بورس و بازارمجله خبری

زنگ آغاز دوران افول قیمت مسکن به صدا درآمد

مهدی سامانی کارشناس حوزه مسکن در این مورد به «ساختمان آنلاین » می‌گوید: بر اساس نموداری تورم نقطه به نقطه که توسط مرکز آمار منتشر شده، رشد قیمتی مسکن در سال‌های اخیر از نیمه دوم سال 96 آغاز شد. این جهش قیمتی از سال‌های 97 و 98 تشدید شد تا این که از نیمه دوم سال گذشته سرعت کمتری به خود گرفت اما در سال جاری اوضاع کاملا تغییر کرد.

فنر رشد قیمتی مسکن از ابتدای امسال دوباره پرش کرد و به اوج خود رسید. اما اکنون کورسوی امیدی از آغاز دوران افول قیمت مسکن دیده می‌شود. رشد جهش قیمتی مسکن در پایتخت، ماه گذشته متوقف شد. هرچند قیمت مسکن در آذرماه نسبت به آذر سال گذشته 83 درصد بیشتر شد، اما این رشد قیمتی نسبت به آبان‌ماه که 114 درصد نسبت به آبان سال گذشته رشد را تجربه کرد، کمتر بود.به عبارتی، رشد قیمت مسکن در آذرماه در مقایسه با ماه قبل 31.7 درصد کمتر بوده است.

وی ادامه داد: اما تورم ماهانه مسکن نیز دومین پیام برای آغاز احتمالی دوران افول قیمتی مسکن در پایتخت است. براساس نموداری که توسط مرکز آمار به انتشار درآمده، سرعت رشد قیمت مسکن در آذرماه نه تنها متوقف شد، بلکه با کاهش شدید منفی 8.5 درصدی مواجه بود. رقمی که حداقل از ابتدای سال 96 تاکنون، تجربه نشده است.

این کارشناس حوزه مسکن تصریح کرد: کاهش محسوس سرعت رشد نقطه‌ای قیمت مسکن و تورم منفی ماهانه قیمت، دو پیام مهم برای آغاز احتمالی دوران افول قیمتی مسکن هستند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا