بورس و بازارراه و شهرسازیمجله خبری

سرمایه‌های رویاپردازانه ایرانیان روی دیوار برفی استانبول!

به گزارش ساختمان آنلاین: در سال‌های اخیر مهاجرت ایرانیان به کشورهایی مانند ترکیه، گرجستان و… افزایش یافته است، کشورهایی که به دلیل نزدیکی فرهنگی، جغرافیایی و ارزان‌تر بودن و… باعث شده است جایگزینی ارزان و در دسترس تر از اروپا و آمریکا باشند؛ اما زندگی در این کشورها چالش‌های زیادی به همراه دارد و در مواردی تصمیم‌ها و اقدامات برخی از این کشورها باعث به هدر رفتن سرمایه‌های ایرانیان مهاجر و ایجاد بحران‌هایی مثل از دست رفتن خانه و زندگی آنان شده است.

یکی از این کشورهای پر متقاضی میان ایرانیان ترکیه است؛ اما اظهارات برخی مسئولین کشورهای همسایه‌ شمال غربی ایران و تنش‌های ایجادشده در این سمت ایرانیان ساکن در این کشور را به هراس انداخته است که مبادا مشکلاتی که در گرجستان گریبان‌گیر ایرانیان شد این بار بر سر ایرانیان ساکن در ترکیه آوار شود.

ایرانیانی که با رویای زندگی بهتر دارائی‌شان را در ایران به حراج گذاشتند همه سرمایه زندگیشان را تبدیل به لیری کردن که هر روز در سقوطی بی انتها به سر می‌برد.

چند پیش یکی فایل صوتی از یکی از مالباختگان پروژه های مسکونی در استانبول در فضای مجازی منتشر شد. در این فایل، این هموطن مدعی بود که با توجه به اتفاقاتی که در گرجستان روی داد و منجر به از دست رفتن انبوه سرمایه های ملی ما شد بسیاری از مردم و حتی تاجران بخش مسکن مسیر خود را به سمت ترکیه تغییر دادند تا این فرایند را در کشوری دیگر و در نزدیکی ایران که متصل به اروپا است تجربه کنند.

وی در این فایل بیان می کند که تبلیغات اغوا کننده شبکه های تلوزیونی و ماهواره ای و فضای مجازی در خصوص اقامت آسان خریداران مسکن در ترکیه باعث حضور گسترده ایرانیان در این کشور شده است و به همین دلیل هم بسیاری از ایرانیان میلیاردها دلار از سرمایه های ایرانی را وارد بازار مسکن ترکیه کردند ولی اخیرا با توجه به وضعیت وخیم اقتصادی ترکیه و همچنین حوادث اخیر قفقاز، بسیاری از ایرانیان از ترس اینکه مبادا تجربه تلخ گرجستان را دوباره در ترکیه نیز بچشند ناگزیر خانه های خود را به معرض فروش گذاشتند ولی با قوانین عجیبی مواجه شدند که به هیچ عنوان به نیمی از پول خود نیز نمی رسند.

البته این قوانین شاید برای آنها عجیب به نظر برسد ولی اگر به فرش قرمز پهن شده و در باغ سبز ترکیه ای که تمام دارایی اش سرمایه گذاری های خارجی است نگاهی عمیق تر بیاندازیم می بینیم که این قوانین برای حفظ همین سرمایه های خارجی وضع شده و متاسفانه این مردم ما هستند که بدون توجه به این فرایند اقتصادی گام در راهی می گذارند که منتهی علیه آن مشخص نیست.

فرهادی مسئول یکی از دفاتر مشاوره و خرید املاک در ترکیه در این رابطه عنوان کرد: در گرجستان و دبی به خریداران املاک، پاسپورت داده نمی‌شود این در حالی است که در ترکیه در مقابل خرید ملک حق شهروندی اعطا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه عرصه به معنای زمین و اعیان به معنای ساختمان است، گفت: در سند خرید خانه در ترکیه، عبارت عرصه و اعیان ذکر شده و فرد مالک زمین خانه هم می‌شود در حالی که در دبی زمین فروخته نمی‌شود و در اصطلاح فقط هوا (اعیان) فروخته می‌شود و در سند نیز قید ۹۹ ساله وجود دارد و خریداران دبی نیز از این امر اطلاع دارند.

وی ادامه داد: کسی که در ترکیه برای گرفتن حق شهروندی خانه خریداری می‌کند باید از فردی ترک خریداری کند و نمی‌تواند از خارجی (ایرانی، عراقی، آلمانی و…) خانه بخرد؛ اما اگر قصد اخذ پاسپورت ندارد می‌تواند از هر فردی اعم از ترک و غیر ترک خریداری کند.

وی افزود: همچنین در ترکیه افراد متعهد می‌شوند که حق فروش ملک تا سه سال آینده را ندارند؛ زیرا در قبال آن پاسپورت اخذ می‌کنند و بعد از آن ‌می‌تواند به هرکسی بفروشد.

وی با اشاره به اینکه در همه جای دنیا برای اخذ پاسپورت شرایط و قوانینی وجود دارد، بیان کرد: هر کسی برای خرید در هر کشوری اقدام می‌کند باید اطلاعات دقیق را از منابع موثق دریافت کند و با آگاهی کاملاً اقدام کند.

مهدی صادقی، مدیر آژانس مسافرتی، در این رابطه  بابیان اینکه ترکیه قانون ثابتی ندارد و ممکن است قانون را عوض کند، عنوان کرد: اگر بین یک شهروند ترک و غیر ترک مشکلی پیش بیاید حق را به شهروند ترک می‌دهند حتی اگر مقصر باشد.

وی به اشاره مدتی قبل در گرجستان کارت‌های بانکی ایرانیان مسدود شد و افراد نمی‌توانستند پول‌شان را برداشت کنند، اظهار کرد: خرید ملک و اقامت در ترکیه هیچ منفعتی برای ایرانی‌ها ندارد.

مدیر آژانس مسافرتی ادامه داد: خرید خانه در این شرایط عاقلانه نیست و افرادی که قصد اخذ اقامت در ترکیه دارند بهتر است با اجاره کردن خانه اقدام کنند.

به قول یک ضرب‌المثل آفریقایی اگر شیر، آهو، ببر و گورخر هم‌زمان در حال دویدن و فرار بودن، بدانید که جنگل در حال سوختن است؛ پس در شرایطی که دلار، طلا، بورس و… در ترکیه در حال افزایش هستند اگر در ترکیه سرمایه گذاری می‌کنید مواظب سرمایه‌هایتان باشید و بدانید هیچ جایی بهشت موعود نیست و لازمه زندگی بهتر در هرجایی از دنیا تلاش و پشتکار است.

تحولات گسترده بین المللی به خصوص ضعف مفرط اقتصادی ترکیه، درگیر شدن این کشور در مخاصمات گسترده بین المللی که بیش از توان استراتژیک این کشور به عنوان یک کشور خواهان دریافت سرمایه خارجی است، دخالت های گسترده دولت در امور اقتصادی کلان به خصوص در حوزه بانک مرکزی و سقوط تاریخی لیر در برابر دلار و همچنین تحلیل های اقتصادانان ترک در خصوص وخامت عمیق اوضاع اقتصادی ترکیه باعث می شود که سرمایه داران ایرانی برای حضور در این بازار چشمانی تیز بین داشته باشند زیرا ممکن است این کشور به یک مرتبه برای حفظ ارزش پول ملی خود سرمایه های وارداتی را به شکلی فریز یا استحصال به مطلوب کند که خود را از ورطه ورشکستی احتمالی نجات دهد و در این بین قطعا کسانی ضرر می کنند که چشم بسته وارد این بازار مکاره شده اند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا