راه و شهرسازیمجله خبری

ساختمان‌هایی که غیرمجاز ساخته می‌شوند

به گزارش ساختمان آنلاین:  محمدهادی مهدی‌نیا به تشریح سطح بازدارندگی از تخلف آراء قلع کمیسیون ماده 100 پرداخت و اظهار داشت: این آراء در مناطق برخوردار که هزینه غیررسمی شدن زیاد است، سازنده و یا مالک را از تخلف بازمی‌دارد چراکه عدم اجرای رای قلع مانع از صدور پایانکار و صدور سند تفکیکی و … و در نتیجه تبدیل سند از رسمی به غیررسمی می‌شود.

مهدی‌نیا با بیان اینکه بنای ساخت و ساز در مناطق کم‌برخوردار و حاشیه شهرها و پیرامون روستاهای حریم شهر عمدتا برپایه ساخت‌وساز غیرمجاز است و مالک به دلیل هزینه‌بر شدن رویه‌ها، تمایلی به طی کردن فرآیند قانونی همچون دریافت پروانه و … ندارد، گفت: برهمین اساس سازنده صرفا به فکر فروش قولنامه‌ای ساختمان است و لذا رای‌های قلع در این مناطق فاقد بازدارندگی است.

وی افزود: عمده آراء قلع صادر شده نیز مربوط به همین مناطق یاد شده است که اجرایی نمی‌شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد با بیان اینکه تعدد بسیار آراء قلع و همچنین برخی تبعات اجتماعی و اقتصادی جزو موانع اصلی پیش روی دستگاه‌های مجری آراء قلع هستند، تصریح کرد: همین دو موضوع سبب شده که لبه تیز قلع برندگی و نفوذ خود را از دست بدهد و هر روز شاهد افزایش تعداد رای‌های اجرا نشده در بافت پر شهری باشیم.

مهدی‌نیا تعداد آراء قلع اجرا نشده را براساس آمار اداره کل کمیسیون‌های ماده 100، بین 16 تا 20 هزار رای اعلام کرد و گفت: عمده این آراء مربوط به چهار الی پنج سال گذشته است چراکه آراء مربوط به پیش از پنج سال گذشته مشمول سنوات شده و معمولا تبدیل به جریمه شده‌اند.

وی افزود: متاسفانه 90 درصد ساختمان‌هایی که برای آنها پروانه صادر می‌شود، تخلف ساختمانی دارند و همین گستردگی دایره شمولیت سبب شده تا بار وزنی اجتناب از ارتکاب تخلفات ساختمانی کاسته شود؛ امروز حرمت ضوابط شهرسازی شکسته شده که این اتفاق ثمره عملکرد کمیسیون‌های ماده 100 از بدو تاسیس و نحوه مدیریت‌های شهری از سنوات گذشته است چراکه عدم رعایت ضوابط را به امری عادی تبدیل شده است.

مهدی‌نیا با بیان اینکه طرح‌های تفصیلی ما هم نقش بسزایی در گرایش افراد به تخلفات ساختمانی دارند، گفت: این طرح‌ها بعنوان ملاک پاسخگویی به شهروندان، نگاهی ایده‌آلی و به دور از واقعیت دارند که اقتصاد زمین را هم درنظر نمی‌گیرد؛ یکی از عوامل تولیدکننده تخلف و به تبع آن، آراء قلع متعدد، همین موضوع فاصله طرح‌های توسعه شهری از واقعیت است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا