راه و شهرسازیمجله خبری

۱۰ درصد فاضلاب مسکن مهر پردیس وارد سد ماملو می‌شود

به گزارش ساختمان آنلاین:  ابراهیم نظری‌نیا درباره آخرین اقدامات انجام شده برای جلوگیری از ورود فاضلاب مسکن مهر شهر جدید پردیس به سد ماملو اظهار کرد: ابتدا این گلایه را از سازمان محیط زیست مطرح کنم که برای اخذ مجوز تصفیه‌خانه شماره ۲ پردیس از سال ۹۲ تا ۹۹ حدود هفت سال با این سازمان کلنجار رفتیم تا نهایتا مجوز را صادر کردند. مساله دیگر اینکه کمتر از ۱۰ درصد فاضلاب مسکن مهر شهر جدید پردیس وارد سد ماملو می‌شود و اینکه بعضی افراد این رقم را ۷۰ درصد عنوان می‌کنند اشتباه است. این مقدار ۱۰ درصد را نیز تا اوایل اسفندماه سال جاری از طریق دو لاگون (حوضچه) مدیریت خواهیم کرد و مشکل برای همیشه برطرف می‌شود.

وی افزود: حدود ۸۳ هزار واحد مسکن در شهر جدید پردیس وجود دارد که از این تعداد ۵۵ هزار واحد در فازهای ۳، ۵، ۹ و ۱۱ است و فاضلاب آن از طریق تصفیه‌خانه شماره یک با هزینه بالایی مدیریت شده و هیچگونه آلودگی ندارد. ۲۸ هزار واحد در فاز ۸ وجود دارد که ۱۰ هزار خانواده در واحدهای تکمیل شده آن زندگی می‌کنند.

دو پکیج برای تصفیه آب فاز ۸ داریم که کافی نیست

عضو هیات مدیره شرکت عمران شهر جدید پردیس با بیان اینکه هم‌اکنون فاضلاب فاز ۸ از طریق دو دستگاه پکیج مدیریت می‌شود گفت: هر یک از پکیج‌ها برای ۳۰۰۰ نفر جوابگو است که دو پکیج جمعا می‌توانند فاضلاب حدود ۶۰۰۰ نفر را تصفیه کنند. اما در حال حاضر حدود ۱۰ هزار خانواده در فاز ۸ زندگی می‌کنند که جمعیت آن حدود ۳۰ هزار نفر است. بنابراین با مازاد فاضلاب مواجه شده‌ایم که بلافاصله خط انتقال به سمت تصفیه‌خانه از طریق روستای باغکمش را تا نزدیک تصفیه‌خانه احداث کردیم. اما با توجه به اینکه اجرای تصفیه‌خانه دو تا سه سال زمان می‌برد یک اقدام فوری را برای مدیریت فاضلاب در دستور کار قرار داده‌ایم.

عضو هیات مدیره شرکت عمران شهر جدید پردیس تصریح کرد: به فاصله ۱۰۰ متری تصفیه‌خانه، دو لاگون (حوضچه) موقت فاضلاب پیش‌بینی کرده‌ایم که هم‌اکنون دارای پیشرفت فیزیکی ۷۰ تا ۸۰ درصد است. انتظار ما این است که تا ۱۰ روز اول اسفندماه امسال افتتاح شود و ما برای همیشه بحث فاضلاب فاز ۸ را مدیریت کنیم.

هفت سال برای گرفتن مجوز از محیط زیست هدر رفت

نظری‌نیا یادآور شد: از اواخر سال ۱۳۹۱ قرار بود تصفیه‌خانه شماره ۲ پردیس به منظور ساماندهی فاضلاب فاز ۸ احداث شود که پیمانکار انتخاب شد اما متاسفانه سازمان محیط زیست، مجوز لازم را برای شروع عملیات اجرایی صادر نکرد. این بلاتکلیفی تا سال ۱۳۹۹ طول کشید. درواقع هفت سال با محیط زیست کلنجار رفتیم تا بتوانیم مجوز تصفیه خانه شماره ۲ پردیس را بگیریم اما موافقت نکردند.

وی خاطرنشان کرد: علت مخالفت اداره محیط زیست با احداث تصفیه‌خانه شماره ۲ پردیس این بود که عنوان می‌کردند محل انتخاب شده برای تصفیه‌خانه در نزدیکی منطقه حفاظت شده جاجرود است. در حالی که علت انتخاب نقطه مدنظر این است که فاضلاب شهر به راحتی می‌تواند به آن نقطه برسد و می‌توانیم مجموع فاضلاب فازهای مختلف شهر را به آن سمت هدایت کنیم. آنجا اراضی خودمان است و جایی غیر از آن که متعلق به شرکت عمران باشد در اختیار نداشتیم. قبل از آن جایی را پیشنهاد داده بودند که به منطقه حفاظت شده نزدیک‌تر بود و هزینه آن کمتر بود ولی به خاطر حساسیتهای زیست محیطی، پروژه را به مکان فعلی انتقال دادیم.

عضو هیات مدیره شرکت عمران شهر جدید پردیس تاکید کرد: سال ۱۳۹۹ با پادرمیانی وزارت راه و شهرسازی و مهندس کلانتری ـ رییس وقت سازمان حفاظت محیط زیست ـ مناقصه اجرای پروژه تصفیه‌خانه انجام و قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) برنده مناقصه شد. در حال حاضر خاکبرداری‌ها انجام، بعضی از کانالها اجرا و کارهای فیزیکی انجام شده است. بخشی از ساختمانها نیز در حال احداث است. پیشرفت فیزیکی زیاد نیست. مدت اجرای پروژه دو ساله تعیین شده اما به نظر می‌رسد تا سه سال طول خواهد کشید.

پروژه تصفیه‌خانه ۵۵۰ میلیارد تومان هزینه دارد

نظری‌نیا بیان کرد: احداث تصفیه‌خانه فاضلاب در راستای توسعه پایدار و حفظ محیط زیست است. حال آنکه محیط زیست با ایجاد آن مخالفت می‌کند. در زمان مناقصه اول در سال  ۱۳۹۱ برآورد ریالی ما برای احداث تصفیه‌خانه ۵۰ میلیارد تومان بود که هم‌اکنون قرارداد آن با پیمانکار به ۲۷۰ میلیارد تومان رسیده است. همین مبلغ نیز تعدیل دارد و باید حدود ۵۵۰ میلیارد تومان هزینه کنیم. یعنی هزینه‌ها ۱۱ برابر شده است.

وی با بیان اینکه مرتبا از محل تصفیه‌خانه بازدید به عمل می‌آورد گفت: روزهای سه شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته از محل پروزه تصفیه‌خانه و لاگونها بازدید کردم. ماشین آلات را افزاتجهیز کرده و افزایش داده‌ایم. شیفت کاری را هم از یک شیفت به دو شیفت افزایش داده‌ایم و در حال حاضر روزانه ۱۶ ساعت کار انجام می‌شود. انشاءالله تا ۱۰ روز ابتدای اسفندماه حوضچه‌ها  را افتتاح می‌کنیم. هم‌اکنون حدود ۷۰۰ متر لوله گذاری باقی مانده تا به لاگون‌ها برسد.

حوضچه‌ها ۷۰ تا ۸۰ درصد آب را تصفیه می‌کنند

عضو هیات مدیره شرکت عمران پردیس در پاسخ به این سوال که لاگونها (حوضچه‌ها) تا چه از حد ایجاد آلودگی به سد ماملو جلوگیری خواهند کرد، اظهار کرد: این حوضچه‌ها برای تصفیه موقت هستند. فاضلاب ابتدا آشغال‌گیری می‌شود، بعد وارد حوضچه‌ها می شود، سپس ته‌نشین می‌شود. آنچه که بالا می‌ماند وارد حوضچه بعدی خواهد شد و ته‌نشین می‌شود، سپس آبی که هوازده شده است وارد محیط می‌شود. با این روش که روش سنتی است، تصفیه آب بین ۷۰ تا ۸۰ درصد صورت می‌گیرد.

به گفته نظری‌نیا، دو حوضچه‌ی در حال ساخت برای کل ظرفیت فاز ۸ یعنی ۲۸ هزار خانواده پیش‌بینی شده و نه صرفا برای ۱۰ هزار خانواری که هم‌اکنون سکونت دارند. فاضلاب ۱۰ هزار واحد موجود، چندان زیاد زیاد نیست. طی بازدیدی که به همراه مهندس بختیاری ـ مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران از محل روستای باغکمش داشتیم حجم فاضلابی که وارد سد می‌شود قابل ملاحظه نیست ولی به هر حال وجود دارد. البته این روستا که محل فاضلاب است فاصله‌ی زیادی با سد دارد و من بعید می‌دانم از آب فاضلاب، چیزی وارد سد شود.

وی تاکید کرد: ما در شرکت عمران شهر جدید پردیس، خود را ملزم به توسعه پایدار می‌دانیم. یعنی علاوه بر اینکه نگاهمان به توسعه است، الزامات محیط زیست شهری، جانوری و طبیعی را نیز در نظر می‌گیریم.

عضو هیات مدیره شرکت عمران پردیس با بیان اینکه افق شهر جدید پردیس ۵۰۰ هزار نفر تعیین شده است گفت: علاوه بر این، بسیاری از سایتهای صنعتی و کارگاههای صنعتی مختلف در پردیس وجود دارد که دارای فاضلاب هستند. بنابراین چاره‌ای جز ایجاد تصفیه‌خانه وجود ندارد. قرار است آب هر دو تصفیه‌خانه طبق قراردادی که با شهرداری و وزارت صمت بسته شده به داخل شهر برای تامین آب خام فضای سبز و آب مورد نیاز صنایع، استفاده شود.

آب شرب تهران بارها آزمایش می‌شود و مطلقا آلودگی ندارد

به گفته نظری‌نیا، شرکت عمران برای پساب تصفیه‌خانه برنامه دارد. فاضلابی که تصفیه می‌شود اگر وارد محیط شود آب سالمی است. اما آبی که وارد شرب شهر می‌شود اینطور نیست که با فاضلاب وارد شهر شود بلکه چندین بار آزمایش می‌شود. مطلقا امکان ندارد که آب آلوده وارد شرب شهر تهران شود.

بنابراین گزارش در سالهای اخیر موضوع آلودگی سد ماملو از طریق فاضلاب مسکن مهر شهر جدید پردیس مطرح شده است. سد ماملو آب شرب بخشی از جمعیت جنوب شهر تهران و همچنین شهرهای ورامین، پیشوا، قرچک و پاکدشت و آب مورد نیاز صنایع این محدوده را تامین می‌کند. کارشناسان و متخصصان محیط زیست در سالهای اخیر بارها درباره ورود فاضلاب به سد ماملو که می‌تواند منجر به بیماریهای مختلفی شود هشدار داده‌اند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا