بورس و بازارمجلس و ارگان هامجله خبری

برنامه وزیر مسکن برای بازار مسکن چیست؟

به گزارش ساختمان آنلاین:  طی روزهای اخیر، اغلب گزینه‌های پیشنهادی تیم اقتصادی دولت برای تصدی وزارت اقتصاد، صمت، نیرو و … برنامه مکتوب خود را برای اجرا در این وزارتخانه‌ها منتشر و اعلام عمومی کرده‌اند تا کارشناسان، فعالان و صاحب‌نظران ضمن اطلاع از این برنامه‌ها فرصتی برای نقد، عیارسنجی، برجسته‌سازی نقاط مثبت و ارائه هشدارهای احتمالی و در نهایت تکمیل و اصلاح برنامه‌های ارائه شده داشته باشند.

انتشار عمومی این برنامه‌ها از سوی گزینه‌های پیشنهادی تیم اقتصادی دولت سیزدهم این کمک را به آنها می‌کند تا پس از دریافت رای اعتماد از مجلس و ورود به وزارتخانه‌ها با نگاهی کارشناسی‌تر اقدام به اجرای برنامه‌های خود کنند.

با این حال، تاکنون هیچ برنامه‌ مکتوبی در سایت اطلاع‌رسانی وزارت راه و شهرسازی و سایر رسانه‌های ارائه‌کننده برنامه‌های وزرای پیشنهادی درباره برنامه‌های گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهوری برای وزارت راه و شهرسازی منتشر نشده است.

تنها «نقل قول» از نامزد وزارت راه و شهرسازی برای بازار ملک در مراجعه وی به کمیسیون‌های مختلف مجلس از جمله کمیسیون عمران که به کرات علام شده، مربوط به تکلیف ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی بوده است. البته این وعده هم قول تازه‌ای نیست و پیش از این در مصوبات بالادست حوزه مسکن و وعده‌های انتخاباتی رئیس‌جمهوری منتخب آمده بود. نکته مهم اما ناگفته‌های مربوط به گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهوری برای وزارت راه و شهرسازی در بخش مسکن است.

درباره ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی نیز تا زمانی که تکلیف عرضه‌های منجمد شده قبلی مشخص نشود کارشناسان معتقدند عرضه جدید دردی را از بازار مسکن دوا نخواهد کرد. در شرایطی که بازار مسکن با حجم قابل توجهی عرضه منجمد شده به دلیل نبود سیاست‌های مالیاتی محرک عرضه مواجه است، ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی تنها بازار این املاک را وسیع‌تر می‌کند.

بنابراین اگرچه لازم است دولت برای عرضه جدید به بازار مسکن به نفع تقاضای مصرفی برنامه داشته باشد اما لازم است قبل از هر اقدامی تکلیف واحدهای مسکونی احتکار شده یا منجمد شده مشخص شود. در این راستا انتظار می‌رود در صورتی که برنامه مکتوبی برای بخش مسکن از سوی گزینه پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی تهیه شده و وجود دارد، که حتما هم وجود دارد، این برنامه بدون فوت وقت منتشر شود تا امکان نقد با هدف اصلاح و تکمیل این برنامه فراهم باشد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا