مجلس و ارگان هامجله خبری

منابع کافی برای احیا محله نفرآباد وجود دارد

به گزارش ساختمان آنلاین: محله مسکونی نفرآباد در منطقه ۲۰ تهران با وسعتی حدود ۱۴ هکتار در مجاورت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) از جمله محلاتی است که به علت مداخلات مستقیم در چند دهه گذشته برای طرح گسترش حرم باعث عقب‌نشینی و کوچک شدن محله‌های اطراف همچنین ایجاد محدودیت حریم ارتفاعی خالی از سکنه شدن آن‌ها را در پی داشته و این محله با قدمتی بیش از ۴۰۰ سال را به مکانی برای بروز آسیب‌های اجتماعی تبدیل کرد. حال مدیریت شهری برای کاهش آسیب‌ها و افزایش کیفیت زیست اهالی، تعدادی طرح جدید در دستور کار اجرایی خود قرار داده است. موضوع تعیین تکلیف طرح‌های موضعی و موضوعی با بررسی در جلسات کارگروه فنی در مهرماه و دی ماه سال جاری، سرانجام هشتم دی ماه در هفدهمین جلسه کمیسیون ماده ۵ به تصویب رسید و این محله از طرح فریز خارج شد.

محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران درباره سوألاتی در مورد این طرح، اظهار کرد: افرادی که املاک خود را به قیمت پایین فروخته‌اند در دوره‌های قبلی بوده و شهرداری و شورای شهر تنها نسبت به وضعیت موجود می‌تواند تصمیم بگیرد، ولی حالا با حذف طرح فریز محله قدیمی نفرآباد که سال‌ها پیش ایجاد شده بود من یک چشم انداز عالی برای این محله متصور هستم که می‌تواند در یک یا دو دهه آینده به یکی از فاخرترین، با هویت‌ترین و با اصالت‌ترین محلات شهر تهران و بلکه کشور تبدیل شود.

وی گفت: در محله‌ای با جمعیت پذیری مناسب، سرانه‌های خدماتی کامل و جامع، مجموعه‌ای از پروژه‌های محرک توسعه آن هم در مجاورت حرم حضرت عبدالعظیم(ع) نیاز و ضروری بود ما یک معماری ایرانی و اسلامی که سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری و هم در برنامه‌های توسعه‌ای کشور و شهر تهران وجود دارد را حداقل یکبار عملیاتی شود.

عضو شورای شهر تهران، ری و تجریش در محله نفرآباد با تعداد فضاهایی که قبلاً تملک شده و زمینه ایجاد سرانه‌های خدماتی را فراهم و اساساً اعتبار و منابع مالی لازم را برای ایجاد زیرساخت ها و روبناها فراهم می‌کند می تواند این اتفاق خوب را رقم بزند.

سالاری در مورد اشتباه بودن تصمیم گیری تملک و فریز این محله عنوان کرد: یک رویکردی متاسفانه در نظام شهرسازی، معماری و تصمیم گیری مدیریت‌های شهری نهادینه شده بوده که بدون توجه به نظر شهروندان و ساکنان تصمیماتی را از بالا به پایین در اتاقی در بسته بدون در نظر گرفتن تبعات آن بگیرند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر در اداره شهرها و نظام شهرسازی و معماری رویکرد مشارکت‌دهی مردم و معتمدان در تصمیم‌گیری‌ها جوابگو است البته برای موفقیت این طرح در این محله باید شهرداری با کمک یک سری سرمایه گذاران الگوسازی و نمونه‌هایی ایجاد کنند تا مردم به منفعات این طرح پی ببرند تا مردم از این طرح در جاهای دیگر الگوسازی کنند.

این عضو شورای شهر تهران در مورد اشتباه رایج طرح تعریض خیابان‌ها برای کاهش ترافیک، افزود: متأسفانه این تملک و تعریض به دلیل اینکه سال‌ها طول می‌کشد ناموفق بوده و تجربه نشان داده است در هر محله که تعریض ایجاد می‌شود ترافیک بیشتر شده چرا که اگر به جای خودرو محوری انسان محوری را جایگزین کنیم بیشتر نتیجه می‌گیریم؛ به شهرداری‌ گفته شده هر کجا طرح تعریض غیرضروری وجود دارد اعلام تا حذفش کنیم.

سالاری تأکید کرد: شهرداری را موظف و مکلف کردیم فضاهایی که در محله نفرآباد تملک شده است را در بحث درآمدزایی وارد نکرده و بیشتر به بحث سرانه فرهنگی و اجتماعی و اعتبار زیرساخت‌های همین محله اختصاص دهند.

وی در مورد بی‌اعتمادی مردم با برداشتن این طرح فریز نسبت به طرح هایی که قرار است در آینده گذاشته شود، مطرح کرد: ایجاد طرح‌های فریز در مناطق و محله‌ها بسیار اشتباه و غلط بوده و غالب آن‌ها به سرانجام نرسیده است؛ بعضی جاها مانند بزرگراه امام علی ضرورت دارد و قانون گذار اعمال ماده ۹ را انجام می‌دهد و اگر کسی داوطلبانه انجام نداد هزینه به حساب دادگستری این کار را انجام می‌دهد که طرح امام علی با همین رویکرد انجام شد.

سالاری یادآور شد: اگر شهرداری می‌خواهد یک فضای سرزنده ایجاد کند باید جمعیت اضافه و تزریق شود برای مثال الان محدوده‌های مرکزی شهر آسیب‌های اجتماعی بالایی دارد که دلیل اصلی آن خالی شدن از ساکنان است.

وی در مورد زمانی که نیاز است این طرح جواب دهد، تصریح کرد: در حال حاضر شهرداری از منابع کافی برای احیای این محله برخوردار بوده و اگر طرح طول بکشد شهرداری مقصر است و بهانه‌ای برای تأخیر اجرا وجود ندارد.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران ابراز کرد: ابتدا باید شهرداری از مالکانی که وضعیت مالی خوبی دارند دعوت کند و با تدوین این طرح تولید الگو در شهر کند تا مردم به یک باور گروهی نسبت به طرح برسند، مسؤولیت دوم بر دوش رسانه‌ها و شورایاران است که این طرح تبیین شود که باید مردم را در مورد طرح آشنا کنند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا