راه و شهرسازیمجله خبری

مالیات؛ شاه‌کلید کاهش قیمت مسکن

به گزارش ساختمان آنلاین: محمد کریمی کارشناس بازار مسکن در این زمینه به «ساختمان آنلاین» می‌گوید: یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که در کشور صورت می‌گیرد، گره زدن هر مساله‌ای به اتفاقات و تصمیمات سیاسی است؛ این در حالی است که برخی موارد هیچ ارتباطی به سیاست خارجی نداشته و با اتخاذ تصمیمات صحیح در زمینه سیاست داخلی، می‌توان آن‌ها را رفع و رجوع کرد. از نمونه این مشکلات می‌توان به قیمت مسکن اشاره کرد که در سال‌های اخیر با نوسانات بسیار شدیدی روبه‌رو بوده است. این در حالی است که با مدیریت صحیح، امکان جلوگیری از رسیدن به چنین وضعیتی، شدنی بود.

وی با اشاره به عواملی که بازار مسکن را دچار بی‌نظمی و سراسیمگی قیمتی می‌کنند، ادامه داد: بسیاری تصور می‌کردند با روی کار آمدن بایدن، تحریم‌ها به یک‌باره برداشته شده و روابط میان ایران و آمریکا بار دیگر مشابه دوران ابتدایی برجام خواهد شد. این در حالی است که بازارها صرفا به حالت اغما فرو رفتند و ثباتی نسبی را در آن‌ها شاهد هستیم که مشخص هم نیست هدف بعدی آن‌ها کجاست. از سوی دیگر، نبود عزمی جدی برای اعمال مالیات‌های بخش مسکن از جمله مالیات بر خانه‌های خالی، مالیات خانه‌های لوکس و مالیات بر عایدی سرمایه موجب شده تا روند عرضه و افت قیمت کند شود. طبیعتا اگر اعمال این مالیات‌ها زودتر و جدی‌تر صورت می‌گرفت، صاحبان ملک زودتر تکلیف خود را مشخص می‌کردند که آیا ملک یا املاک بلااستفاده خود را به فروش برسانند یا خیر؛ در روزهای ابتدایی که بحث مالیات بر خانه‌های خالی مطرح شد، بسیاری از مالکان به تکاپو افتاده بودند اما به محض اینکه عزمی در اجرای این سیاست از سوی دولت مشاهده نکردند، بار دیگر شرایط به روال عادی قبل بازگشت.

این کارشناس بازار مسکن تصریح کرد: خوشبختانه پیشنهاد اعمال سریع‌تر این مالیات‌ها در مجلس شورای اسلامی مطرح شده و نمایندگان به دنبال تصویب هرچه سریع‌تر آن هستند. امکان این که روند عرضه و کاهش قیمت مسکن با به تصویب رسیدن این طرح سرعت پیدا کند، بسیار بالاست.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا