بورس و بازارصنایع ساختمانیمجله خبری

بررسی وضعیت بازار ساخت‌وساز در آذرماه

به گزارش ساختمان آنلاین:  نتایج نظرسنجی ماهانه با عنوان «شامخ ساختمان» که از مدیران فعال در این بخش انجام می‌شود، نشان می‌‌دهد در آخرین ماه پاییز اوضاع کلی بازار ساخت‌وساز با شرایط رونق فاصله دارد.

در این گزارش عدد شامخ کل ۹۸/ ۴۳ اعلام شده که تغییر آن نسبت به ماه قبل (۸/ ۴۲) بسیار جزئی است و نشان می‌‌دهد فعالیت در حوزه صنعت ساختمان در آخرین ماه پاییز مانند آبان‌‌ماه همچنان در وضعیت رکود قرار دارد و تغییری در سرعت رشد فعالیت‌ها نسبت به ماه قبل مشاهده نشده است.

نکته قابل‌توجه این گزارش انتظار بهبود فعالیت‌های ساختمانی در دی‌‌ماه نسبت به آذر ماه است که در قالب شاخص «انتظارات تولید در ماه آینده» در گزارش شامخ آمده است. این شاخص ۸۵/ ۵۱ واحد اعلام شده که نسبت به ماه قبل افزایش قابل‌توجهی پیدا کرده و از مرز توصیف شرایط رکودی در این گزارش یعنی ۵۰ واحد عبور کرده است.

در این گزارش همچنین شاخص‌‌های «حامل‌‌های انرژی»، «قیمت خرید مواد اولیه»، «میزان استخدام و به‌‌کارگیری نیروی انسانی» و «میزان فروش کالاها و خدمات» افزایش یافته است.

شاخص قیمت خرید مواد اولیه و مصالح در شامخ آذرماه از ۴۹/ ۶۸ واحد ماه قبل به ۴۶/ ۷۵ رسیده است و این یعنی نه تنها تورم مصالح ساختمانی همچنان بالاست که شاخص مذکور بیش از ۵۰ واحد گزارش شده است، بلکه از نگاه سازنده‌‌ها وضعیت قیمت مصالح قدری بدتر شده که شامخ قیمت مواد اولیه افزایش یافته است.

در عین حال تغییر مقدار شاخص‌‌های مربوط به «سرعت انجام سفارش‌‌های کاری»، «موجودی مواد اولیه خریداری شده»، «میزان سفارش جدید مشتریان و نیز «قیمت محصولات ارائه شده» در آذرماه به ماه قبل از آن بسیار جزئی و نزدیک صفر بوده است.

دنیای اقتصاد

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا