مجله خبریبورس و بازار

بازار مسکن ایران تقدیم چینی‌ها شده است

چینی ها هر روز سهم بیشتری از اقتصاد ایران را از آن خود می کنند. به نظر می رسد در حوزه مسکن، این سیاست جدی است و بازار مسکن ایران دودستی تقدیم چینی ها شده است.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از تجارت نیوز، بحث ورود چینی ها برای ساختمان سازی در کشور، ابتدا برای پیشبرد پروژه نهضت ملی مسکن مطرح شد. مساله ای که سال گذشته ابتدا از سمت دولت تکذیب و پس از مدت کوتاهی با اظهارات یک نماینده مجلس، مهر تائید بر آن زده شد.

مسئولان می گفتند با احتمال بالا، همکاری با چینی ها به واردات تکنولوژی محدود می شود و در قبال انتقادات وارد بر این ماجرا نیز همین گزاره را تکرار می کردند.

پای چینی ها چگونه به بازار مسکن ایران باز شد؟

چند ماه پیش نیز خبر رسید که قراردادی برای مشارکت چینی ها در ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن منعقد شده است. حسن تیزمغز، نماینده وزیر راه و شهرسازی اواسط مهرماه سال جاری در نشستی این موضوع را مطرح کرد و از برگزاری جلسه با شرکت های خارجی خبر داد. او تاکید کرده بود که حتی برآورد دلاری از ساخت هر متر خانه نیز مشخص شده است.

طرف های خارجی که او از آنها نام برده، بلژیکی و چینی هستند. تیزمغز در این مورد گفت طی جلساتی که با شرکت های خارجی برگزار شد، قرار بر این شد که زمین در اختیار این شرکت ها قرار بگیرد و در کنار زمین مصالح ساختمانی و نیروی انسانی نیز از داخل کشور تامین شود.

او همچنین گفته بود، طبق توافقی که با شرکت های خارجی صورت گرفته، قیمت ساخت هر متر واحد مسکونی ۲۰۰ الی ۳۰۰ دلار برآورد شده است. تیزمغز عنوان کرد که چینی ها مشتاق مشارکت در ساخت و ساز کشور هستند.

شهرداری در واگذاری بازار مسکن به چینی ها همدست دولت شد

حالا اما زمزمه هایی در حال انتشار است که نشان می دهد حضور چینی ها تنها محدود به پروژه نهضت ملی مسکن نیست و همکاری با شرکت های خصوصی این کشور نیز ابعادی گسترده تر از واردات تکنولوژی دارد.

در این راستا، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در گفتگو با دنیای اقتصاد، جزئیاتی از طرح شهرداری برای «ساخت مسکن چینی» و همچنین مذاکرات اولیه با چینی ها را تشریح کرده است.

حمیدرضا صارمی در این مورد تاکید کرد فرآیند مذاکره با شرکت های ساختمانی چینی، ‌‌‌صرفا با سازندگان بخش خصوصی این کشور بوده و هنوز توافق یا قرارداد نهایی صورت نگرفته است.

او همچنین اصل برنامه شهرداری را واگذاری زمین های ذخیره به چینی ها برای اجرای طرح کلید به کلید در مناطق پایین شهر عنوان کرد. بر اساس این طرح، اراضی قهوه ای یا همان زمین های ذخیره (قطعات بزرگ متراژ بالای یک هکتار) در بافت فرسوده تهران، برای محله سازی به روش کلید‌‌‌ به کلید به چینی ها واگذار می شود آن هم در چارچوب یوزانس؛ به این معنا که همزمان با تامین منابع مالی ساخت، انتقال تکنولوژی نیز به تهران صورت خواهد گرفت.

چینی ها گوی سبقت را از سازندگان داخلی ربودند

ورود شرکت های خصوصی خارجی به انبوه سازی ایران، در شرایطی در حال وقوع است که عده زیادی از سازندگان سال هاست تحت تاثیر گرانی، تورم و نبود متقاضی کافی برای خرید واحدهای آماده شده، از کار بیکار شده اند. حاشیه سود این سازندگان تا اندازه ای افت کرده که عطای این کار را به لقای آن بخشیده اند.

این در حالی است که دولت نیز در پروژه نهضت ملی مسکن ثابت کرد، مانند ادوار پیشین و ابرپروژه های قبلی چتر حمایتی گسترده ای برای بخش خصوصی ندارد. هر چند در جلسه ای قرار شد به خواسته های آنها بهای بیشتری بدهد، اما هنوز به نظر نمی رسد گرهی از مشکلات آنها باز شده باشد.

حالا باید پرسید دولت چرا به جای استفاده از بخش خصوصی در داخل کشور و مهیا کردن زیرساخت هایی برای بهبود فعالیت اقتصادی آنها، اندک عرصه ای را هم که باقی مانده به بخش خصوصی کشورهای خارجی هدیه می کند؟

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا