مجله خبریراه و شهرسازیمجلس و ارگان ها

موانع مسکن ملی کرمان زیر ذره‌بین نمایندگان مجلس

اجرای طرح نهضت ملی مسکن که از دغدغه‌ها و برنامه‌های مهم دولت به شمار می‌آید در حالی در برخی شهرهای استان کرمان با موانعی روبه رو شده که چالش‌های آن روز پنجشنبه با حضور تعدادی از نمایندگان مجلس و مدیران این استان بررسی شد.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از ایرنا، اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان میزبان جمعی از اعضای مجمع نمایندگان استان بود تا مسائل و موانع مربوط به برنامه مسکن ملی در این استان پهناور را بررسی کنند.

در این نشست تعدادی از اعضای شورای ملی مسکن استان کرمان نیز حضور داشتند؛ گزارشی از اقدامات انجام شده و وضعیت فعلی طرح ملی مسکن در مرکز و شهرستان های استان ارائه و دلایل عقب ماندگی و کندی کار در برخی نقاط نیز تشریح و به بحث گذاشته شد.

دستگاه های دولتی زمین واگذار نکردند

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان در این نشست با اشاره به اینکه تامین مسکن بخش مهمی از سبد هزینه خانوارها را تشکیل می دهد گفت: اولویت نخست در اجرای این طرح، تامین زمین است که با مصوبات خوبی که به تصویب رسیده راه را برای اختصاص زمین هموار کرده است.

رضا حافظی افزود: در برش استانی مسکن ملی تعداد ۱۲۹ هزار و ۲۸۴ واحد سهمیه برای استان کرمان مشخص شده است و طی یکسال و نیم گذشته ۱۸۴ هزار و ۳۷۲ نفر در طرح ثبت نام، ۴۴ هزار و ۵۵ نفر تایید شده اند و ۱۳ هزار و ۲۷۰ نفر نیز پول واریز کرده اند.

وی با اشاره به اینکه شهر کرمان بیشترین مشکل را در تامین زمین برای اجرای طرح ملی مسکن دارد تصریح کرد: بیش از چهار هزار نفر در شهر کرمان برای واگذاری مسکن ملی وجه به حساب ریختند که به دلیل تامین نشدن زمین از سال گذشته هیچ اقدامی برای آنها انجام نشده است.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان اظهار داشت: برای تامین زمین مسکن ملی در شهر کرمان ۱۴ نقطه را پیشنهاد دادیم که فقط ۲ نقطه به تایید رسیده است و هنوز نیز درگیر مسائل و مشکلات واگذاری آن هستیم.

وی با بیان اینکه طبق قانون دستگاه های دولتی باید مازاد اراضی خود را به طرح مسکن ملی تخصیص دهند افزود: متاسفانه در شهر کرمان سازمان ها نسبت به این مصوبه اقدامی نکرده اند.

۲۰۰ هکتار نیاز زمین در کرمان

حافظی بیان کرد: اخیرا با مجمع انبوه سازان مسکن وارد مذاکره شدیم تا به این طرح ورود پیدا کنند؛ هر چند در این زمینه نیز باید با همکاری دستگاه های ذیربط و تغییر برخی قوانین مشکلات حل شود.

وی خاطرنشان کرد: اکنون درمورد ۱۰۸ هکتار زمین در شهر کرمان در مراحل نهایی واگذاری هستیم اما برای اجرای کامل طرح مسکن ملی در این شهر حداقل نیاز به ۲۰۰ هکتار زمین وجود دارد.

غیر از شهر کرمان مشکلی نداریم

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان افزود: خوشبختانه در شهرستان های دیگر استان کرمان مشکل خاصی در زمینه مسکن ملی نداریم و در دهه فجر امسال افتتاح یک هزار و ۲۲۴ و کلنگ زنی ۱۳ هزار طرح شامل مسکن ملی و مسکن مهر در سراسر استان را شاهد خواهیم بود.

وی تصریح کرد: البته در بحث تامین زیرساخت ها و تاسیسات برای اجرای طرح ملی مسکن بودجه ای در منابع استان دیده نشده است که لازم است نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این زمینه مساعدت کنند.

حافظی تاکید کرد: اداره کل راه و شهرسازی طرح نهضت ملی مسکن را با استانداردهای تعیین شده اجرا می کند تا از بابت تامین آب و فاضلاب مشکلی برای منابع آب به وجود نیاید.

ضرورت اختصاص یارانه مصالح

محمدمهدی زاهدی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: اینک باید مساله تامین زمین را به طور جدی پیگیری کنیم و به نتیجه برای شهر کرمان برسانیم تا بقیه مسائل حل شود.

وی تاکید کرد: مردم در فشار تامین مسکن هستند و باید راهکارهایی اتخاذ شود تا هرچه زودتر بتوانند از مزایای اجرای این طرح بهره مند شوند.

زاهدی با اشاره به بالا رفتن هزینه های ساخت مسکن اظهار داشت: باید یارانه برای تهیه مصالح ارزان قیمت به کارخانه ها تولیدی اختصاص پیدا کند تا بتوانند مواد و مصالح ارزان به مردم بدهند.

اقدام فوری برای واریزکنندگان وجه

محمدرضا پور ابراهیمی دیگر نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: وضعیت اجرای طرح ملی مسکن در برخی شهرها از جمله کرمان مناسب نیست و هیچ دستگاه دولتی حاضر به واگذاری زمین نشده است که باید اقدام فوری برای افرادی که پول واریز کرده اند صورت گیرد.

وی بیان کرد: بر اساس مذاکراتی که با مسئولان وزارت راه و شهرسازی داشتیم مقرر شده در شهرهای نزدیک به شهر کرمان افرادی که در طرح مسکن ملی ثبت نام کرده اند و ساکن این مناطق هستند، در شهرهای اطراف ساماندهی شوند.

پورابراهیمی افزود: با اجرای این طرح ضمن کاهش تقاضا در شهر کرمان، سرانه بهداشتی، خدماتی و آموزشی مناطق دیگر شهری نیز برطرف می شود.

مشکل واگذاری زمین به مردم در اُرزوئیه

نماینده مردم بافت، رابُر و اُرزوئیه در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه مشکلات طرح مسکن ملی باید جدی گرفته شود گفت: در حوزه انتخابیه بنده تعدادی از خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران نیز مشکل مسکن دارد که به فوریت باید پیگیری شود.

صمدالله محمدی افزود: در شهرستان ارزوئیه نیز مردم مشکل اساسی در بحث مسکن دارند زیرا در دهه ۶۰ و ۷۰ از طرف مسئولان تعداد زیادی زمین واگذار شده است اما امروز آنان به تصرف مال غیر متهم شده اند.

وی تصریح کرد: حتما اداره راه و شهرسازی برای حل مشکل حقوقی مردم در ارزوئیه باید با هماهنگی سایر دستگاه ها راه حلی پیدا کند.

حجت السلام موسی غضنفرآبادی رییس مجمع نمایندگان مردم استان کرمان در مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم شهرستان های شرق کرمان نیز گفت: به لحاظ منابع مالی اجرای طرح مسکن ملی مشکلی ندارد، اما در شهری مثل کرمان باید مساله تامین زمین هر چه زودتر حل شود.

تغییر کاربری اراضی کشاورزی ضررده

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان نیز گفت: پیشنهاد می کنیم با توجه به اینکه بعضی از اراضی کشاورزی صرفه اقتصادی ندارند، به سمت تغییر کاربری و واگذاری آنها برای ساخت مسکن برویم.

مهدی رجبی زاده افزود: این طرح به نفع مالکان و مردم است، البته مشکلات حقوقی وجود دارد که باید حل شود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا