مجلس و ارگان هامجله خبری

بلاتکلیفی در نحوه پرداخت هزینه‌های طراحی ساختمان مهندسان را به ستوه آورد؟!

به گزارش ساختمان آنلاین:  گروهی از فعالان و مهندسان حوزه ساختمان ، ساعت 12 امروز با حضور در مقابل ساختمان مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران اعتراض خود را نسبت به آنچه دلالی و نابسامانی در حوزه تعرفه‌های طراحی ساختمان می‌نامند، نشان دادند. با حضور در این تجمع سعی کردیم از چندوچون آن باخبر شویم که چکیده‌ای از آن را در ادامه از دیده می‌گذرانید.

دلیل تجمع از زبان حاضرین

یکی از حاضرین در این تجمع در تشریح دلایل برگزاری این تجمع می‌گوید: «تجمع امروز به این دلیل است که تعرفه طراحی تعریف و ابلاغ شده از سوی هیات مدیره هم‌اکنون با نرخ‌هایی عجیب و به صورت دلالی به خرید و فروش می‌رسد؛ یعنی مسئولیت یک ساختمان که با طراحی آن آغاز می‌شود با این رقم خرید و فروش می‌شود.»

وی ادامه داد: «از سوی دیگر، شرکت‌ها هزینه‌های متعددی از جمله هزینه مهندسان، هزینه‌های جاری، هزینه دفتر و دیگر هزینه‌های جانبی را دارند که مجموع آن‌ها ارقام سرسام‌آوری می‌شود اما متاسفانه سازمان نظام مهندسی پولی که تحت عنوان «نظارت» به ناظر پرداخت می‌شود را به صورت نقدی از مالک دریافت کرده، سهم 5 درصدی خود را به صورت آنی از آن کسر کرده و مابقی آن را در حساب خود نگه می‌دارد و طی چند سالی که ممکن است پروژه‌ها زمان ببرد در حساب خود بلوکه کرده و به‌صورت قطره‌چکانی و تقسیط شده واریز می‌کند. این در حالی است که ارزش پول هر روز کاهش می‌یابد و به قولی پول مستهلک می‌شود. این یکی از مهم‌ترین دلایل این تجمع است.»

این مهندس ساختمان در تشریح دیگر دلایل این تجمع می‌گوید: «دومین دلیل مهم این تجمع این است که سازمان نظام مهندسی نیم در هزارم هزینه ساخت را در ازای هزینه شناسنامه فنی از مالکان دریافت می‌کند که هزینه سنگینی هم به حساب می‌آید اما عملا مشخص نیست این پول کجا هزینه می‌شود. پیگیر این موضوعات هم که می‌شویم، ادعا می‌کنند ما یک نهاد خصوصی هستیم و باید بروید مشکلتان را مستقیما با مالک حل کنید. می‌گویند این که هزینه طراحی را متری هزار تومان دریافت کنید یا یک میلیون تومان به ما ارتباطی ندارد و عملا نظارتی بر این موضوع وجود ندارد که همین امر موجب نزول شدید کیفیت خدمات ساختمانی شده و رقابت بسیار ناسالم و غیرتخصصی را در این حوزه به وجود آورده است، به‌طوری که هر شخصی که مهندس هم نیست، می‌تواند یک دفتر مهندسی بزند و با برگه طراحی مهرشده، اقدام به خرید و فروش طراحی کند.»

افزایش کیفیت طراحی و ساخت‌وساز با مشخص شدن تکلیف تعرفه‌ها

یکی از دیگر معترضان با اشاره به نابسامانی‌های موجود می‌گوید: «خدمات طراحی از نظم خود خارج شده و تعرفه مشخصی ندارد و با هزینه‌های بسیار پایین و به‌صورت دلال‌گونه انجام می‌شود. ما در قانون برای انجام طراحی تعرفه مشخص داریم اما متاسفانه سازمان نظام مهندسی این تعرفه را اجرایی نمی‌کند و دلالان با قیمت‌های شرم‌آور خود، بازار را در دست گرفته‌اند. این در حالی است که به اجرا درآوردن این قانون برای سازمان کار بسیار راحتی است و این به نفع همه است، چراکه در پی آن بحث طراحی و کیفیت ساخت‌وساز رنگ و بوی بسیار بهتری به خود می‌گیرد.»

ماجرا از چه قرار است؟

شهاب سعادت نژاد، رئیس انجمن صنفی کارفرمایی سازندگان شهر تهران در توضیح ریشه‌های این تجمع اعتراضی توضیح داد: در مرداد سال جاری تفاهم‌نامه‌ای با شهرداری منعقد شد که در آن تفاهم شهرداری به سازمان نظام مهندسی این اختیار را داد که کل پروژه‌ها را کنترل نقشه کند، یعنی پروژه‌های زیر 2000 متر را هم مشمول هزینه کرد که تقریبا 80 درصد پروژه‌ها را تشکیل می‌دهد. این قانون هم از ابتدای آذر 99 که همین چند روز پیش بود به اجرا درآمد. این را اگر روی درآمدهای پیشین این سازمان بگذاریم، رقم‌های عجیب و غریبی به دست می‌آید اما مشکل ما با این عدد و رقم‌ها نیست.

وی ادامه داد: «ما می‌گوییم آقای سازمان نظام مهندسی، این پول را می‌گیرید، قبول اما طبق همان تفاهم قرار شده نقشه‌ها فیشی و کنترل شوند. این بدان معناست که پول طراحی باید به حساب مهندسان پرداخت شده و به صورت فیش طراحی ثبت شود و تا پیش از آن سازمان و شهرداری حق ثبت کردن آن را ندارند. تجمع امروز هم بر سر این است که با وجود این مصوبه، سازمان همچنان این پول را می‌گیرد، 5 درصد خود را برداشت می‌کند و آن را هم ثبت می‌کند. یعنی سازمان می‌گوید ما پول خود را می‌گیریم اما زمانی که به پول طراحی می‌رسد، می‌گوید از لحاظ قانونی امکان گرفتن پول شما را نداریم، اگر می‌توانید پول خود را بگیرید. مالک هم به ما می‌گوید برای چه باید این پول را به شما بدهیم؟ می‌دهیم به یک طراح دیگر، جوازمان هم صادر می‌شود. بحث ما این است که اگر سازمان نمی‌تواند پول ما را بگیرد، چطور می‌تواند پول خود را بگیرد؟ چطور اگر 5 درصد را نگیرند جواز صادر نمی‌کنند، ناظر معرفی نمی‌کنند و فیش را سریال نمی‌کنند اما وقتی 5 درصد خود را می‌گیرید، همه مشکل‌ها حل می‌شود؟ با این وضعیت، کاملا مشخص است که ما نمی‌توانیم پول‌مان را از مالک بگیریم و متاسفانه سازمان هم در این زمینه همکاری لازم را با ما ندارد.»

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا