راه و شهرسازیمجله خبری

دلایل افزایش معاملات مسکن

به گزارش ساختمان آنلاین :  نگاهی به گزارش بانک مرکزی از وضعیت معاملات مسکن در تهران نشان می‌دهد در شهریور سال ۹۹، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به هشت هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی رسیده است که نسبت به ماه مشابه سال قبل رشد بیش از ۲۰۳ درصد را نشان می‌دهد. اکنون این پرسش مطرح است که این رشد شگرف را باید نشئت گرفته از چه عاملی دانست؟ آیا بازار مسکن با پدیده خوشایند رونق مواجه شده است یا دلایل دیگری وجود دارد؟

برای یافتن پاسخ این پرسش باید چند مولفه را درنظر داشت که شاید مهم‌ترین آن‌ها قیمت باشد. در گزارش بانک مرکزی میانگین قیمت هر متر مربع بیش از ۲۴ میلیون تومان است به طوری که در شهریور ماه متوسط قیمت فروش یک متر مربع زیربنای واحد‌های مسکونی شهر تهران نسبت به شهریور سال قبل بیش از ۹۱ درصد و نسبت به ماه قبل بیش از پنج و یک دهم درصد افزایش نشان می‌دهد که گویای آن است که افزایش معاملات با افزایش جدی قیمت نیز همراه بوده است.

این موضوع نشان می‌دهد بخشی از افزایش معاملات ناشی از هجوم مشتریان اعم از واقعی و دلال به این بازار از ترس حفظ قدرت پول و گران‌تر نخریدن در آینده است، علاوه بر این ۳۸درصد واحد‌های مورد معامله تا پنج سال ساخت یعنی نوساز بوده اند و سهم واحد‌های زیر ۸۰ متر نیز در این معاملات بالای ۵۵ درصد است که این ارقام نیز نشان می‌دهد بخش قابل توجهی از تقاضا معطوف به تولیدات با متراژ کمتر است که خرید آن‌ها ارزان‌تر تمام می‌شود.

وقتی این اطلاعات را در کنار آمار تولید مسکن یعنی تعداد ۷۶ هزار و ۵۰۰ پروانه ساختمانی شهر تهران بگذاریم که کسری بالای ۱۰ درصدی نسبت به جمعیت این شهر دارد، گویای آن است که افزایش معاملات مسکن بیشتر ناشی از تحریک تقاضاست تا رونق در این بازار.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا