راه و شهرسازیمجله خبری

پروژه‌های مسکن تعاونی دیگر تاخیر ندارند

به گزارش ساختمان آنلاین:   معاونت امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون دو طرح تامین مالی تعاونی های مسکن را به منظور تکمیل پروژه های مسکن به اجرا درآورده اند.

طرح اول تامین مالی تعاونی های مسکن از طریق پوشش مالی بانک توسعه تعاون و اختصاص خط اعتباری ویژه بانک به تعاونی های مسکنی است که پروژه های آنها ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشند و طرح دوم، ورود مسکن به بورس و تامین مالی و نقدینگی تعاونی های مسکن از طریق بازار سرمایه است.

در جریان ساخت و تکمیل واحدهای مسکن گاها برخی اعضا به دلیل عدم تمکن مالی یا ناتوانی در پرداخت حق عضویت دچار طولانی شدن پروژه می شوند اما با ابتکار معاونت تعاون وزارت کار و حمایت بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون این مشکل برطرف خواهد شد.

آنطور که محمدجعفر کبیری ـ معاون تعاون وزیر کار گفته این خط اعتباری مختص تعاونی هایی است که از فعالیت شفافی برخوردار بوده، مجامع آنها به روز و فاقد مشکل حقوقی باشند و تعاونی مسکن اطمینان بدهد که پروژه را به پایان می رساند.

به گفته وی با اجرای دو طرح تامین مالی نوین مسکن، مشکل عدم پرداخت حق عضویت اعضا در تعاونی‌های مسکن برطرف و تحرک در بخش تعاونی های مسکن ایجاد می شود.

کبیری درباره تامین مالی تعاونی های مسکن از طریق بازار سرمایه و بورس کالا می گوید: با این طرح مسکن به بورس وارد می شود و تعاونی ها برای تامین مالی به تامین نقدینگی از طریق بازار سرمایه‌ روی می آورند و بخشی از آورده اولیه مورد نیاز که اعضا قادر به تامین آن نیستند از طریق بورس و با ضمانت صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون انجام می گیرد.

بر اساس اعلام معاونت تعاون وزارت کار، چنانچه در سررسید اوراق، اعضا دارای نقدینگی باشند پرداخت می کنند در غیر این صورت با مراجعه به بانک توسعه تعاون به صورت اقساطی به فروش اقساطی اقدام می‌کنند.

پیش از این بانک توسعه تعاون از اختصاص خط اعتباری ۷۵۰۰ میلیارد تومانی در کشور برای ۷۵ هزار تعاونی مسکن با اولویت کارگران و بازپرداخت ۱۰ ساله خبر داده و اعلام کرده بود که تعاونگران تا پایان امسال می توانند برای دریافت تسهیلات مذکور به شعب بانک توسعه تعاون در سراسر کشور مراجعه کنند.

این خط اعتباری به تعاونی هایی که از پیشرفت فیزیکی بالایی برخوردار بوده اما به دلیل افزایش قیمتها امکان تکمیل پروژه های مسکن را ندارند، تعلق می گیرد.

اختصاص این خط اعتباری در واقع به دنبال امضای تفاهم نامه مشترکی که شهریور ماه امسال و به مناسبت هفته تعاون میان معاونت امور تعاون و بانک توسعه تعاون در راستای تکمیل و توسعه واحدهای تعاونی مسکن به امضا رسید، عملیاتی شد و بر اساس آن تعاونی های مسکن کارگری در اولویت دریافت تسهیلات مذکور از سوی بانک توسعه تعاون قرار گرفتند.

در حال حاضر سهم تعاونی‌ها در تولید مسکن زیر ۱۰ درصد است که پیش بینی می شود با اجرای این دو طرح، تامین مالی منظم پروژه‌های مسکن تضمین شده و پروژه ها دیگر متوقف یا طولانی نشوند.

بررسی فعالیت تعاونی های مسکن نشان می دهد که به لحاظ تاریخی از سبقه بالایی در عرصه ساخت و ساز برخوردار بوده و نقش موثری در تامین مسکن مورد نیاز اقشار و گروههای مختلف ایفا کرده اند؛ تعاونی های مسکن به اتکای کارنامه پربار خود و فارغ از نگاه سودآورانه و با قیمت تمام شده پایین تر سهم بسزایی در خانه دار کردن آحاد جامعه داشته اند.

بر اساس آمارها بیش از ۸۴۲ هزار واحد مسکونی توسط تعاونی های مسکن مهر تحویل شده که میزان تحویل واحدها از ۱۴ درصد در گذشته به ۹۲ درصد در دولت تدبیر و امید رسیده است. تحویل بخش اعظمی از واحدهای مسکن مهر نیمه کاره در دولت تدبیر و امید نشان از اهتمام جدی و توجه ویژه دولت به ساخت و تکمیل پروژه های مسکن مهر دارد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا