اخبار ساختمان آنلاینبورس و بازاردیدگاهمجله خبری

راهکارهای دولت در بخش مسکن در حد مُسکن هم نبوده است

عضو شورای عالی استانها در اظهار نظری صریح بازار مسکن را بازاری بی‌دروپیکر توصیف کرد و با اشاره به اینکه جوانان برای اجاره یک ملک نقلی آواره بنگاه ها هستند در عین حال تاثیر طرح نهضت ملی مسکن بر بازار مسکن را بسیار کم اثر خواند و اظهار داشت که این طرح در حد مُسکن هم کارکرد نداشته باشد.

آقای سینا ساریخانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری ساختمان آنلاین ضمن بیان مطلب فوق افزود: افزایش افسار گسیخته اجاره‌ها و قیمت مسکن به خوبی نشان می دهد که طرح نهضت ملی مسکن، نتوانسته است تاثیری مثبتی بر بازار مسکن به جای بگذارد.

نماینده استان فارس در شورای عالی استانها روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان فارس را توضیح داد و تصریح کرد: در استان فارس، اجرای طرح نهضت ملی مسکن عملکرد یکسانی ندارد و پیشرفت فیزیکی آن متغیر است و اگر چه در برخی از شهرها این طرح پیشرفت فیزیکی داشته است،اما در شهرهای دیگر استان فارس، این طرح هنوز در مرحله واگذاری زمین قرار دارد.

ساریخانی خاطرنشان ساخت: متاسفانه در حال حاضر به‌رغم وجود عوامل تولید مسکن در کشور، عرضه مسکن متناسب با نیاز جامعه نیست و رونق در این بخش مقطعی و تورمی است و حتی در این مقاطع کوتاه، قیمت زمین و مسکن کاهش پیدا نکرده است.

وی اذعان داشت: جوانانی که برای ازدواج و شروع زندگی مشترک نیاز به خانه نقلی و کوچکی دارند، این روزها  آواره بنگاه‌ها هستند تا شاید بتوانند با سرمایه‌ اندکی که دارند مسکنی را انتخاب کنند.

ساریخانی ادامه داد: بسیاری از خانواده ها بعد از چندین سال زندگی مشترک به علت گرانی مسکن، کماکان بی خانمان هستند و به علت بالا بودن قیمت اجاره،حتی از اجاره کردن یک ملک کوچک متراژ هم عاجز هستند.

وی تاکید کرد: هیچ یک از راهکار‌های دولت برای کنترل بازار مسکن مفید واقع نشده است، چه بسا حتی برعکس راهکار‌ها التهاب‌ آور و تورم‌زا بوده اند. به طوری که می توان گفت نتیجه نظارت دولت این بود که مردم روز به روز در برابر مسکنی که تا بیش از ۷۰ درصد سبد هزینه خانوار را تشکیل می‌دهد بی‌دفاع‌تر شوند.

وی تصریح کرد: سفره مردم خالیست، مردم از لحاظ اقتصادی و معیشتی در مضیقه اند، مسکن و اجاره بها یکی از دغدغه های اصلی مردم شده است و خرید و اجاره‌ مسکن، مدتهاست که به کابوس افرادی تبدیل شده که مسکن ندارند و باید در بازار بی در و پیکر مسکن، به دنبال سرپناهی برای خانواده شان باشند.

عضو شورای عالی استانها خاطرنشان  ساخت: این روزها وضعیت اقتصادی کشور و معیشتی مردم بسیار وخیم است. دولت نیاز به سرمایه گذاری سنگین در حوزه‌ مسکن دارد و باید از ظرفیت بخش خصوصی در حوزه مسکن استفاده کند.

وی گفت: دولت می تواند با مکانیزم هایی نظیر عرضه نامحدود زمین، و یا زمین رایگان به متقاضیان مسکن، افزایش حق مسکن کارگران، کنترل نرخ تورم و انتظارات تورمی، مدیریت و کنترل  ساخت و ساز مسکن مقاوم و ایمن ، تعیین سقف رشد اجاره بها، اجرای قانون مالیات بر عایدی سرمایه، اخذ مالیات از خانه‌های خالی در شهرها، ساماندهی مشاوران املاک و برخورد با مشاوران غیر مجاز، واسطه گری و دلالان، تسهیل دریافت وام ساخت مسکن، هوشمندسازی و نظارت بر قیمت مسکن و اجاره بها و… از افزایش قیمت مسکن و اجاره بکاهد تا یکی از دغدغه‌های اصلی مردم را که مسکن است، کم کند.

3.9/5 - (15 امتیاز)

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا