مجله خبریصنایع ساختمانیفن آوری های ساختمانی

تاکید مشاور عالی تسفا بر ریل‌گذاری شرکت‌های سازه‌های فولادی بر مدار واحدهای حقوقی

سازه های فولادی، امور حقوقی و قراردادها با حضور شمس الدین صدر مشاور عالی تسفا، امیررضا قیامی آزاد استاد دانشگاه تهران و علی بابایی مشاور شرکت بنیان برگزار شد.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از استودیو سازه‌های فولادی، شمس الدین صدر در پنل “سازه های فولادی، امور حقوقی و قراردادها” با تاکید بر نقش شرکت‌های حقوقی در صنعت ساختمان اظهار داشت: یکی از مشکلات مهندسین در شرکت‌های فنی و مهندسی تمرکز صرف بر مسائل فنی است، در حالی که یک شرکت موفق شامل نیروهای برجسته اجرایی، مدیریت مالی توانمند، و واحد حقوقی قوی است که سرمایه‌گذاری در این سه حوزه، سبب پویایی و شکوفایی شرکت خواهد شد.

وی سپس بیان کرد: واحد موثر دیگر در توسعه شرکت‌ها، واحد طرح و توسعه است که با ارزش‌گذاری مجموعه و ذینفعان آن، مسیر رشد و تعالی شرکت را ریل‌گذاری می‌کند.

مشاور عالی تسفا سپس با تاکید بر تعامل مستمر واحد حقوقی و واحد مالی شرکت‌ها افزود: تعامل بخش حقوقی با بخش مالی به ویژه در موضوع قراردادهای مشروع و بلامانع با هدف افزایش منافع سازمان می‌تواند اقدامات موثری را انجام دهد.

تبیین مباحث حقوقی حوزه سازه‌های فولادی ضروری است

امیررضا قیامی آزاد استاد دانشگاه تهران در ادامه این پنل با اشاره به اهمیت توسعه پایدار و استفاده از سازه‌های فولادی در قراردادهای دولتی اظهار داشت: دنیا به سمت توسعه پایدار حرکت می‌کند، در این راستا هر نوع ساخت و سازی مورد قبول نیست و باید پایدار باشد.

وی ادامه داد: در مقایسه فولاد و بتن، سازه‌های فولادی وضعیت بهتری به لحاظ حجم، وضعیت آلودگی و روند بازیافت دارند، از این رو سازه‌های فولادی مهم است؛ هر چند بحث‌های دانشگاهی، پایان‌نامه‌ها و رساله‌هایی در این زمینه پیگیری می‌شود، اما در صنعت، بخش دولتی و کارفرمایان، ابتدا ارزان تر بودن سازه اولویت پیدا می‌کند که در قالب چنین کنفرانس‌هایی باید جایگاه این مباحث تبیین شود و آینده بحث فولاد و بتن در این قالب دیده شود.

این استاد دانشگاه در مورد مباحث حقوقی عنوان کرد: فصل مشترک سازه‌های فولادی و مباحث حقوقی اهمیت دارد که البته تاکنون رویکرد مشخصی در این زمینه وجود نداشته، به طور مثال در ستون‌های باز، جوشکاری بعد چهارم اهمیت دارد که اگر انجام نشود، خلاف مبحث ۱۰ است و ممکن است کارفرما متوجه تبعات حقوقی آن نباشد و اگر عواقب این مباحث به لحاظ حقوقی مشخص شود در افزایش کیفیت موثر است.

قیامی آزاد سپس گفت: در مورد سبک‌سازی ساختمان نیز ممکن است مقاومت نقض شود که از لحاظ حقوقی باید اثرات آن مشخص شود، چراکه ممکن است بخشی از فولاد را کم کنند اما تکلیف ایمنی چه می شود و لازم است مباحث روز از جمله حقوق و سازه‌های فولادی یا اصلاح الگوی مصرف سازه‌های فولادی مورد توجه قرار گیرد.

ضرورت تدوین پیوست فنی بر قراردادهای سازه های فولادی

در ادامه این پنل علی بابایی با اشاره به لزوم پیوست فنی بر قراردادها اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین کارهایی که کارفرماها می توانند انجام دهند، انتخاب مشاور درست حقوقی و فنی است.

وی بیان کرد: متاسفانه تاکنون رویه خاصی در این زمینه وجود نداشته است؛ بنابراین اگر اساسنامه و دستورالعمل‌هایی توسط مشاوران قوی تدوین و به سازندگان پروژه‌ها اعلام شود به طور قطع می‌توان با عقد قراردادهای درست از عواقب و تبعات بعدی در پروژه‌ها جلوگیری کرد.

مشاور شرکت بنیان همچنین خاطرنشان کرد: تعامل مستمر نظام مهندسی، انجمن سازه فولاد و جامعه حقوقدانان به ویژه کارشناسان دادگستری در تدوین یک کتابچه و قراردادهای مشترک می‌تواند گام موثری در این راستا باشد.

شایان ذکر است این پنل در استودیو سازه های فولادی با همکاری تسفا و محتواک از تاریخ 20 تا 22 آذرماه در هتل المپیک برگزار شد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا