راه و شهرسازیمجله خبری

روش تامین مالی قانون جهش تولید مسکن، تورم‌زاست

به گزارش ساختمان آنلاین: محمد هادی سبحانیان، معاون اقتصادی وزیر اقتصاد و دارایی که سه شنبه شب(9آذرماه) جهت تبیین «نقشه‌ی راه رشد غیرتورمی» ارائه شده توسط این وزارتخانه در رسانه‌ی ملی حاضر شده بود، در اینباره گفت: وزارت اقتصاد با ارائه برنامه رشد غیر تورمی در واقع شابلونی را در اختیار سیاستگذاران قرار داده است تا چنانچه آنها قصد ارائه برنامه و یا دادن وعده‌ای به مردم را داشته باشند، برنامه و یا وعده‌ی خود را با این شابلون سنجیده و چنانچه مغایرتی وجود داشت، آن وعده یا برنامه را کنار گذاشته یا اصلاح کنند.٬٬

معاون اقتصادی وزیر اقتصاد، یکی از مصادیق مغایرت با نقشه‌ی راه رشد غیرتورمی را شیوه‌ی تامین مالی در نظر گرفته شده در قانون جهش تولید مسکن دانسته و در اینباره گفت:‌ ٬٬آن چیزی که تحت عنوان تامین مالی حداقل 360 هزار میلیارد تومانی برای طرح مسکن در نظر گرفته شده است، بار مالی سنگین بر روی بودجه دولت و همچنین آثار تورمی خواهد داشت. لذا باید ما گفتگو بکنیم با کارشناسان و نمایندگان محترم تا این قانون اصلاح شود. ضمن اینکه خود اعضای وزارت مسکن هم قائل به این موضوع هستند که ما  می‌توانیم از مسیرها و منابع مالی جایگزین استفاده کنیم و منبع مالی مورد نیاز برای ساخت یک میلیون مسکن در سال را تامین کنیم.٬٬

لازم به ذکر است که طبق ماده 4 قانون جهش تولید مسکن، بانکها و مؤسسات اعتباری غیربانکی مکلفند حداقل بیست درصد (20%) از تسهیلات پرداختی نظام بانکی در هر سال را با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار به بخش مسکن اختصاص دهند، به صورتی که در سال اول اجرای قانون از حداقل سه میلیون و ششصد هزار میلیارد (3.600.000.000.000.000) ریال تسهیلات برای واحدهای موضوع این قانون کمتر نباشد و برای سالهای آینده نیز حداقل منابع تسهیلاتی مذکور با افزایش درصد صدرالذکر مطابق با نرخ تورم سالانه افزایش یابد.

انتقاد به این شیوه‌ی تامین مالی در قانون جهش تولید مسکن، در چند ماه اخیر بارها و بارها توسط اقتصاددانان و کارشناسان مطرح شده است. منتقدین معتقدند این شیوه‌ی تامین مالی، به دلیل اینکه هر ساله 20 درصد از تسهیلات پرداختی بانک‌ها را به تسهیلات بلند مدتِ 20 ساله مسکن اختصاص خواهد داد، منجر به انجماد ذخایر بانک‌ها و ناتوانی‌ها در تامین تسهیلات مورد نیاز بخش‌های مختلف اقتصادی خواهد شد. در چنین وضعیتی بانک‌ها به منظور تامین تسهیلات مورد نیاز ساخت سالانه یک میلیون مسکن، مجبور به درخواست اضافه برداشت از بانک مرکزی و یا کاهش تسهیلات پرداختی به دیگر بخش‌های اقتصادی خواهند بود. دو راهی خطرناکی که هر دو در نهایت منجر به تورم‌های افسارگسیخته و افزایش فشار اقتصادی بر روی مردم خواهد شد. لذا اگر چه تامین نیاز مردم به مسکن ضروری بوده و دولت باید در این راستا اقدام نماید، اما انجام این وظیفه‌ی دولت نباید به گونه‌ای انجام شود که از یک سو به بخش‌های دیگر اقتصادی آسیب‌های جدی و جبران‌ناپذیری وارد شود و از سوی دیگر با افزایش تورم، منجر به کاهش بیش از پیش قدرت خرید شهروندان شود.

تسنیم

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا