راه و شهرسازیمجله خبری

رویای صاحبخانه شدن محقق می‌شود

به گزارش ساختمان آنلاین: مسکن در چند سال اخیر با افزایش قیمت مواجه شد و خرید خانه به آرزویی برای اجاره نشین ها تبدیل شده است. در یک سال اخیر قیمت مسکن، خیز بالایی گرفته و دولت هم برای مهار آن نتوانسته تاکنون برنامه ریزی مناسبی داشته باشد. طرح مسکن ملی هم نتوانست به متقاضیان مسکن کمک کند. مجلس برای حل مشکل مسکن طرح جهش تولید و تامین مسکن را در برنامه کاری خود قرار داد.

در طرح جهش تولید و تامین مسکن با در نظر گرفتن سازو کارهایی جهت تامین منابع مالی، تامین زمین، تامین مصالح ساختمانی و تامین خدمات ساختمانی، سعی شده تا بستر لازم برای ساخت مسکن فراهم و دولت مکلف شده تا طی چهار سال، سالانه یک میلیون واحد مسکونی تولید و عرضه نماید.

این طرح توسط کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به صورت دو فوریتی تهیه و کلیات آن به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسیده است.

دهک‌های پایین خانه دار می‌شوند

در طرح جهش مسکن، زمین‌های دولتی همه ارگان‌ها در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار می‌گیرد و نظام بانکی نیز باید تسهیلات موردنیاز برای ساخت مسکن را تامین کند. مسئله اصلی کمیسیون عمران مجلس، موضوع مالیات بر مسکن و دیگری تولید مسکن است. در بحث ساخت مسکن، زمین و تسهیلات حرف اصلی را می‌زنند. در کنار آن نیز حمایت دستگاه‌های اجرایی از ساخت مسکن و کمک به ساخت آن در اولویت قرار دارد.

صدیف بدری نماینده اردبیل و نمین در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با یکتاپرس با اشاره به اینکه طرح جهش تولید مسکن جامع ترین طرحی است که بعد از برگزاری ده ها جلسه کارشناسی در کمیسیون عمران مجلس تهیه شده و اکنون در نوبت ورود به صحن است، اظهار داشت: مهمترین شاخصه این طرح جامع تأمین مالی مراکزی است که تولید مسکن بر عهده آنهاست تا مسکن هایی در توان دهک های چهار به پایین جامعه تولید شود.

وی با تصریح اینکه دولت مطابق قانون توسعه ششم موظف به تولید سالانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور است، گفت: بیشترین مشکل در حوزه مسکن در هماهنگی های بین بخشی وجود دارد که در طرح مجلس تشکیل شورای عالی مسکن برای برنامه ریزی و راهبرد در این حوزه در نظر گرفته شده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: بیشترین ناهماهنگی که جلوی پیشرفت کار در حوزه مسکن را می گیرد متعلق به مراودات بانکهایی است که باید با وزارت راه و شهرسازی کار کنند.

بدری با تأکید براینکه در طرح جهش تولید مسکن علاوه بر تأمین پایدار منابع و زیرساخت های مورد نیاز، حکم قطعی برای مستنکفین از قانون هم دیده شده است، بیان کرد: مقرر کردیم مالیات هایی که در حوزه مسکن گرفته می شود در صندوق ملی مسکن تجمیع شود، همچنین خط اعتباری مسکن مهر که حدود 50 هزار میلیارد تومان است برای حمایت از مسکن به این صندوق می آید.

نماینده ادربیل و نمین در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: برای تأمین منابع پایندار همچنین مقرر شده بدهی بانک های مسکن به بانک مرکزی به عنوان بدهی دولت محاسبه و به صندوق ملی مسکن وارد شود. بنابراین با تصویب این طرح در صحن مجلس می توانیم تحول خوبی را در عرصه مسکن شاهد باشیم.

طرح جهش تولید و تامین مسکن چه تاثیری بر بازار دارد؟

از زمان آغاز به کار مجلس یازدهم، ساماندهی بازار مسکن یکی از مطالبات جدی مردم از مجلس بود. نمایندگان مردم در خانه ملت نیز از همان روزهای ابتدایی آغاز به کار خود از وضعیت بازار مسکن انتقاد کرده و ورود جدی به این حوزه داشتند. طرح جهش تولید و تامین مسکن یکی از طرح هایی بود که بلافاصله پس از تشکیل کمیسیون عمران در مجلس یازدهم کلید خورد و با برگزاری چند ماه جلسات کارشناسی در مجلس دنبال شد.

بر اساس اهداف تعیین شده در این طرح تامین زمین ارزان قیمت، تسهیلات مناسب و مصالح ارزان قیمت سه مولفه اساسی است که می تواند تولید مسکن در کشور را رونق داده و عرضه در بازار را افزایش دهد. از سوی دیگر تعیین سیاست های مالیاتی به منظور اخذ مالیات از خانه های لوکس و معاملات مکرر از دیگر تدابیری است که برای جلوگیری از ورود دلالان به این بازار دیده شده است. سوال مهمی که در این میان مطرح می شود که این اقدامات چه تاثیری بر بازار مسکن خواهد داشت؟

رحمت اله فیروزی پوربادی، با اشاره به تاثیرات طرح جهش تولید و تامین مسکن در بازار، بیان کرد: اگر این طرح در مجلس تصویب و اجرایی شود قطعا تاثیرات کوتاه مدت و بلند مدتی در بازار خواهد داشت چراکه بر اساس این طرح دولت سیاست واحدی را برای ساخت مسکن در کشور دنبال خواهد کرد و به تدریج دست دلالان از این بازار کوتاه خواهد شد. اکنون نبود تعادل میان عرضه و تقاضا و حضور دلالان در این بازار باعث شده تا قیمت ها افزایش یابد. با دنبال کردن برنامه معینی قطعا تعادل به بازار بازخواهد گشت و دست دلالان از این بازار کوتاه خواهد شد.

این عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: بر اساس این طرح دولت مکلف می شود سالیانه یک میلیون واحد مسکونی بسازد و از سوی دیگر تسهیلات مناسب و تامین زمین ارزان و مصالح ارزان قیمت دیده شده است. از سوی دیگر معافیت هایی برای انبوه سازان در این طرح دیده شده است.در مجموع تلاش شده تا با فراهم کردن زیرساخت های لازم ساخت مسکن طبق برنامه معینی دنبال شود تا تعادل بین عرضه و تقاضا برقرار گردد.

محسن فلکی کارشناس و فعال بازار مسکن در گفتگو با یکتاپرس، گفت: در وهله نخست تغییر دیدگاه نسبت به مسكن به عنوان نیاز اساسی خانواده می تواند از تكرار چند سال یك بار افزایش سرسام آور قیمت مسكن جلوگیری كند‌، در وهله دوم وظیفه دولت تامین مسكن مناسب برای تمام دهك های جامعه است اگر چه در دولت های مختلف حركت ها و كارهای انجام شده ولی هیچكدام نتوانستند به قول 40 ساله كه در باب مسكن داده شده است جامعه عمل بپوشانند.

لذا ساخت مسكن ارزان مانند مسكن مهر، مشاركت دولت با انبوه سازان، احیا و كارآمد كردن تعاونی مسكن ادارات و وزارت خانه ها و از همه مهمتر احیای بافت فرسوده شهر ها می تواند برای ساخت مسكن ارزان و خروج از ركود راهکار موثر و تدبیری اصولی باشد البته اگر اراده ای برای خاتمه دادن به دغدغه ها برای تامین مسكن مردم وجود داشته باشد.

پرداخت احتمالی وام 20 ساله در طرح جهش تولید و تامین مسکن

اسماعیل حسین زهی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، گفت: بر اساس این طرح یک میلیون مسکن در هر سال به مدت چهار سال از سوی بخش خصوصی ساخته خواهد شد و در اختیار دهک های پایین جامعه قرار خواهد گرفت و 70 درصد هزینه ساخت از طریق اعطای تسهیلات با نرخ سود مناسب و مصالح نیز از طریق خرید از بازار بورس و به صورت قیمت تمام شده و به صورت ریسک پذیر تامین خواهد شد.

وی ادامه داد: بر اساس این طرح یک میلیون مسکن در هر سال به مدت چهار سال از سوی بخش خصوصی ساخته خواهد شد و در اختیار دهک های پایین جامعه قرار خواهد گرفت و 70 درصد هزینه ساخت از طریق اعطای تسهیلات با نرخ سود مناسب و مصالح نیز از طریق خرید از بازار بورس و به صورت قیمت تمام شده و به صورت ریسک پذیر تامین خواهد شد. مدت بازپرداخت تسهیلات 20 سال در نظر گرفته شده است و صندوقی در این طرح دیده شده تا منابعی را در خود جمع کند و برای حمایت از این طرح این منابع را در حمایت از ساخت واحدهای دیده شده قرار می دهد.

رفع ایراد در طرح جهش تولید و تامین مسکن

معاون پژوهش‌های زیربنایی مرکز پژوهش‌های مجلس، گفت: طرح جهش تولید از این جهت بسیار خوب است که ساخت مسکن در این مقیاس می‌تواند منجر به رونق و جهش تولید در کشور شود چرا که ساختمان سازی امری است که صنایع مختلفی با آن درگیر هستند و با رشد آن دچار تحرک و پویایی می‌شوند. در طرح جهش تولید مسکن علی رغم عدد یک میلیونی که در مطبوعات مطرح شد که قرار است دولت بسازد، اما در این طرح دولت مکلف به ساخت سالانه 600 هزار مسکن است، 400 هزار واحد دیگر نیز توسط مردم ساخته می‌شود.

وی گفت: طرح جهش تولید و تأمین مسکن به دلیل اشکالاتی که داشت از صحن به کمیسیون برگشت. برای رفع این اشکالات علیرضا زاکانی رئیس مرکز و من به عنوان معاون پژوهش‌های زیر بنایی در کمیسیون عمران حضور یافته و نظرات مرکز را تشریح کردیم. بدین ترتیب کمیسیون عمران مجلس طرح را در اختیار ما قرار داد تا با کار کارشناسی روی آن اشکالات آن را برطرف کنیم؛ لذا جلسات متعددی تشکل دادیم و سعی شد همه جواب را ببینیم. با معاونت‌های دیگر مرکز از جمله معاونت اقتصادی هم در تعامل بودیم. در نهایت با پیشنهاداتی پیش نویس اصلاح شده طرح را به کمیسیون عمران ارائه دادیم. خود من سه جلسه در کمیسیون این نکات را ارائه کردم. در نهایت در این سه جلسه جمع بندی‌های لازم حاصل شد و اکثر پیشنهادهای ما در کمیسیون عمران تصویب شد.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در اینباره گفت: بر اساس آمارهای اعلام شده 2.7 میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه در کشور وجود دارد که در صورت عرضه این واحدها، بخش بزرگی از مشکل کمبود مسکن در کشور برطرف می‌شود. بنابراین در طرح مزبور تلاش بر این است تا در زمینه ساماندهی منابع مالی تولید مسکن گام های خوبی برداشته شود. به همین منظور قرار است تا «حساب مسکن» با هدف مدیریت منابع مالی نزد بانک مسکن با مسوولیت وزارت راه و شهرسازی ایجاد شود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا