً بخواهند ۳۰۰ متر زمین را برای احداث مسکن مردم اختصاص دهند می‌توان ۱۸۰ متر در طبقه پایین و ۱۸۰ متر در طبقه بالا خانه ساخت و کار را با ۳۶۰ متر جمع کرد.

شفیعی افزود: این عدد را در هفت میلیون و ۸۰۰ هزار تومان ضرب می‌کنیم که به مبلغ ۲ میلیارد و ۸۰۸ هزار تومان می‌رسیم که هزینه احداث این مسکن است و وقتی این مبلغ را بر ۲ تقسیم کنیم به یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان هزینه احداث هر واحد آپارتمانی می‌رسیم.

این سازنده مسکن اضافه کرد: البته هزینه مسکن ویلایی بسیار کمتر از این مبلغ تمام می‌شود و کاهش محسوسی خواهد یافت، هزینه تمام شده هم بسیار تفاوت می‌کند به عنوان مثال شاید بتوان با ۲ میلیارد تومان برای مردم خانه درخوری ساخت، به‌خصوص اگر عوارض شهرداری و سایر عوارض و هزینه‌های جانبی توسط دولت حذف شده باشد.

شفیعی اشاره کرد: اگر زمین را تحویل دهند و بگویند ۵۰۰ یا یک هزار واحد ویلایی ۲ طبقه که هزار خانوار بتوانند در آن ساکن شوند با حدود هزینه هر مسکنی یک میلیارد تومان تا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بساز، می‌توانم بسازم و ضمانت هم کرده و تحویل دهم.

عضو انجمن انبوه سازان هرمزگان بیان کرد: می‌توان این کار را انجام داد و سپس هزینه آن را از مردم دریافت کرد،‌ مردم هم وقتی خانه خوب و مناسب تحویل می‌گیرند که در ساخت آن صادقانه کار شده باشد، هم راضی و خوشحال بوده و هم تشکر می‌کنند و هزینه ساخت را هم با دل خوش و براساس توان خود بازپرداخت خواهند کرد.

وی بیان کرد: هزینه ساخت هر متر مربع مسکن ویلایی بین ۶ میلیون تا هفت میلیون تومان می‌شود، حتی اگر یک میلیارد و نیم با این متراژ هزینه، خانه تحویل مردم شود خوب است و احساس می‌کنند مسکن مناسبی برای زندگی دارند.

این سازنده مسکن گفت: شاید خانواده‌ای بتواند مبلغی از این را بپردازد که دولت می‌تواند مبلغی از آن را بگیرد و بقیه را به صورت اقساطی دریافت کند.

وی توضیح داد: هزینه احداث زمانی که آپارتمانی باشد بالا می‌رود و بیشتر می‌شود اما در ویلایی هزینه‌ها کاهش می‌یابد و کمتر است.

عضو انجمن انبوه سازان هرمزگان بیان کرد: دولت هم می‌تواند هزینه‌های شهرداری، نظام مهندسی، تأمین اجتماعی، برق،‌آب و گاز که مستقیم به حساب دولت واریز می‌شود را برای این طرح صفر کند یا جزو آورده بیاورد و پس از ساخت از مردم دریافت کند.

وی تصریح کرد: راه‌های بسیاری برای این منظور وجود دارد، نخست باید خواست و سپس راه‌ها را بلد بود و مدیر بایستی توانایی این کار را داشته باشد و بخواهد برای مردم کار کند.

عضو انجمن انبوه سازان هرمزگان گفت: حاضرم وقت خود را بگذارم و اینکار را انجام می‌دهد تا بگویم می‌شود برای مردم کار کرد،‌ مگر یک ساختمان ۱۸۰ متری چه چیزی می‌خواهد.

این سازنده مسکن بیان کرد: بهترین گزینه برای این اقشار مسکن اولی خانه‌های ویلایی ۲ طرفه است، مانند آنچه در گذشته ساخته می‌شد یا مانند منازلی که در نیروی هوایی بندرعباس ساخته شده است.

وی تأکید کرد: هزینه احداث این مسکن‌ها هم به طور محسوسی بسیار کمتر از احداث آپارتمان است، چون وقتی قرار باشد یک طبقه ساخته شود بهتر و با کیفیت بالاتر می‌توان ساخت و هم نظارت و اجرای آن کمتر است.

عضو انجمن انبوه سازان هرمزگان اشاره کرد: همچنین در احداث منازل نهضت ملی مسکن باید به فرهنگ آپارتمان نشینی توجه کرد، اینکه افرادی که قرار است آنجا ساکن شوند با این فرهنگ آشنا هستند یا خیر نکته بسیار مهمی است.

شفیعی افزود: اکنون معضل نداشتن این فرهنگ را مشاهده می‌کنیم، با مدیران کل استانی از قبیل مدیرکل مسکن و شهرسازی هرمزگان، تعدادی از پزشکان شناخته شده این استان و مدیران ارشد شهر بندرعباس در یک آپارتمان زندگی می‌کنیم اما در زمینه فرهنگ آپارتمان نشینی در آن مشکل داریم.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا