راه و شهرسازیمجله خبری

مشکلات مسکن فرهنگیان هنوز پابرجاست

به گزارش ساختمان آنلاین:  حدود ۱۳ سال از واگذاری زمین به یک تعاونی جهت ساخت مسکن برای فرهنگیان شهرستان بیرجند می‌گذرد و چند سال است برخی از معلمان شریف در خانه‌های ساخته شده توسط این تعاونی زندگی می‌کنند.

اما نکته قابل تأمل این است شهروندانی که در خانه‌های طرح مسکن فرهنگیان بیرجند زندگی می‌کنند با مشکلات عدیده‌ای رو به رو هستند و حتی منطقه زندگی آنان از امکانات اولیه چون بحث لوله‌کشی آب و خدمات زیربنایی محروم است.

در این راستا حسین خسروی نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی با حضور تنی چند از مسئولان از محله جلیلیان و مسکن فرهنگیان بیرجند بازدید کرده و مشکلات و مسائل مربوط به آن را مورد بررسی قرار داد.

لوله‌کشی با هزینه شخصی

مسعودی از ساکنین مساکن فرهنگیان بیرجند درباره مشکلات و مسائل مربوط به ساکنین مسکن فرهنگیان در بازدید نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف و تنی چند از مسئولان از این منطقه بیان‌ کرد: ما در این مجتمع آب شهری نداریم و از محله جلیلیان با هزینه خودمان آب لوله‌کشی کردیم که در زمستان‌ها آب در تانکر یخ می‌زند.

وی ادامه‌ داد: در حوزه خدمات شهری هم وضع بسیار اسف بار است و ما حتی یک سطل آشغال مناسب در نزدیکی مجتمع نداشته و زیر ساخت تلفن ما هم اصلاً مناسب و مطلوب نیست.

برگزاری کلاس آنلاین با اعمال شاقه

این شهروند بیرجندی با اشاره به اینکه در شرایطی که همه کلاس‌ها به واسطه کرونا به صورت آنلاین برگزار می‌شود، فرهنگیان بسیار به زیر ساخت مطلوب تلفن همراه نیاز دارند، ادامه‌داد: ما گاهی ایستاده در کنار پنجره کلاس آنلاین را برگزار می‌کنیم چون اگر وسط اتاق بیاییم اینترنت قطع می‌شود!

مسعودی یادآورشد: ما برای مشکلاتمان به فرمانداری، استانداری، شهرداری و راه و شهرسازی نامه نوشته‌ایم ولی هنوز با انبوهی از مسائل رو به رو هستیم چرا که یکی می‌گوید خدمات‌رسانی وظیفه شهرداری است و دیگری می‌گوید این منطقه تحویل شهرداری نشده است.

علی ناصری فرماندار بیرجند نیز در این بازدید بیان‌ کرد: متأسفانه در دهه ۸۰ که این زمین‌ها برای تعاونی مسکن واگذار شد، فکری برای زیرساخت‌های آن صورت نگرفت.

فرماندار: عذرخواهی می‌کنم

وی با اشاره به اینکه متأسفانه در آن زمان زمینی به شریف‌ترین اقشار جامعه واگذار شد که تأمین خدمات نشده بود، ادامه‌ داد: در این راستا به عنوان یکی از مسئولین اجرایی شهر وظیفه خودم می‌دانم که از مردم عذرخواهی کنم.

فرماندار بیرجند با تأکید بر اینکه بخشی از مشکلات در شرایط فعلی با همکاری شهرداری قابل حل است، گفت: مسئله اصلی در مجتمع‌های مسکن فرهنگیان بیرجند مسئله انتقال آب است و تا انتقال آب صورت نگیرد نمی‌توان برای موضوعات دیگر چون آسفالت راه برنامه‌ریزی کرد.

ناصری یادآور شد: براساس پیگیری‌ها دریافتیم که در حوزه تقویت زیرساخت تلفن همراه دو دکل در بلوار شهید ناصری و ترمینال بیرجند نصب خواهد شد.

وحید داعی مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی نیز در این بازدید گفت: مسکن فرهنگیان بیرجند در محدوده خدمات شهری قرار دارد و در زمان ساخت نیز از سوی شهرداری وقت پروانه ساخت دریافت کرده است.

وی با اشاره به اینکه اعطای خدمات زیربنایی وظیفه دستگاه‌های خدمات‌رسان است، اظهار کرد: بر اساس قرارداد ما وظیفه‌ای برای تأمین آب و سایر خدمات زیربنایی به این منطقه را نداشته‌ایم ولی از آنجایی که در سقف ریالی قراردادمان فرصتی برای کمک به مردم ایجاد شد، تصمیم گرفتیم در حوزه آب آن را هزینه کنیم.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه لوله‌های فاضلاب ۷۰ درصد کار شده است، بیان‌ کرد: در مورد لوله‌های آب نیز دو بار مناقصه برگزار شده است ولی از آنجایی که شرکت‌های تأمین‌کننده لوله‌های آب فعلاً برند مورد تأیید شرکت آب و فاضلاب را توزیع نمی‌کنند، اقدامی انجام نشده است.

داعی گفت: تصمیم داریم فراخوان دیگری را برگزار کرده و از برند دیگری برای لوله‌های آب این منطقه استفاده کنیم تا مشکل انتقال آب حل شود.

تعجب شهردار

محمد علی جاوید، شهردار بیرجند نیز در این بازدید بیان‌ کرد: من بیش از اینکه از نبود امکانات در این منطقه تعجب کنم نگران این موضوع بودم که مردم برای حل مشکلاتشان در بین دستگاه‌های مختلف سرگردان بودند که این موضوع بسیار ناراحت کننده است.

وی اظهار کرد: نصب چند سطل زباله برای شهرداری هزینه چندانی ندارد ولی باید به این نکته توجه کرد که در صورت نصب سطل زباله در این منطقه برای تخلیه آنها ماشین‌های سیستم مکانیزه جمع آوری زباله خدمات شهری نمی‌توانند از مسیری که آسفالت نیست عبور کنند.

شهردار بیرجند با اشاره به اینکه در زمینه وضعیت ساخت و سازهای در منطقه زعفرانیه با دادستانی دوبار نامه نوشته است، بیان‌ کرد: این حق مردم است در منطقه‌ای که زندگی می‌کنند آب، برق، گاز، خدمات شهری، پارک و مدرسه داشته باشد ولی تأمین این‌ها در وظیفه شهرداری نیست.

جاوید گفت: اگر قرار است که تأمین آب و بحث فاضلاب دو- سه سال طول بکشد، می‌توان به صورت موقت آسفالت راه را انجام داد و بعد راه و شهرسازی آسفالت شکافی کرده و شبکه‌های خود را اجرا کند.

ورود دادستان

حجت‌الاسلام نسایی، دادستان بیرجند نیز در این بازدید اظهار کرد: حل مشکلات باید به صورت زمان بندی شده مطرح شود و به عنوان مثال مسئول مربوطه بگویید تا چه زمانی می‌خواهد مشکل آب این منطقه را حل کند.

وی یادآور شد: اگر بعد از اعلام زمان، در فرصت مناسب مشکل توسط مسئول مربوطه حل نشد ما می‌توانیم به عنوان مدعی العموم ورود پیدا کرد و به عنوان ترک فعل وی از او چرایی حل نشدن موضوع را پیگیر شویم.

حسین خسروی، نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف نیز در بازدید از مسکن فرهنگیان بیرجند با اشاره به اینکه ساکنین این مناطق گلایه‌هایی را همواره به ما منتقل می‌کنند، بیان‌کرد: مردم دو سال است که در این منازل زندگی می‌کنند و مشکلاتشان باید حل شود.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی گفت: مردم در جامعه با مشکلاتی چون شیوع کرونا و گرانی دست و پنجه نرم می‌کنند و نباید بگذاریم سایر مشکلات فشار مضاعفی بر اقشار مختلف جامعه وارد کند.

مردم چقدر برای حل مشکلاتشان صبر کنند

خسروی با اشاره به اینکه ۱۳ سال از واگذاری زمین برای ساخت مسکن فرهنگیان می‌گذرد، بیان‌ کرد: مردم چه چقدر باید برای حل مشکلات خود صبر کنند.

وی با بیان اینکه متأسفانه طبق برخی از گزارش‌ها از مشکلات مردم محله جلیلیان نیز حدود ۴۰ سال می‌گذرد، گفت: در نهایت مقرر شده است که با مدیریت فرماندار محترم و مسئولین امر جلساتی برای حل مشکلات مردم این دو منطقه برگزار و برای رفع این مسائل زمان‌بندی تعیین شود.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس یادآور شد: اگر هم بعد از زمان بندی برای حل مشکلات با سهل‌انگاری رو به رو شدیم بر اساس دستورالعمل رئیس قوه قضائیه که ترک فعل‌های مسئولین نیز پیگیری می‌شود، توسط نهادهای قضائی اقدام خواهد شد.

در هر حال مسکن فرهنگیان با همه مشکلات خود مربوط به شریف‌ترین قشر جامعه یعنی معلمان است. معلمی که بارها در رثای او سخن‌های زیبا سر داده و شغل او را هم طراز شغل انبیا دانسته‌ایم و حال وقت آن است که با رفع دغدغه‌های او ثابت کنیم چقدر به شعارهایی که در مدح معلم گفته‌ایم، باور قلبی داریم.

به امید آنکه بعد از این بازدید و بررسی مشکلات از نزدیک توسط مسئولان شاهد حل مشکلات مساکنی باشیم که ساکنانش همواره به ما درس علم و ادب آموخته‌اند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا