اجتماعیدیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

منافع سیاسیون مانع عبرت آموزی از حادثه متروپل است/تاکید بر نقش رانتهای سیاسی در وقوع سوانح ساختمانی

مهندس فریدون گائینی در گفتگو با خبرنگار ساختمان آنلاین   با ذکر مثالی ادامه داد: به عنوان مثال وقتی حادثه آتش‌سوزی کلیسای نوتردام پاریس اتفاق افتاد ،پس از فروکش کردن مسایل احساسی،گروهی از متخصصان در سراسر دنیا به تکاپو افتادند تا یک برنامه اصلاحی و پیشگیرانه در بروز حوادث مشابه را احصاء کنند و با ریشه یابی های فنی دقیق ،راه های بنیادی برای پیشگیری از تکرار وقوع این حوادث را بررسی کردند.

وی تصریح کرد: این در حالی است که در کشور ما موضع گیری ها درباره حوادث و سوانح ساختمانی بیشتر از هر چیز به بستر مناسبی برای تسویه حسابهای سیاسی و جناحی تبدیل می شود و پررنگ کردن ابعاد احساسی این نوع حوادث تلخ نیز برای تشدید تسویه حساب های جناح های سیاسی است.

رئیس انجمن صنفی شرکتهای کنترل کیفیت ساختمان ادامه داد: این در حالی است که در همه جای دنیا عکس این رویه حاکم است و به محض وقوع این نوع حوادث ،تمامی ساختارهای حقوقی،مدیریتی و نظارتی ، فنی و .. با یکدیگر همسو می شوند تا با ریشه یابی مشکلات بروز حوادث،مانع از تکرار آنها در آینده شوند و این حوادث منشا اثری برای کمک به بهبود شاخص های ایمنی و استانداردهای زندگی مردم شود.

وی بر نقش تصمیم گیری های غیرکارشناسی با ریشه های سیاسی در بروز حوادثی نظیر متروپل تاکید کرد و گفت: وقتی در عرصه ساخت وسازهای شهری،موضوع ساخت مگاپروژه به میان می آید،الزامات قانونی ناگهان به حاشیه رانده می شود در حالی که اجرای الزامات قانونی برای پروژه های کوچک شهری به شدت ضروری و مورد توجه قرار می گیرد و نهادهای مسوول و ناظر،اجرایی رعایت قوانین را پیگیری می کنند.

گایینی تصریح کرد: در کشور ما قوانین ساخت و استانداردها مشکلی ندارند و مشکل اصلی مداخلات سیاسی و انتظارات غیرفنی از پروژه است که سبب بروز سوانح تلخی نظیر متروپل می شود ،این در حالی است که در هیچ کجای دنیا اراده سیاسی در پروژه های فنی حق سهم خواهی از عایدات اقتصادی پروژه در ازای کوتاه کردن مسیر فنی و نظارتهای تخصصی را ندارد.

وی همچنین به طرح نهضت ملی مسکن اشاره کرد و گفت: دولت وعده ساخت چهار میلیون واحد مسکونی را طرح کرده است اما بدون اینکه ظرفیت فنی کشور را بررسی کند و بی شک مشاورانی که به دنبال سهم خواهی از این نوع پروژه ها هستند با ارایه استدلال های غلط به مشاوران مقامات سیاسی ؛تحقق این وعده را امکان پذیر جلوه می دهند و این رویه نیز خود مصداق بارز غلبه ملاحظات سیاسی سودجویانه بر عناصر فنی کشور است.

وی بر تبعات غلفت از نیاز سنجی در طرح نهضت ملی مسکن اشاره کرد و گفت: واقعیت امر این است که ورود به طرح ملی مسکن بدون ملاحظات فنی و ارزیابی صحیح از ظرفیت فنی کشور سبب هدر رفت سرمایه های ملی کشور می شود چرا که در حال حاضر گروه های هدف این طرح ،درگیر مشکلات معیشتی هستند و توان مالی برای تامین پرداخت سهم آورده خود و پرداخت اقساط بانکها را ندارند و همین مساله سبب می شو دکه این طرحها به خانه دار کردن دهکهای پایین درآمدی تبدیل نشود

وی اذعان داشت: درس نگرفتن از متروپل باعث می شود که کماکان دستورات سیاسی و غیرتخصصی بر امور فنی غلبه داشته باشد و این معادله مجهول ،زمینه ساز تکرار متروپل ها را فراهم خواهد کرد.

رئیس انجمن صنفی شرکتهای کنترل کیفیت ساختمان ادامه داد: منافع سیاسیون سبب می شود که نتوانیم در عرصه فنی از متروپل درس بگیریم ،این در حالی است که اگر قرار بود از این حادثه درس عبرت بگیریم باید گزارشی با محتوای واکاوی رانتهای سیاسی در بروز حادثه متروپل منتشر می شد و بدون ملاحظات سیاسی و توسط یک نهاد مستقل تخصصی و دانشگاهی این گزارش تحلیلی تهیه می شد،اما چنین اتفاقی رخ نداد و بنابراین کماکان مسایل فنی ذیل ملاحظات سیاسی قرار خواهد گرفت و ملاحظات فنی فرصت عرض اندام کردن را پیدا نخواهند کرد.

خبرنگار:لیلا درخشان

 

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا