بورس و بازارصنایع ساختمانیمجله خبری

رونق بخش ساختمان در اسفند ۱۴۰۰

به گزارش ساختمان آنلاین:  از اتاق تعاون ایران، شامخ ساختمان در اسفند ماه ۱۴۰۰ به میزان ۵۸.۷۲ بوده است که افزایش ۵۰ واحدی را نسبت به ماه بهمن ۱۴۰۰ را نشان می‌دهد.

براساس این آمار، مولفه‌های  میزان سفارشات جدید مشتریان،  میزان فعالیت‌های انجام شده، میزان فروش کالاها و خدمات، قیمت محصولات تولیدشده (خدمات ارائه شده) و قیمت خرید مواداولیه یا لوازم مورد نیاز در اسفند ماه گذشته نسبت به ماه قبل افزایش قابل توجهی را تجربه کردند.

همچنین مولفه‌های مصرف حامل‌های انرژی و موجودی مواداولیه یا لوازم خریداری شده کاهش داشتند. آمارها نشان داد شاخص انتظارات تولید در ماه آینده با رقم ۳۷.۲ نسبت به ماه قبل ۵۰.۹۷  با کاهشی قابل توجه، وضعیت فعالیت های ساختمانی در فروردین ماه امسال را  نسبت به اسفند ماه سال قبل، پیش بینی می‌کند.

عدد شاخص انتظار بهبود فعالیت‌های کسب و کار در بین فعالان بخش ساختمان در فروردین ماه نسبت به اسفند ماه کاهش قابل توجهی داشت، در نتیجه پیش بینی می‌شود با توجه به تعطیلات نوروز، کاهش قابل توجهی در سرعت رشد فعالیت ها را در ماه آینده مشاهده کنیم.

با توجه به کاهش قابل توجه شاخص انتظارات تولید در ماه آینده نسبت به ماه قبل همچنین با در نظر گرفتن کاهش قابل توجه شاخص  موجودی  مواداولیه  یا لوازم خریداری شده، شاهد کاهش فعالیت های صنعت ساختمان در فروردین ماه خواهیم بود. البته پیش بینی می شود با توجه به رونق چشمگیر فعالیت ها در اسفند ماه همچنین فعالیت های طرح جهش ملی مسکن، این کاهش نسبت به ماه مشابه در سال گذشته شدت کمتری خواهد داشت.

گفتنی است، از میان شاخص‌های گوناگون اقتصادی که توسط کشورها و سازمان‌های بین‌المللی انتشار می‌یابند، شاخص (Purchasing Manager’s Index) PMI  که در فارسی به اختصار “شامخ” نامگذاری شده است، یکی از مهم‌ترین شاخص‌های اقتصادی است که مورد پذیرش اکثر کشورهای توسعه‌یافته قرار دارد. درحال حاضر شاخص شامخ برای حدود ٢٩ هزار بنگاه بخش خصوصی در بیش از ۴۰ کشور دنیا  محاسبه و منتشر می‌شود.

رونق بخش ساختمان در اسفند ۱۴۰۰

کاربران، ذینفعان و محققین می‌توانند با مراجعه به پورتال تخصصی اتاق تعاون ایران به نشانیwww.icccoop.ir  به نسخه الکترونیکی این گزارش دست یابند. در ضمن می‌توانید نظرات، پیشنهادات و انتقادات ارزشمند خود را از طریق پست الکترونیک icc-statistics@icccoop.ir با ما در میان بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا