راه و شهرسازیمجله خبری

بررسی پیامدهای منفی معماری نوین

به گزارش ساختمان آنلاین:  مهران کوهی کمالی با بیان اینکه در مسئله فرهنگ ایرانی- اسلامی در بحث ساخت و ساز کم‌کاری صورت گرفته است، اظهار کرد: آسیب‌های این مسئله در حوزه ساختمان‌سازی نیز وارد شده است، به‌طوری که امروزه معماری اروپایی در ساختمان‌های کشور حاکم شده و قطعا سبک غربی مطابق با خلق و خو و روحیات اهالی مغرب زمین است، امروز معماری اسلامی در ساختمان‌سازی‌های جدید رعایت نمی‌شود.

وی با بیان اینکه معماری اسلامی مطابق با فطرت و فرهنگ ایرانیان در ساختمان‌سازی اعمال می‌شود، گفت: همین مسئله باعث ایجاد حس آرامش می شود و باید گفت که معماران در فراهم کردن آرامش اعضای خانواده نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

رئیس نظام مهندسی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: دو واژه آرامش و آسایش با هم تفاوت دارند، درست است که ابزار و لوازم خانگی، موجبات آسایش اهالی خانه را فراهم می‌کند، اما نوع طراحی در ورودی‌ها، ابعاد فضا، رعایت نکات معماری ایرانی- اسلامی در آرامش خانواده‌ها نیز نقش کلیدی دارد.

کوهی کمالی گفت: در معماری و ساختمان‌سازی جدید یکسری نکات، منطبق با روح و فطرت انسان رعایت نمی‌شود که از جمله اثرات آن می‌توان به اختلافات خانوادگی، کمرنگ شدن عواطف، احساس خستگی زندگی در یک خانه پس از مدت اندک و جابجایی‌های مکرر اشاره کرد.

وی افزود: از آن‌جا که معماری اسلامی مطابق با فرهنگ ایرانیان است، زمانی‌که در خانه‌های قدیمی حضور پیدا می‌کنیم، تجدید خاطره شده و آرامش نصیب افراد می‌شود، حتی رعایت نکات معماری ایرانی اسلامی باعث درآمدزایی از طریق بسیاری از خانه‌های قدیمی و رستوران‌های سنتی شده است.

رئیس نظام مهندسی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه معماران قدیمی به سه مسئله انسان، طبیعت و طرح توجه داشته‌اند، یادآور شد: طرح منازل برگرفته از نیازهای روحی و روانی انسان و طبیعت شامل نوع بکارگیری مصالح مطابق با شرایط آب و هوایی است.

کوهی کمالی با اشاره به این‌ که معماری اسلامی نه تنها در اماکن دینی مانند مساجد مورد استفاده قرار می‌گرفته است، ادامه داد: همچنین این نوع معماری در مدارس، قصرها، خانه‌ها و حمام‌ها نیز کاربردی بود و مقیاس‌های ریاضیات و هندسه یکی‌ از ارکان اصلی معماری اسلامی بوده است.

وی با بیان اینکه میانسرا، حیاط یا صحن، از ویژگی های معماری اسلامی است، اضافه کرد: این اماکن، معمولا به شکل مربع و مستطیل بودند که نیاز مسلمانان را به وضوخانه و محل تطهیر در مساجد و مدارس و نیاز مسافران را به استراحت، بارگیری و باربندی در حیاط کاروانسرا تامین می‌کردند.

کوهی کمالی درباره اصول اصلی در ساختمان‌سازی، خاطرنشان کرد: توجه به مقررات ملی ساختمان، ایمن‌سازی جان انسان‌ها، شناسنامه‌دار بودن ساختمان‌ها و استفاده از مصالح استاندارد از جمله اولویت‌های سازمان نظام مهندسی در بحث ساختمان‌سازی است.

وی در پایان در خصوص ایمن‌تر بودن بناهای قدیمی، تصریح کرد: ساختمان‌های قدیمی تنها در برابر بارهای ثقلی و وزنی دوام داشتند، اما نمی‌توان گفت ساختمان‌های قدیمی مستحکم‌تر از ساختمان‌های جدید هستند، زیرا اصول مهندسی بیشتری در ساختمان‌های امروزی رعایت می‌شود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا