مجله خبریبورس و بازار

یک بام و دوهوای برخورد با بنگاه‌های املاک غیرمجاز

شناسایی بنگاه‌های املاک غیرمجاز، یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت با هدف ساماندهی بازار مسکن است که به خصوص در دو ماه گذشته با توجه به آغاز فصل رهن و اجاره مسکن به اوج خود رسیده است.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از ایرنا، رشد قارچ گونه بنگاه‌های املاک در سال‌های اخیر در سایه بی‌نظارتی دستگاه‌های متولی، سبب شده بود تا شاهد افزایش بی‌سابقه سوداگران و دلالانی باشیم که با دست درازی در بخش مسکن باعث رشد غیرقابل قیمت مسکن چه در بخش رهن و اجاره و چه خرید و فروش شده اند.

بنگاه‌های املاکی با وسعت بسیار زیاد و البته شیک با پرسنلی مرتب و اتو کشیده که برای مدت کوتاهی فعالیت در یک محدوده مشخص و پس از رسیدن به اهداف خود که نتیجه آن را امروز در بازار مسکن شاهد هستیم، بساط خود را جمع کرده و نه تنها مورد بازخواست قرار نمی‌گرفتند بلکه به راحتی همان سیستم خود را در منطقه‌ای دیگر دوباره به راه می‌انداختند.

اینکه هدف اصلی این بنگاه‌ها که با کمی نظارت در سال‌های گذشته به راحتی قابل شناسایی و امکان برچیده شدن بساط آنها فراهم بود چیست را امروز به راحتی در نابسامانی که در مسکن ایجاد شده را دید، البته تلاطم‌های این بخش را شاید تنها نتوان به فعالیت‌های غیرقانونی بنگاه‌های املاک غیرمجاز مرتبط دانست، اما به طور قطع می توان گفت که تاثیر این بنگاه‌ها در آشفتگی بازار مسکن اگر بیشتر از عوامل دیگر از جمله عدم اعتقاد دولت به ساخت مسکن نباشد کمتر هم نیست، چرا که بعضا با معاملات صوری و تعیین نرخ‌هایی خلاف واقع سبب شدند تا مسکن به بدترین وضعیت ممکن خود در سالهای اخیر برسد.

بر همین اساس و با توجه به تاثیر بسیار زیاد بنگاه‌های املاک در نابسامانی بازار مسکن، دولت سیزدهم شناسایی و پلمب این بنگاه‌ها را در برنامه‌های اصلی خود قرار داد و در دو ماه گذشته با حضور دستگاه‌های متولی شاهد، شناسایی و البته پلمب تعداد زیادی از این واحدها باشیم.

شناسایی ۹۵۰ بنگاه غیرمجاز در تهران

خبری در روز گذشته مبنی بر شناسایی حدود ۹۵۰ بنگاه املاک غیرمجاز در تهران در حالی بر روی خروجی‌ها منتشر شده که به گفته نائب رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران، بازرسان اتحادیه موفق به شناسایی این تعداد بنگاه شدند اما مهم‌تر از شناسایی این بنگاه‌ها، پلمب آنها است، اقدامی که از سوی دستگاه‌های ذیربط خیلی به آن پرداخته نشده است.

داوود بیگی نژاد گفت: حدود ۹۵۰ بنگاه غیرمجاز در ۲۰ منطقه شهرداری، شناسایی شده که به طور قطع این تعداد قابل افزایش است.

وی با بیان اینکه تعداد بازرسان در اتحادیه، جوابگو نیست، اظهار داشت: بیشترین تخلفات در حوزه مسکن مربوط به همین بنگاه‌های غیرمجاز است که خود را منطبق بر قانون نداشته و بدون پروانه در حال فعالیت هستند.

بیگی‌نژاد با اشاره به اینکه ریشه فعالیت این بنگاه‌ها در بی‌قانونی است، بیان داشت: بنگاه‌های فاقد مجوز برای عقد قرارداد و رسیدن به اهدافشان هر اقدام غیر قانونی که لازم باشد را انجام می‌دهند و ما به عنوان اتحادیه نمی توانیم تمام توان خود را برای شناسایی آنها گذاشته و در این راه نیازمند حمایت دستگاه‌های مرتبط و مردم هستیم.

نائب رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران با بیان اینکه مهمتر ازمقوله شناسایی، پلمب این بنگاه‌ها و اخذ تدابیری برای جلوگیری از فعالیت دوباره آنها است، گفت: می‌توان گفت که از ۹۵۰ بنگاه املاکی که تاکنون در تهران شناسایی شده، تمام آنها هنوز پلمب نشده و در حال فعالیت هستند.

ممانعت از عدم فعالیت دوباره بنگاه‌های فاقد مجوز مهمتر از شناسایی است

بیگی‌نژاد افزود: در واقع شناسایی این بنگاه‌ها یک روند و اجرای مراحل قانونی پس از شناسایی و ممانعت از عدم فعالیت دوباره آنها روند دیگری است که به نظر می‌رسد که از شناسایی مهمتر باشد.

وی با بیان اینکه اتحادیه توان اجرایی و در واقع قانونی برای پلمب این بنگاه‌ها را ندارد، گفت: امروز اتحادیه از سوی بنگاه‌های دارای مجوز به شدت تحت فشار است که چرا با وجود شناسایی، اما بنگاه‌های فاقد مجوز همچنان در حال فعالیت هستند و ما نیز جوابی برای آنها نداریم.

بیگی‌نژاد افزود: بنگاه‌های غیرمجاز به صورت شبکه‌ای و محدود امروز با تعداد زیادی مشاور در حال فعالیت هستند و با توجه به اینکه می‌دانند که شناسایی شان زمان‌بر است به فعالیت خود ادامه و پس از رسیدن به برنامه‌های خود، بنگاه را تعطیل و به محله دیگری می‌روند.

وی ضمن تاکید بر ورود دستگاه‌های متولی برای پلمب این بنگاه‌ها، بیان داشت: امروز بنگاه‌های دارای مجوز چوب اقدامات، بنگاه‌های فاقد مجوز را می خورند و ما نیز پاسخی برای آنها نداریم.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا