راه و شهرسازیمجله خبری

16 گود پرخطر در تهران وجود دارد

به گزارش ساختمان آنلاین:  عبدالرضا گلپایگانی در نشست خبری آنلاین امروز خود، ضمن تشریح آخرین فعالیت های شهرسازی در کشور، به سوالات خبرنگاران در مواردی چون گودهای پرخطر ، تعیین تکلیف معادن شن و ماسه، سرنوشت پادگان ۰۶، آخرین وضعیت مسکن های ۲۵ متری و…. پاسخ داد. معاون شهردار تهران با بیان اینکه شهرداری موظف بوده پروژه های موضوعی و موضعی تعیین شده در طرح بالادستی را به سرانجام برساند، گفت: تا سال ۹۷ تقریبا ۲۰ طرح موضعی و موضوعی در شهر تهران به تصویب کمیسیون ماده ۵ رسید و ۳۵ طرح مصوب که برای تهران از اهمیت بسزایی برخوردار است به تصویب رسیده است .

وی با ذکر اینکه ۱۰ طرح دیگر نیز در دستور کار است تا به کمیسیون ماده ۵ ارجاع داده شود با اشاره به بخشی از این طرح ها گفت: از جمله این طرح ها می توان به طرح بازآفرینی محور فداییان اسلام، چهارباغ فاطمه زهرا (س) در منطقه ۱۸ و ۱۹، طرح روستای کن و طرح فرحزاد اشاره کرد.

وی با اشاره به موضوع اراضی ذخیره شهری، این زمین ها را یکی از ظرفیت های حائز اهمیت شهر دانسته و مدعی شد: در همین راستا و در حوزه ارتقای کیفیت زندگی شهروندان و حل مشکلات آن ها نگاه ویژه ای به اسناد توسعه ای و افزایش قلمروی عمومی به عنوان اولویت های حوزه شهری داشته ایم.

گلپایگانی با ذکر اینکه در این راستا بسیاری از طرح های بلاتکلیف را تعیین تکلیف کردیم گفت: در این طرح ۸۰۰۰ هکتار از زمین های تهران تعیین تکلیف شد و همین ها باعث شد تا ظرفیت توسعه ای خوبی در اختیار تهران قرار گیرد. قطعا اگر این زمین ها تعیین تکلیف نمی شد توسعه شهر را در جاهایی که ارزش ویژه دارند نمی توانستیم آغاز کنیم.

وی با طرح این ادعا که در حوزه پایبندی به ضوابط و مقررات، کار سنگین و مهمی انجام شد که قطعا اگر پایدار بماند انضباط بخشی به صدور پروانه در شهر تضمین خواهد شد گفت: امروز پروانه های ساختمانی به صورت سیستمی صادر می شوند و می توان گفت هیچ پروانه ای خلاف ضوابط و مقررات طرح تفصیلی صادر نمی شود. اقدام بزرگی که علیرغم ذینفعان بسیار با آسیب شناسی نواقص انجام شده است.

معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه در این دروه به معنای حقیقی مشکلات مردم مناطق جنوبی و میانی شهر مورد توجه قرار گرفته است، افزود: علیرغم تکلیف اسناد توسعه ای برای مدیریت شهری معماری مبتنی بر شهرسازی ایرانی و اسلامی در دستور کار قرار گرفت. محله ای در شهرری با معیارهای ایرانی و شهرسازی طراحی کردیم و فضاهای همگانی براساس معماری تاریخی شهرری شکل گرفت.

گلپایگانی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد مناسب سازی شهر برای معلولان و کم توانان نیز گفت: مناسب سازی با سرعت بیشتری در حال انجام است و در این دوره مسیرها، بوستان ها، ایستگاه های مترو، میادین میوه و تره بار و ایستگاه های اتوبوس بهسازی شدند، البته تهران تا رسیدن به شهر مناسب همه، هنوز فاصله دارد ولی در حوزه مناسب سازی همه حوزه های شهرداری درگیر بودند و ستاد مناسب سازی با ایفای نقش کلیدی سعی در اجرای وظایف خود داشته است.

معاون شهرسازی شهرداری تهران با تأکید بر لزوم ارتقای تاب آوری در شهر گفت: پروانه بهسازی لرزه ای با کمک مرکز تحقیقات و مدیریت بحران شهر تهران در دستور کار قرار گرفته و نزدیک به ۸۰۰ هکتار محدوده بافت فرسوده به تازگی مصوب شد، یعنی در گذشته ۳۴۰۰ هکتار بافت فرسوده وجود داشت که ۸۰۰ هکتار به آن اضافه شد واین یعنی ۸۰۰ هکتار به فضاهای تخفیف صدور پروانه در شرایطی که شهرداری تهران با مشکلات مالی بسیاری روبروست اضافه شده است.

۱۶ گود پرخطر

گودهای پرخطر رها شده در پایتخت سوالی بود که وی در خصوص آخرین وضعیت این گودها گفت: طرح شناسایی گودهای رها شده تدوین شده و اخطارهایی نیز صادر شده است. با حکم دستگاه قضایی تعدادی از گودهای پرخطر را پر کردیم و این مسیر ادامه دارد. همچنین برای جلوگیری از ایجاد چنین گودهایی لایحه ای تنظیم و به شورای اسلامی شهر تهران ارسال شده است. تهیه طرح تفصیلی ویژه محدوده تاریخی شهر تهران شامل منطقه ۱۲ وبخشی از منطقه ۱۱ در دستور کار قرار گرفته که می تواند در ارتقای کیفیت محدوده تاریخی تهران موثر باشد.

معاون شهردار تهران افزود: از مجموع ۲۵۹ گود رها شده شناسایی شده حدود ۳۰ گود نیازمند اقدام فوری تشخیص داده شد که تا به امروز ۱۴ گود یا پر شده یا عملیات اجرایی به جایی رسیده که از درجه خطرناک بودن خارج شده اند. در سال ۱۴۰۰ نیز ردیف اعتباری در بودجه مصوب در نظر گرفته شده که قطعا کمک می کند سرعت این کار افزایش پیدا کند.

وی همچنین با اشاره به آخرین وضعیت ساماندهی ساخت وساز روی گسل های تهران نیز گفت: گسل های شهر تهران در لایه های طرح تفصیلی اضافه شده و روی پهنه های گسلی محدودیت هایی در ساخت و ساز اعمال کرده ایم تا به تاب آوری شهر کمک کنیم. ساختمان سازی با رعایت ضوابط فنی و مهندسی اولویت بوده و امروز به جرأت می توانم بگویم در شهر تهران ساخت و ساز هیچ ساختمانی بدون مهاربند که برای مقاومت دیوارهای جانبی است، انجام نمی شود.

ایمن سازی ساختمان ها

گلپایگانی با اشاره به همکاری معاونت شهرسازی شهرداری تهران و سازمان آتش نشانی برای ایمن سازی ساختمان ها گفت: در گذشته ضوابط مبحث ملی ساختمان برای ساختمان های زیر شش طبقه کنترل نمی شد، اما خوشبختانه امروز این اتفاق افتاده و به یک روال تبدیل شده است. کاهش تخلفات ساختمانی محور کلیدی بوده که در سه سال گذشته پیگیری شده است. پس از سال ها و از زمانی که ماده ۱۰۰ شهرداری ها تصویب شد و چند سال تبصره ۷ این ماده را یعنی نظارت مأمور شهرداری را طی ۳۰ سال گذشته نداشتیم و نظارت به مهندس ناظر داده شده بود که این امر تبعات زیادی داشت اما خوشبختانه اقدام کلیدی صورت گرفت و چارچوب روشن و شفافی برای نظارت بر ساخت و ساز تبیین شد که از نیروی شهربان و شهرداری منطقه تقسیم وظایف روشنی صورت گرفت و با برطرف کردن اشکالات سیستمی مقدمات کار فراهم شده و آمار تخلفات ساختمانی کمتر شده است.

معاون شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت های خود با تأکید بر اهمیت موضوع گردشگری در حوزه مسائل شهری و شهرسازی گفت: با توجه به محدوده مالی شهرداری تهران افتتاح دریاچه هنر را در دستور کار قرار دادیم. ساختمان باغ هنر نواقصی داشت که تکمیل شد، جذابیت های گردشگری عباس آباد در دستور کار قرار گرفت و به ارتقای جذابیت های بین المللی آن و انعقاد تفاهم نامه با موسسه گردشگری توجه شد تا از این مسیر از ظرفیت های فضاهای تولید شده بهره بگیریم.

سرنوشت معادن شن تهران در نهایت به کجا انجامید؟ معاون شهرسازی شهرداری تهران در پاسخ به سوالی دراین زمینه گفت: شن چاله ها شامل محدوده ای ۳۰۰ هکتاری در منطقه ۱۸ هستند که معدن شن و ماسه تهران بوده اند. در سال ۹۳ طرحی برای آنجا تهیه شد و در کمیسیون ماده ۵ نیز به تصویب رسید. در ابتدای کار تلاش کردیم که اجرای آن را به پیش ببریم، اما متأسفانه آنجا ۱۷ مالک عمده دارد و هر یک از آن ها در خصوص اخذ سهم خود با مشکلاتی مواجه شدند. بر همین اساس با تک تک آن ها گفت وگو انجام شد تا طرح خود را ارائه کنند. در همین خصوص تاکنون دو مالک این کار را انجام داده اند و ما نیز برای پیشبرد اجرای طرح در تلاش هستیم.

وی در خصوص عوارض صدور پروانه نیز گفت: این موضوع منطبق بر مصوبات شورا بوده و به صورت سیستمی انجام می شود و تخطی در این راستا نداریم اما مصوبه موردی در کمیسیون ماده ۵ بعضا مورد بررسی قرار می گیرد. در مصوبه شورا عنوان شده که عوارض بر اساس تراکم باشد، اما پرونده های موردی کمیسیون ماده ۵ ممکن است تعداد طبقات با حفظ تراکم افزایش و سطح اشغال نیز کم شود که این امر سبب تغییر می شود و برای مالک ارزش افزوده ایجاد می کند. این امر را در شورا شفاف نکرده ایم اما شهرداری پس از درخواست مالکین همه ماجرا را روشن می گوید و مالک هم می پذیرد. بی تردید بهتر است در مصوبات شورای شهر در خصوص این اتفاق تعیین تکلیف شود اما از سوی دیگر در شورا نگرانی برای اجازه صدور پروانه با تراکم مازاد نیز وجود دارد.

از مسکن های کوچ مقیاس 25 متری چه خبر؟ معاون شهردار در پاسخ به سوالی در این خصوص گفت: همانطور که می دانید در سازمان نوسازی این موضوع پس از تأیید شورای عالی مسکن مورد توجه قرار گرفت و تلاش کردیم که مسکن کوچک مقیاس به تأیید هیأت دولت نیز برسد اما وزارت مسکن با توجه به نگرانی در خصوص مسائل اجتماعی با موضوع، کمی مخالف بود. این در حالی است که تجربه جهانی نشان می دهد محله های غنی و فقیر هیچ گاه جدا نبوده و همه در کنار هم زندگی می کنند.

گلپایگانی درباره سرنوشت تدوین سند راهبردی حریم شهر تهران نیز گفت: گزارش های نهایی در خصوص این سند ارائه شده و در حال بررسی است تا پس از این مرحله به شورای شهر تهران ارائه شود. در حریم شهر تهران تعارضات تقسیمات کشوری بین تهران و سایر شهرستان ها وجود دارد و مسئله جدی است که این سند نمی تواند این مشکلات را حل کند اما موضوع توسط شهرداری در حال پیگیری است تا منجر به تصمیم نهایی شود.

سرنوشت پادگان ۰۶

وی در خصوص سرانجام پادگان ۰۶ و توافق با ارتش گفت: پادگان ۰۶ بعد از مصوبه شورای عالی شهرسازی و توافق با ارتش به گونه ای پیش رفت که ارتش از کاری که باید انجام می داد مقداری عقب نشینی کرد. نگرانی های ارتش دو محور اصلی داشت که یکی بارگذاری ممکن برای این محدوده بود و نگرانی دیگر این بود که آثار تاریخی این محدوده، حفظ و نگهداشت و مرمت آن ها تعیین تکلیف شود که توسط چه نهادی باید انجام شود. مذاکرات ادامه دارد و به نتایج خوبی رسیده اما هنوز نهایی نشده است. امیدواریم اتفاقی بیفتد که به نفع شهر و شهروندان باشد.

و بالاخره گلپایگانی در پایان این نشست خبری در پاسخ به سوالی در مورد چگونگی بهره گیری از فضای جنگ افزارسازی در منطقه ۱۳ برای ارتقای سرانه های خدماتی این منطقه با تاکید براینکه مذاکراتی با وزارت دفاع آغاز شده است گفت: قرار شده در این زمینه طرحی توسط سازمان نوسازی تهیه شود. هدف از بهره گیری این محدوده این است که از این عرصه برای تأمین سرانه ها در محلات صفا و زاهد گیلانی استفاده شوند. در حال حاضر توافق حاصل شده اما بر سر برخی از موضوعات جزئی اختلاف وجود دارد که باعث شده تفاهم به امضا نرسد. در این طرح ۳۰ درصد عرصه در اختیار وزارت دفاع برای ساخت مسکن قرار می گیرد و مابقی یعنی حدود ۱۲ هکتار برای تأمین سرانه های خدماتی مورد استفاده قرار می گیرد که ۸ هکتار آن فضای باز و فضای سبز خواهد بود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا