مجله خبریبورس و بازارراه و شهرسازی

وام ساخت مسکن در روستاها ترمیم می‌شود؟

بنیاد مسکن پیشنهاد داده تا مشوق جدیدی برای نوسازی مسکن در روستاها مصوب و اجرایی شود.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، در قالب این پیشنهاد، بنیاد مسکن از مجلس درخواست کرده تا به برخی خانواده های کم درآمد و محروم علاوه بر وام ۲۰۰ میلیون تومانی ساخت مسکن روستایی با نرخ سود پنج درصد، مبالغی هم به صورت بلاعوض پرداخت شود.

بر اساس این گزارش، تسهیلات ساخت مسکن در شهرهای کمتر از ۲۵‌ هزار نفر و روستاها ۲۰۰ میلیون تومان با نرخ سود چهار درصد و مدت زمان ۲۰ ساله است.

بنا به گفته رئیس بنیاد مسکن در حال حاضر این تسهیلات با زنجیره سفته سه نفره عملیاتی شده است. از طرف دیگر بنیاد مسکن در نشستی که اخیرا با اعضای کمیسیون عمران مجلس داشته درخواست کرده در قالب بودجه سال ۱۴۰۲ برای برخی از خانوارهای کم درآمد و محروم در کنار پرداخت تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی ساخت مسکن روستایی، مبالغی هم به صورت بلاعوض لحاظ شود تا خانه دار شدن افراد محروم شتاب بیشتری بگیرد.

این پیشنهاد توسط مجلس در حال بررسی است اما آن طور که اکبر نیکزاد ـ رئیس بنیاد مسکن گفته، اعضای کمیسیون عمران مجلس از آن حمایت کرده اند.

بنیاد مسکن مسوولیت احداث ۶/ ۱ میلیون واحد از طرح چهار میلیون واحدی نهضت ملی مسکن را بر عهده دارد که طبق آخرین آمار ارائه شده توسط مسوولان بنیاد هم اکنون ۳۱۸‌ هزار واحد به مرحله اجرا رسیده است.

در حال حاضر متوسط پیشرفت فیزیکی واحدهای شهری ۲۳‌ درصد و واحدهای روستایی ۴۵‌ درصد عنوان شده است. این پیشنهاد در شرایطی مطرح شده است که به دنبال افزایش مستمر هزینه های ساخت مسکن از یکسو و قدرت مالی اندک بسیاری از خانوارهای روستایی برای پرداخت اقساط وام ۲۰۰ میلیون تومانی، عملا سرعت نوسازی در روستاها کمتر از میزان پیش بینی شده در سال های اخیر و هم‌‌‌اکنون بوده و هست.

با این پیشنهاد، بنیاد مسکن معتقد است می توان توان مالی خانوارهای روستایی را تقویت و در نتیجه ساخت مسکن در این مناطق، سرعت بگیرد. هنوز اظهارنظری از سمت مجلس و نمایندگان قوه مقننه، در رابطه با این پیشنهاد اعلام نشده است.

5/5 - (1 امتیاز)

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا