بورس و بازارمجله خبری

قیمت مسکن در اطراف تهران ارزان شد

به گزارش ساختمان آنلاین:  پس از آنکه معاملات مسکن در تهران با افت مواجه شد، از شهرهای اطراف پایتخت نیز خبر می‌رسد که بازار مسکن این شهرها از ابتدای اسفندماه وارد رکود سنگین شده و قیمتها کاهش یافته است. واسطه‌های ملکی دلایل مختلفی را برای کسادی بازار ملک در تهران و حومه برمی‌شمارند که سرنخ اکثر آنها به اخبار مثبت از مذاکرات وین می‌رسد.

در شهر جدید پرند که بین سالهای ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹قیمت آپارتمان ۴۰۰ تا ۵۰۰ درصد رشد کرده بود، در سال جاری بازار به ثبات رسیده و از ابتدای زمستان نرخها کاهشی شده است.  در حال حاضر می توان با نقدینگی کمتر از ۳۰۰ میلیون تومان در پرند آپارتمان خریداری کرد.

بررسی شهر جدید پردیس نیز حاکی از عقب‌نشینی سرمایه‌گذاران ملکی از ابتدای اسفندماه ۱۴۰۰ است. اگرچه در دو سه ماه گذشته نرخهای پیشنهادی مسکن مهر پردیس حدود ۵ درصد افزایش یافته بود، بازار روند کاهشی به خود گرفته و معاملات با افت شدیدی مواجه شده است؛ به طوری که این روزها بنگاههای ملکی و دفاتر اسناد خلوت‌تر از همیشه هستند. یکی از مشاوران املاک پردیس می‌گوید که با وقوع جنگ در اوکراین و ارایه اخبار امیدوارکننده از مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه ۱+۴ بازار ملک در پردیس وارد رکود شد. هم‌اکنون نرخ پیشنهادی آپارتمان در فازهای ۸ و ۱۱ پردیس  حدودا از ۷۰۰ میلیون تومان روی فوندانسیون شروع می‌شود و تا ۱.۲ میلیارد تومان برای واحدهای تکمیلی می‌رسد.

بازار مسکن شهر جدید هشتگرد در حومه کرج نیز راکد شده و به قول مشاوران املاک، کساد است. آقای کیانی از فعالان بازار مسکن با اشاره به افت شدید معاملات آپارتمان در شهر جدید هشتگرد طی هفته‌های اخیر می‌گوید: تجربه دهه‌های اخیر نشان داده هر زمان بازار وارد رکود شده، قیمتهای پیشنهادی در مرحله اول به ثبات می‌رسد و حتی ممکن است در مرحله دوم کاهش پیدا کند. اما با توجه به تورم حدود ۴۰ درصد اقتصاد کشور، خواب سرمایه در بازار مسکن به ضرر مالکان است. یعنی حتی اگر قیمت‌ها کاهش پیدا نکند، ارزش واقعی سرمایه صاحب‌خانه‌ها هر سال ۴۰ درصد افت می‌کند.

خانه در اطراف تهران ارزان شد

فروشندگانی که پول لازم هستند مجبورند تخفیف بدهند و در حال حاضر می‌توان با قیمت‌هایی به مراتب پایین‌تر از نرخ ساخت در هشتگرد واحد مسکونی خریداری کرد. به همین دلیل ساخت و ساز در این شهر راکد شده است و سازندگان رغبتی برای سرمایه گذاری ندارند.  در حال حاضر می‌توان با نقدینگی حدود ۲۰۰ میلیون تا ۲۲۰ میلیون تومان در هشتگرد آپارتمان خریداری کرد.

رکود ساخت و ساز، مختص هشتگرد نیست و در تهران، پردیس و پرند هم ساخت مسکن به شدت کاهش یافته است. دولت قیمت واحدهای پروژه نهضت ملی مسکن را در حال حاضر ۴.۵ میلیون تومان در هر متر مربع اعلام کرده و این تازه نرخهای علی‌الحساب است. زمان تحویل در ۱.۵ تا ۲ سال آینده (اگر پروژه روی روال پیش برود) قیمت تمام شده با لحاظ سایر هزینه‌ها مثل نرخ عوارض، خدمات، دستمزد و دیگر موارد اعلام خواهد شد. برای پرند و هشتگرد پروژه نهضت ملی مسکن در نظر گرفته شده اما در پردیس به دلیل تکمیل ظرفیت، حدود ۱۴ هزار واحد اقدام ملی مسکن تعریف شد و در پروژه نهضت ملی مسکن، سهمی برای این شهر در نظر گرفته نشده است.

به هر ترتیب بازار مسکن در تهران و حومه آبستن حوادثی است که در سال آینده رقم می‌خورد. سناریوی محتمل آن است که توافق وین منجر به رشد درآمدهای دولت، رونق ساخت و ساز از طریق پروژه نهضت ملی مسکن و ایجاد انتظارات کاهشی در بازار مسکن شود. در این صورت می‌توان برای ۱۰ تا ۱۲ فصل انتظار ثبات بازار ملک را داشت. البته اگر چهار فصل امسال که بازار به نوعی در خواب فرو رفت را حساب کنیم دست کم تا ۸ فصل دیگر یعنی دو سال آینده احتمال ثبات بازار مسکن وجود دارد.

اگر توافق هسته‌ای صورت نگیرد هم با بودجه ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی که قرار است دولت در سال آینده به بخش ساختمان اختصاص دهد تولید مسکن افزایش می‌یابد. افزایش عرضه، بخصوص اگر با کاهش قیمت نهاده‌های ساختمانی همراه باشد می‌تواند ثبات و آرامش در بازار مسکن را به همراه بیاورد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا