راه و شهرسازیصنایع ساختمانیمجله خبری

فرآیند ساخت مسکن باید صنعتی شود

به گزارش ساختمان آنلاین: محسن عبداللهی علویجه دکترای مدیریت دولتی گفت: کیفیت، سرعت و قیمت تنها بخش کوچکی از مزایای صنعتی شدن فرآیند ساخت مسکن است.

وی افزود: امروزه صنعتی شدن فرآیند ساخت مسکن در ایران با توجه به کمبود شدید مسکن و افزایش تقاضا در کشور یک ضرورت محسوب می‌شود. برهمین اساس است که متولیان امر در افق ۱۴۰۴ در کشور برای دستیابی به ۲۴ میلیون واحد مسکونی و افزایش عمر مفید ساختمان‌ها از ۳۰ سال به ۱۰۰ سال سهم صنعتی سازی ساختمان را از سه درصد به ۳۰ درصد افزایش داده‌اند.

عبداللهی علویجه گفت: به طور حتم در مسیر صنعتی سازی ساختمان موانع و مشکلاتی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به ضعف مراکز فنی حرفه‌ای برای آموزش فنی به کارگران و استادکاران، کمبود زیر ساخت‌ها و کارخانه‌های تولیدکننده مصالح اولیه مطابق با استاندارد تعریف شده، اشاره کرد.

راهکارهای رفع مشکلات صنعتی شدن فرآیند ساخت مسکن

وی خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده است تا دولت در این امر مداخله نکند نمی‌توان به اهداف صنعتی سازی دست پیدا کرد. پس نخستین اقدام در راستای صنعتی‌سازی عزم راسخ دولت برای تغییر در شیوه ساخت و ساز است.

علویجه درخصوص رفع مشکلات گفت: با توجه به جدید بودن سازه های صنعتی و اطلاعات کم مردم از مسکن استاندارد، رسانه ها، صدا و سیما و ارگان‌های ذی‌ربط باید با فرهنگ‌سازی، به معرفی سازه های نوین بپردازند تا مردم به عنوان مصرف‌کننده نهایی، مزایای استفاده از سازه‌های صنعتی را درک و آن را از سازنده‌ها مطالبه کنند.

محسن عبداللهی علویجه در پایان با تاکید بر لزوم حمایت دولت از صنعتی سازی ساختمان اظهار کرد: همچنین دولت می‌تواند با به کارگیری متخصصان، سازه‌های صنعتی یا ماشین‌آلات ساخت را قبل از ورود به کشور مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و امکان اجرای آنها در کشور و چگونگی بومی‌سازی آنها را با توجه به زیرساخت‌های موجود، آیین‌نامه‌ها، شرایط اقلیمی و غیره مورد بررسی قرار دهد تا بتوان به صورت بهینه با توجه به شرایط کشور از آنها بهره برد.

دلتا

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا