دیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

شناسنامه فنی با منافع تولیدکنندگان درتضاد است

به گزارش ساختمان آنلاین:   مهندس فرشید جوادی با اعلام مطلب فوق گفت: شناسنامه فنی – ملکی،گارانتی املاک است.با توجه به اینکه هم درایران وهم درجهان،بخش عمده ای ازدرآمد خانوار به مسکن تخصیص پیدا می کند بنابراین صدور شناسنامه فنی برای املاک که هم به نوعی دربردارنده گارانتی ملک وهم شفاف شدن مراحل ساخت وعوامل اجرایی را دربردارد امری بسیارضروری است.

وی تاکید کرد: صدورشناسنامه فنی ساختمان که مستلزم بکارگیری مجریان ذی صلاح درفرآیند ساخت است سبب  ایجاد تضاد منافع با تولید کنندگانی که دارای تخصص نیستند شده است  و بعضا برخی ازاین افراد درلایه های بالایی قدرت حضور دارند ودرتصمیم گیری ها سهیم هستند،این افراد باعث کمرنگ شدن حضور مجری ذیصلاح می شوند ودرمسیراجرای جامع وکامل قانون شناسنامه فنی ملکی ،سنگ اندازی می کنند.

جوادی با تاکید براینکه باید بهره برداران ساختمانی به حق وحقوق خود درزمان خرید ملک اشراف داشته باشند گفت: شهروندان باید درزمان خرید ملک ازفروشنده شناسنامه  فنی ملک را درخواست کنند و اگر ملکی فاقد شناسنامه فنی باشد را ازاولویت خرید خود خارج کنند.

وی تاکید کرد: موج مطالبه شناسنامه فنی ازسوی شهروندان درزمان خرید ملک ،باعث خواهد شد که سازندگان نیز به سمت اجرای این قانون سوق پیداکنند.

نایب رییس وموسس انجمن گودبرداری وایمن سازی همچنین دربخش دیگری از اظهارات خود درباره طرح جهش تولیدمسکن نیز گفت: موفقیت این طرح درگروی حضور مهندسان متخصص درفرآیند ساخت است وقطعا  درفرآیند ساخت این واحدها باید ازشرکتهای سازنده ذی صلاح ، و شرکتهای پیمانکاری که سیستم هدایتی شان دست مهندسان  است بهره گرفته شود و  آنها می توانند پروژه ها را با کیفیت بالایی انجام دهند و  با حضورمتخصصان در عرصه ساخت وساز امکان افزایش کمیت نیزامکان پذیراست .

وی با اشاره به ضرورت بکارگیری مجریان ذی صلاح درعرصه ساخت وساز درباره رای دیوان عدالت که مستمسکی برای شهرداری جهت استنکاف ازاجرای طرح مجریان ذی صلاح شد گفت: رای دیوان عدالت اداری قابل احترام است وبه موجب آن تاکید شده است که بکارگیری مجریان ذی صلاح مرحله ای باشد اما این امربه هیچ وجه به معنای حذف مجریان ذی صلاح ازچرخه ساخت وساز نیست.

وی با تاکید براینکه اساسا بکارگیری مجریان ذی صلاح درساخت وسازها الزام قانونی است درواکنش به این امر که برخی مهندسان را به صوری کاری متهم میکنند تصریح کرد: بدون شک این لفظ توهین آشکاربه حیثت  حرفه ای مهندسان  است.مجری ذی صلاح مطابق قانون می بایست به صورت تمام وقت درفرآیند اجرایی حضورداشته باشد اما مالکان به دلایل اقتصادی و منافع شخصی ازاجرای این قانون سر بازمی زنند وهمین امرسبب می شود که به دلیل حضور کمرنگ مجری، لفظ توهین آمیزصوری  برای مجریان بکاربرده شود.

جوادی درپاسخ به این سوال که برخی،بخشی ازجامعه مهندسی را به امضاء فروشی متهم می کنند تصریح کرد: متاسفانه موج منفی طی سالهای اخیرعلیه جامعه مهندسی به راه افتاده است و دربرخی موارد حیثیت حرفه ای مهندسان را زیرسوال می برند ،هرچند سوء عملکرد عده قلیلی ازمهندسان را نمی توان منکرشد اما تعمیم دادن خطای تعداد قلیلی ازمهندسان به کل جامعه مهندسی،جفای بزرگی درحق این قشرمتخصص می باشد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا