راه و شهرسازیمجله خبری

دلیل مخالفت همدانی‌ها برای ساخت مال‌سازی

به گزارش ساختمان آنلاین:  با این‌حال کارشناسان و افرادی در این شهر وجود دارند که همچنان نسبت به سرمایه‌داران بدبین هستند به طوریکه استاندار سابق همدان در جلسات متعدد عنوان می‌کرد «هنوز یخ برخی کارشناسان نسبت به سرمایه‌گذاری آب نشده و به سرمایه‌گذار با تفکر ۲۰ سال پیش و به عنوان چپاول‌گر می‌نگرند.»

بروکراسی اداری و وجود تفکرات خاص در بین برخی همدانی‌ها باعث شده برخی سرمایه‌داران عطای سرمایه‌گذاری در همدان را به لقایش ببخشند و سرمایه خود را در شهری دیگر هزینه کنند، وجود پروژه‌های نیمه تمامی که سال هاست توسط سرمایه‌گذار رها شده نمونه عینی این فرارهاست که می‌توان در جزیره‌ای که قرار بود شادی بیافریند، مشاهده کرد.

چند سالیست که همدان عنوان کلانشهر را یدک می‌کشد، بی آن که ویژگی‌های یک کلانشهر از قبیل داشتن حمل و نقل قوی، قطار شهری، مجموعه‌های تفریحی بزرگ و مراکز خرید و مال را داشته باشد. کلانشهرهایی مثل تهران، اصفهان، شیراز و مشهد سال هاست راه جذب توریست را در کنار حفظ آثار تاریخی و بافت سنتی خود یاد گرفته‌اند اما همدان همچنان از قافله عقب مانده و تنها جاذبه گردشگری این شهر به چند بنا و اثر تاریخی ختم می‌شود این در حالیست که یکی از راه‌های جذب و نگه داشتن توریست ایجاد جاذبه‌های تفریحی در کنار جاذبه‌ها تاریخی است.

وجود پارک‌های آبی، شهربازی، مراکز بزرگ خرید و مال‌ها از آیتم‌های مهمی در جذب و ماندگاری گردشگر در هر شهر به شمار می‌رود. «اسکای مال» پروژه‌ای است که به تازگی در همدان کلید خورده و قرار است در راستای اشتغالزایی و جذب توریست نقش بسزایی داشته باشد. این پروژه در مساحت ۹۰ هزار متری در پیچ‌زندان(محل زندان سابق همدان) با هدف احداث مالی با تلفیق هشت عملکرد از جمله بازار، هتل، مرکز تفریحی، سالن ورزشی، استخر، بازار غذا و رستوران و پردیس سینمایی آغاز به کار کرده است.

امروزه مال‌های خرید، به پدیده‌ای جهانی تبدیل شده‌اند که ریشه در بازارهای قدیمی، یعنی جایی که مردم می‌توانند با مراجعه به صنعتگران و کشاورزان کالاهای خود را خریداری کنند، دارند. مال‌های خریدی که ما امروزه آنها را می‌شناسیم در آغاز قرن بیستم میلادی متولد شدند و از آن زمان تاکنون آنقدر رشد کرده‌اند که به اشکال مختلف، شهرهای بزرگ جهان را دربرگرفته‌اند.

مال‌های خرید نه‌تنها به مکانی برای خرید و یافتن کالاهای مورد نیاز بلکه به مکانی فرهنگی و جایی که همه مردم با همه سنین وارد آنها می‌شوند و با یکدیگر معاشرت و تعامل می‌کنند، بدل شده‌اند. مال(mall) در زبان انگلیسی به معنای تفرجگاه و مرکز گشت و گذار است و مال خرید(shopping mall) به معنای تفرجگاه است که مردم با هدف اصلی خرید و هدف فرعی تعامل با دیگران وارد آن می‌شوند. با تمام اینها، نقدهایی نیز بر مال‌های خرید وارد می‌شود.

کمیسیون ماده ۵ پاسخگوی انتقادات محل «اسکای مال» باشد

عضو شورای شهر همدان با بیان اینکه مرجع مجوزهایی که برای ساخت «اسکای مال» صادر شده کمیسیون ماده ۵ است، گفت: مصوبات کمسیون ماده ۵ در شورای عالی معماری و شهرسازی به تصویب می‌رسد بنابراین اگر نقدی به این پروژه وجود دارد که نباید در این مکان احداث شود، باید از کمیسیون ماده ۵ سوال شود و این کمیسیون باید پاسخ دهد.

علی رحیمی‌فر با اشاره به اینکه پروژه اسکای مال باید از چند جنبه بررسی شود، اظهار کرد: یکی از انتقاداتی که به «اسکای مال» وارد شده این است که چرا در مکان فعلی(پیچ زندان) ساخته شده و باید در نقطه‌ دیگری احداث شود.

عضو شورای شهر همدان با اشاره به اینکه پروژه اسکای مال دو بار به کمیسیون ماده ۵ رفته است، ادامه داد: مصوبات و مجوزهای شهرسازی این پروژه در کمیسیون ماده ۵ صادر شده و تأییدیه هم گرفته است.

پیوست ترافیکی، اجتماعی و فرهنگی برای «اسکای مال» الزامی است

این عضو شورا با تأکید بر اینکه درباره پیوست ترافیکی باید مطالعاتی برای این پروژه انجام شود، افزود: مجوزی که کمیسیون ماده ۵ به این پروژه داده، یکسری الحاقات هم داشته است به‌طور خاص درباره پیوست های ترافیکی این پروژه باید مطالعاتی انجام شود.

وی با بیان اینکه آثار و تبعات این پروژه از جمله ترافیکی، فرهنگی و اجتماعی است که باید مطالعاتی در این زمینه انجام شود، تصریح کرد: کمیسیون ماده ۵ پیوست ترافیکی، اجتماعی و فرهنگی را برای این پروژه ملزم کرده است و مشاور طرح باید انجام دهد.

رحیمی‌فر خاطرنشان کرد: ساخت پروژه‌ای مانند اسکای مال قطعاً در ترافیک تأثیرگذار است و باید دید این معضل ترافیکی را به چه راهکارهایی می‌توان حل کرد؟ که باید پیش‌بینی شود.

وی با اشاره به الزامات قانونی برای انجام پروژه، گفت: یکسری الزامات قانونی برای انجام پروژه وجود دارد که در حدود صلاحیت شورا نیست و قانون تکلیف کرده که هر گونه ساخت و ساز در محدوده و حریم شهر باید با پروانه باشد.

موافقت شورای شهر با گودبرداری ۱۰ درصدی «اسکای مال»

این عضو شورا با تأکید بر اینکه یکی از الزامات قانونی این پروژه قبل از انجام هر گونه عملیات اجرایی اخذ پروانه است، بیان کرد: شورا در مرحله اول از شهرداری خواست این پروژه بدون پروانه اقدام به عملیات اجرایی نکند اما چون این پروژه مصوبه اقتصاد مقاومتی را دارد، در راستای تسهیل پروژه و اینکه گفته شد قبل از اخذ پروانه لازم است مطالعات ژئوتکنیک انجام گیرد، جلسه ای در شورای شهر همدان با حضور سرمایه‌گذار و سازمان نظام مهندسی برگزار شد که در این جلسه مشاور طرح اعلام کرد برای اخذ پروانه باید نقشه‌های سازه‌ای کامل شود و برای تهیه این نقشه‌ها مطالعات ژئوتکنیک کامل نیست که برای اینکه مطالعات ژئوتکنیک کامل شود باید بخشی از عملیات گودبرداری را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه براساس نظر مشاور طرح اسکای مال، مساحت مورد نیاز گودبرداری ۳۰ هزار مترمکعب اعلام شد، تصریح کرد: چون این پروژه یک پروژه اشتغالزا و مورد حمایت ستاد اقتصاد مقاومتی بوده است، در این جلسه مورد توافق قرار گرفت که بدون پروانه بخشی از خاک مورد نیاز برداشته شود تا مطالعات ژئوتکنیک کامل شود و متعاقب آن بتوانند نقشه‌های سازه را تهیه کنند و پروانه بگیرند.

رحیمی‌فر یادآور شد: ما از شهرداری خواستیم که بررسی کند که آیا حجم گودبرداری به میزانی که اعلام شده رسیده است یا نه؟ که شهرداری بررسی و اعلام کرد که زیر۳۰ هزار مترمکعب خاکبرداری شده است.

رحیمی‌فر درباره اینکه گفته می‌شود شهرداری عوارض تغییر کاربری این پروژه را منتفی کرده است، افزود: ارزش افزوده ناشی از اجرای تغییر طرح‌های مصوب شهری این پروژه ۴۶ یا ۴۵ میلیارد تومان بوده که شهرداری گرفته است.

این عضو شورا درباره تخفیفات پروانه این پروژه گفت: تخفیفات این عوارض فقط مربوط به این پروژه نیست بلکه برای پروژه‌هایی که مساحت بالایی داشتند، شورای شهر تخفیف درنظر گرفته که این تصمیم جمعی است.

این کارشناس معماری در پاسخ به این سوال که آیا واقعاً خاک پروژه اسکای مال سست بوده و نمی‌توان پروژه‌ای با این حجم را اجرایی کرد؟ توضیح داد: در مهندسی برای اجرای پروژه‌ها راهکارهایی داریم و نمی‌توانیم بگوییم نمی‌شود و ممکن است پرهزینه شود اما شدنی است به‌طوریکه تکنولوژی امکان انجام این کارها را به ما داده است.

وی ادامه داد: ساختمانی که هفت طبقه منفی دارد با ساختمانی که یک طبقه منفی دارد متفاوت بوده و نیاز به گودبرداری ۳۰ تا ۳۲ متری زمین دارد که این امر شدنی است همانطور که در شهرهای دیگر انجام شده اما روش ها متفاوت است.

رحیمی‌فر بیان کرد: حتی اگر قنات هم در زیر پروژه وجود داشته باشد از نظر فنی ایرادی ندارد و می‌توان با زهکشی آب را تخلیه کرد، بعضی وقت ها مسیر آب طوری است که خودش هدایت می‌شود یعنی با یکسری روش ها آب را می‌توان هدایت کرد در غیر این صورت باید زهکشی کرد.

رئیس کمیسیون فنی، عمرانی شورای شهر با تأکید بر اینکه اگر بتوانیم آب را مدیریت کنیم مشکلی نخواهیم داشت، اظهار کرد: در هلند زیر تراز دریا، خانه ساخته شده و در کشور خودمان هم در رودخانه‌ها سدسازی انجام گرفته است بنابراین از نظر فنی دانشش را داریم.

وی درباره تعداد پارکینگ‌های این پروژه، خاطرنشان کرد: در مرحله اول ۸۴۰ پارکینگ برای این پروژه تعریف شده بود اما به علت اینکه یک طبقه اضافه شد، تعداد پارکینگ هم به ۱۱۵۰ رسید.

مطالعات تأثیرات احداث «اسکای مال» بر شهر همدان انجام شود

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر همدان نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با تأکید بر اینکه پروژه اسکای مال در طرح تفصیلی فضای کاربری اداری داشته است، مطرح کرد: این محل در کمیسیون ماده ۵ مصوبه تغییر کاربری به شکل تجاری و کاربری‌های مختلف از جمله هتل، استخر، مجموعه سینما و فضای فرهنگی را گرفته است.

نرگس نورالله‌زاده با بیان اینکه غالباً مواردی که تغییر کاربری می‌گیرد باید توجیهات فنی و اقتصادی داشته باشد، گفت: ارزیابی تأثیرات اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی باید سنجیده شود که ببینم مشکلاتی ایجاد می‌شود یا خیر؟ به‌طوریکه در پروژه های بزرگی که تأثیرات منطقه‌ای دارد، لازم است این بررسی‌ها و مطالعات شکل بگیرد.

وی تصریح کرد: به طور قطع احداث این پروژه در جایی که تقریباً می‌توان گفت در مرکز شهر همدان است، تأثیراتی بر حوزه ترافیک و مسائل شهری خواهد داشت اما اینکه چه میزان مثبت و چه میزان منفی است، نیاز به کار مطالعاتی دارد.

تأثیرات بعد از ساخت «اسکای مال» نقطه ابهام دارد

این عضو شورای شهر همدان با بیان اینکه این پروژه تمام مراحل قانونی را طی کرده است، یادآور شد: برخی می‌گویند این پروژه مشکل قانونی دارد اما بنده می‌گویم نه اتفاقا «اسکای مال» تمام مراحل قانونی را طی کرده است اما به لحاظ اینکه بعدها برای شهر ایجاد مشکل می‌کند یا خیر، نقطه ابهام دارد.

نورالله‌زاده با تأکید بر اینکه یکی از مشکلاتی که «اسکای مال» در شهر همدان ایجاد خواهد کرد، مشکل ترافیکی است، گفت: وقتی مجموعه‌ عمده‌ای از تمام کاربری‌ها در یک مجموعه ایجاد شود با وجود اینکه در طراحی‌ها بیش از آنچه در ضوابط پارکینگ نیاز داشته، در طبقات زیرزمین پارکینگ طراحی کرده اما همین که جاذب جمعیت است مشکل ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه جاذب جمعیت بودن «اسکای مال» مشکل ایجاد می‌کند، نه اینکه نمی‌تواند پارکینگ تأمین کند، خاطرنشان کرد: ما یک شهری با قدمت و شهرسازی قدیمی داریم که این شهرسازی در زمان خودش و در زمان حال اگر ما در آن دخل و تصرف نکنیم کاملاً به روابط انسانی و شهری و آنچه مورد نیاز مردم است، پاسخ می‌دهد اما برای این شهر فضاهای جدید طراحی می‌کنیم که باید ببینیم آیا این فضای جدید ساختار شهر را بهم می‌ریزد یا نه؟

این کارشناس ارشد معماری در پاسخ به اینکه اگر این مکان کاربری اداری هم داشت، باز هم می‌توانست جاذب جمعیت باشد و مشکل ترافیکی هم وجود خواهد داشت؟ تأکید کرد: کاربری این محل اداری مرتبط با دولتی بوده است، یعنی کاربری‌های اداری ما در طرح تفصیلی، اداری دولتی است که یک اداره را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه سرانه‌های ساختمان‌های اداری ما به طور متوسط دو تا سه طبقه بیشتر نیست و هیچ کدام از بناهای اداری ما این‌گونه نیست که ۸۰ درصد بنا را در هشت طبقه ساخته باشند، ادامه داد: در ضوابط شورای معماری و شهرسازی هم سطح اشغال فضاهای اداری ۴۰ تا ۵۰ درصد است و در بحث ارتفاعی هم ارتفاعات بلند نداریم پس این یک محدودیتی برای جاذب جمعیت بودن است.

نورالله زاده گفت: بله ممکن است اداراتی مانند شهرداری وجود داشته باشد که مراجعه کننده‌های زیادی دارد اما در مقابل بحث‌های تجاری و گردشگری باید ببینیم کدام مخاطب بیشتری دارند؟ استنباط بنده این است که «اسکای مال» با توجه به اینکه کاربری‌های متعددی دارد و تنوع تقاضاهایی که خواهد داشت مخاطبان بیشتری را جذب خواهد کرد تا یک فضای اداری.

«مال»‌ها مصرف‌گرایی را رواج می‌دهند

وی تصریح کرد: در شهرهای قدیمی در تعاریف شهری بخش های تجاری به سه بخش تقسیم می‌شد به‌طوریکه یکسری فضاهای محلی بوده که نیازهای مردم را در سطح محله پاسخ می‌داده مثل نانوایی و بقالی‌ها، یکسری فضاهای بین محله‌ای وجود داشته که مردم به صورت هفتگی و موردی برای رفع نیازشان مراجعه می‌کردند و یکسری فضاهایی وجود داشت که کل شهر را تأمین می‌کرد مثل بافت بازار که استخوان بندی شهرهای ما بوده است اما در حال حاضر متأسفانه در نظام شهری تعاریفی برای نیازهای روزمره مردم نتوانستیم درست اجرا کنیم و خوب مکان‌یابی نکرده‌ایم.

نورالله زاده با تأکید بر اینکه متأسفانه این مشکل جدی در شهرسازی جدید وجود دارد که برای نیازهای مردم تعریف درستی در شهر ایجاد نکرده است، افزود: شهرسازی جدید نه تنها نتوانسته شهر قدیم را حفظ کند بلکه شهرسازی جدید ما پاسخ جدیدی هم نتوانسته بدهد.

وی با بیان اینکه در شهرهای قدیم فضاهای ایجاد شده منطبق بر فرهنگ و نیاز مردم بوده است، گفت: متأسفانه در شهرسازی جدید یکسری فضاها مثل مال‌ها و مارکت های بزرگ اتفاق می‌افتد که به عقیده بنده ممکن است اشتباه باشد چراکه مصرف‌گرایی را در مردم رواج می‌دهد.

«مال‌»ها به اقتصاد غیرمولد کمک می‌کند

این عضو شورای شهر با اشاره به اینکه فضاهای این‌چنینی به اقتصاد غیرمولد کمک می‌کنند که معاملات و دلال‌بازی جزئی از اقتصاد غیرمولد است، تأکید کرد: خیلی‌ها می‌گویند این پروژه‌ها گردش مالی ایجاد می‌کند در حالیکه گردش مالی رونق اقتصادی ایجاد نمی‌کند بلکه آنچه باعث رونق اقتصادی خواهد شد، اقتصاد مولد است.

وی درباره اشتغالزایی پروژه اسکای مال در همدان، افزود: گفته می‌شود که این‌گونه پروژه‌ها اشتغال ایجاد می‌کند اما باید بررسی کنیم که آیا اشتغال مولد ایجاد می‌کند و به توسعه اقتصادی درست و در جهت توانمندی مردم شهر کمک می‌کند یا فقط اقتصاد غیرمولد ایجاد می‌کند؟

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر اظهار کرد: حوزه اشتغالی که در نگاه مقام معظم رهبری و اقتصاد مقاومتی مطرح است، در حوزه تولید است که اقتصاد مولد ایجاد می‌کند تا افراد بتوانند زندگی خود را تأمین کنند.

وی با طرح این سوال که آیا فضاهای این‌چنینی علاوه بر مکان‌یابی به رشد و توسعه شهر کمک می‌کنند یا بر عکس بر فرهنگ مردم اثر می‌گذارند؟ بیان کرد: برای اینکه بدانیم این مباحث چقدر درست است باید یکسری کارشناس ارزیابی کنند ضمن اینکه این مسائل نیاز به کارشناسی بیشتر دارد.

سرانه تجاری همدان چهار برابر سرانه استاندارد است

نورالله زاده اذعان کرد: در هر شهری با توجه به جایگاه و ظرفیتی که در طرح آمایش سرزمینی دارد، جایگاهی مشخص می‌کنند که براساس آنچه مشاور طرح جامع همدان اعلام کرده سرانه تجاری همدان چهار برابر سرانه استاندارد است.

وی با اشاره به اینکه در شهر همدان طرح جامع برای حوزه اقتصاد شهر نداریم، خاطرنشان کرد: یکی از نکاتی که مشاور طرح جامع همدان استناد کرده این است که چون در شهر همدان طرح جامعی برای حوزه اقتصاد شهر نداریم، همه به ایجاد مغازه‌های مختلف از قبیل سوپرمارکت و مشاور املاکی اقدام کردند که مغایر با ضوابطی که در شهر پیش‌بینی شده است در سطح شهر فضای تجاری داریم.

وی در پاسخ به اینکه هر شهری برای توسعه نیاز به فضاهایی از جمله مال دارد، تأکید کرد: اگر ایجاد مال از نگاه غرب و شهرسازی غربی بوده باشد که غربی‌ها هم دچار مشکل شدند و در حال بازنگری این سبک شهرسازی هستند چراکه این فضاهای تجاری با بحران اقتصادی و اجتماعی مواجه شدند بنابراین باید ببینیم نگاهمان برای توسعه شهر از چه نوعی است؟ از نگاه شهرسازی غرب است که الان دچار مشکل شده و در حال تغییر رویکرد است.

نورالله زاده با بیان اینکه ما همیشه از داشته‌های خود عقب هستیم، اظهار کرد: ما همیشه علاوه بر اینکه از کشورهای توسعه یافته عقبیم، ایده‌ای که غربی‌ها اجرا کرده و به مشکل خوردند و به دنبال اصلاح آن هستند را تازه می‌خواهیم اجرایی کنیم، در واقع به جای اینکه از تجربه آنها استفاده کرده و ایده جدیدی ارائه دهیم از ایده‌های شکست خورده غرب استفاده می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه ما شهرسازی‌های بسیار متمدنی در دوره‌های قبل داشته‌ایم که می‌تواند الگوهای خوبی باشد، تأکید کرد: اینکه شهر برای توسعه نیاز به مال دارد، به نظر بنده درست نیست.

ابرازگلایه از حاشیه‌سازی‌ برای «اسکای مال»

مدیر پروژه اسکای مال نیز با اظهار گلایه از حاشیه سازی‌های منتقدان پروژه اسکای مال، گفت: جای تأسف دارد وقتی مصوبه ای در شورای شهر رأی می‌آورد دوستان به جای حمایت از جذب سرمایه‌گذاری، ایجاد تغییر و تحول در سلیقه‌های مردم و ایجاد فرصت برای اوقات فراغت تعداد اندکی ساز مخالفت سر می‌دهند در حالیکه کمیسیون ماده ۵ که متشکل از مدیریت ارشد استان و اداره کل مسکن و شهرسازی است، با موضوع موافقت کردند و تغییر کاربری انجام شده است.

کریم ملکی اظهار کرد: زمین «اسکای مال» متعلق به شرکت مخابرات ایران است که در سال ۹۶-۹۵ تصمیم به مشارکت با بخش خصوصی گرفت که به سرمایه‌گذار پیشنهاد داده و در نهایت طرح فعلی این پروژه پذیرفته شد و تمام مراحل قانونی برای انعقاد قرارداد انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: احداث این پروژه با کاربری‌های اقامتی، فرهنگی شامل شش سالن سینما و یک سالن چندمنظوره با ظرفیت ۱۳۰۰ صندلی و ایجاد پردیس سینمایی، تجاری، ورزشی شامل استخرهای مجزای همزمان زنانه و مردانه و سالن‌های ورزشی دیگر و خدماتی و ظرفیت ۱۱۵۲ باب پارکینگ طراحی شده است.

ملکی با بیان اینکه در زمان رونمایی طرح اسکای مال همه مسئولان شورای شهر چهارم و پنجم و مسئولان استان از این طرح استقبال کرده و قول همکاری در مدیریت شهری و شورای شهر اعلام کردند، گفت: تمامی اعضای شورای شهر قبل از انعقاد هر گونه قرارداد در جریان طرح بودند و جای تعجب دارد که در فرآیندهای اخذ مجوزها در صندلی مخالف قرار گرفتند.

مدیر پروژه اسکای مال در ادامه با بیان اینکه مشاور چندین ماه بر پروژه اسکای مال کار کرده و نظرش در کمیسیون ماده ۵ اعلام شده است، یادآور شد: با توجه به نظر مشاور، کمیسیون ماده ۵ با تغییر کاربری موافقت کرده است.

وی با اشاره به اینکه پروژه اسکای مال نیاز به حدود ۹۰۰ پارکینگ داشت اما در کمیسیون ماده ۵ تعداد پارکینگ ها با ۱۱۵۲ پارکینگ، رأی صادر شد، تأکید کرد: هر آنچه به عنوان معضلات این زمین برشمرده می شود، به لحاظ فنی توسط مشاوران عالی رتبه در امر خاکبرداری و پایدارسازی و گودبرداری که در سطح کشور دارای سابقه های فراوانی بوده، مورد بررسی قرار گرفته است.

ملکی با اشاره به اجرای پروژه های مشابه با گودبرداری‌های عمیق در شهرهای دیگر، ادامه داد: باید بپذیریم اگر یک بار می خواهیم تغییر ساختاری برای شهر ایجاد کنیم باید راهی را برویم که همه رفته‌اند و نباید راه‌های تجربه شده را دوباره آزمایش کنیم.

در پروژه اسکای مال فقط به بازگشت سرمایه فکر نکردیم

وی با بیان اینکه در طراحی پروژه فقط به بازگشت سرمایه فکر نکرده‌ایم، یادآور شد: اعتقاد داریم یک پروژه موفق و پویا زمانی اتفاق می‌افتد که صرفاً به ساخت یک مرکز تجاری فکر نکنیم چراکه اگر بخواهیم به ساخت یک مرکز تجاری صرف فکر کنیم، پنج یا شش رقیب خوب و سابقه دار در همدان فعالیت می کنند، با توجه تجمیع عملکردی در طراحی پروژه عملکردهای هتل و مجموعه فرهنگی پردیس سینمایی و مجموعه های ورزشی در این پروژه عملاً غیرقابل فروش بوده و فقط به علت رفاه حال شهروندان و تجمیع عملکرد در طراحی پروژه احداث می‌شوند.

وی با تأکید بر اینکه نباید از بازار رقابتی بترسیم، ادامه داد: اگر حواسمان است که با اجرای پروژه‌های جدید و بزرگ به کسب و کارهای موجود آسیبی وارد نشود، رقبا باید استانداردسازی برای خود تعریف کنند به‌طوریکه مرکز خریدی که در همدان حداقل‌های مورد نیاز یک شهروند را در مراجعه رعایت نکرده و امکانات رفاهی در یک مرکز دیده نشده باشد، انگیزه افراد برای سفر داخلی را کم می‌کند و به تبع آن موضوعات گردشگر کار و اقتصادی برای صاحبان کسب و کار نیز با نقاط ضعف و کسادی آن مرکز مواجه خواهد شد.

مدیر پروژه اسکای مال با بیان اینکه برخی می‌گویند هر مرکز خریدی که در همدان احداث می‌شود، مراکز قبلی تعطیل می‌شوند، افزود: این موضوع به این علت است که مرکز بعدی بهتر عمل می‌کند و نیازهای مردم را در طراحی‌ها مدنظر قرار می‌دهد و مرکز قبلی خودش را تغییر نمی‌دهد.

«اسکای مال» تمام مراحل قانون تغییر کاربری را طی کرده

ملکی با اشاره به اینکه تمامی مراحل قانونی تغییر کاربری در استان همدان طی شده است، خاطرنشان کرد: برخی منتقدین می‌گویند ساخت این نوع مراکز باعث ترویج فرهنگ غرب و مصرف‌گرایی است این در حالیست که هر جذابیتی که در مراکز خرید ایجاد شود آیا می‌تواند خانواده ها را مجبور کند که بیش از نیاز خود خریداری کنند؟

مدیر پروژه اسکای مال با بیان اینکه گفته شده مال‌ها باعث از بین رفتن خرده‌فروشی‌ها می‌شود، با طرح این سوال که آیا همیشه این فرصت برای خانواده‌های همدانی وجود دارد که به مراکز خرید مراجعه کنند؟ تصریح کرد: خرده فروش‌ها مسیر خود را می‌روند و فرصت و ظرفیت هایی دارند که شهروندان به راحتی استفاده می‌کنند اما برای حضور شهروندان در مال‌ها و مراکز خرید بزرگ باید انگیزه‌های جدایی تعریف شود.

بخش خصوصی متولی شهرسازی نیست

وی درباره انتقاداتی که به جانمایی «اسکای مال» وارد شده است، تأکید کرد: ما به عنوان بخش خصوصی به این پروژه دعوت شدیم و در انتخاب محل پروژه مختار نبوده‌ایم. این توقع و انتظار که شهر همدان توسعه پیدا کند و در یک نقطه متمرکز نشود، بجاست اما حاکمیت و مدیریت شهری و متولیان شهر باید انگیزه های لازم را برای بخش خصوصی در مناطق کمتر توسعه یافته ایجاد کنند نه بخش خصوصی چراکه بخش خصوصی متولی شهرسازی نیست.

ملکی درباره روند اخذ پروانه، با تأکید بر اینکه کل فرآیندهای مورد نیاز در شهرداری به اتمام رسیده است، افزود: با توجه به تأییدیه نقشه های معماری پروژه در معاونت شهرسازی و صدور پیش نویس معماری و به دنبال آن صدور پیش نویس مالی و محاسبات مالی صورت گرفته و مدیریت درآمد شهرداری پیش‌نویس معماری را در قالب محاسبات مالی و عوارض بررسی کرده که به پیش نویس مالی منتج شده است و در نهایت در شورای شهر همدان تقسیط عوارض مصوب شد.

ارائه نتیجه آزمایشات مقاومت خاک و پایدارسازی تا پایان دی ماه

مدیر پروژه اسکای مال ادامه داد: با توجه به شرایط خاص پروژه به لحاظ طبقات منفی و شرایط خاص زمین و گودبرداری، طبق درخواست و نظرات مشاور ژئوتکنیک و پیمانکار گودبرداری جلساتی با سازمان نظام مهندسی برگزار شده و طبق این جلسه هماهنگی‌هایی صورت پذیرفته و تفاهم شد برای شناسایی لایه‌های زیرین خاک علاوه بر آزمایشات ژئوتکنیکی که قبلاً در سال ۹۷ انجام شده بود و مشاور اعلام کرد نیاز به آزمایشات تکمیلی از جمله آزمایشات برجا دارد، برای طراحی پایدارسازی خاک و طراحی زهشکی نیاز است سطح رویه خاک که خاک های دستی و نخاله های به جا مانده از تخریب ساختمان زندان در دو دهه قبل بوده است، برداشته شود.

وی خاطرنشان کرد: طبق نقشه برای آزمایشات مهم مقاومت خاک و موضوعات تخصصی حدود ۳۰ هزار مترمکعب با مجوز و مصوبه شورای شهر اقدام به برداشت خاک های سطح رویه زمین کردیم و در مرکز زمین گودی به ارتفاع ۲۰ متر ایجاد شده تا آزمایشات برجا و دانهول توسط دستگاه انجام شود که پیش‌بینی می‌شود این آزمایشات تا پایان دی ماه به نتیجه نهایی برسد و نقشه‌های سازه، پایدارسازی و زهکشی در ماه‌های آینده آماده ارائه به سازمان نظام مهندسی خواهد شد.

هنوز گودبرداری در «اسکای مال» انجام نشده است

ملکی با اشاره به اینکه گفته می‌شود بدون پروانه گودبرداری انجام شده است، خاطرنشان کرد: این زمین با یک زمین ۲۰۰ متری فرق دارد که این تفاوت را افراد متخصص فهمیده‌اند ضمن اینکه هنوز گودبرداری صورت نگرفته و ۱۰ درصدی که اعلام شده عمیق گودبرداری نبوده بلکه خاک نخاله رویه برداشته شده است.

مدیر پروژه اسکای مال یادآور شد: از ۳۰ هزار مترمکعب مجوز گودبرداری داده شده است، تاکنون حدود ۲۶ هزار مترمکعب برداشت شده و به تازگی ۴۰۰۰ مترمکعب دیگر مجوز داده شده تا آزمایشات ژئوتکنیکی تکمیلی انجام شود.

ملکی درباره وجود آب در زمین این پروژه، بیان کرد: در عمق هشت متری آب سطحی وجود دارد اما به آن حجم آبی که تصور می‌شد غیرقابل مهار باشد، برخورد نکردیم اما با همه این اوصاف طرح زهکشی هم انجام خواهد شد و با توجه به مشاهدات فعلی تمامی ظرفیت ساخت پارکینگ در طبقات منفی در این پروژه امکان‌پذیر بوده و هیچ‌گونه مشکلی در ساخت طبقات منفی وجود ندارد.

اظهارنظرات درباره «اسکای مال» براساس حدس و گمان بوده است

وی با تأکید بر اینکه بسیاری از اظهارنظراتی که درباره «اسکای مال» صورت گرفته بدون کارشناسی و مشاهده عینی بوده است، افزود: تمام کسانی که درباره «اسکای مال» اظهارنظر منفی می‌کنند بعضاً غیرکارشناسی، بدون مشاهده عینی و اطلاعات بوده به‌طوریکه این اظهارنظرات بر پایه حدس و گمان بوده است.

ملکی با بیان اینکه هیچ یک از رسانه‌های همدان به متولیان پروژه مراجعه نکردند و با کپی‌برداری از روی یکدیگر گزارش و خبر منتشر کردند، گفت: هیچ کدام از رسانه‌های همدان برای شفاف سازی به ما مراجعه نکردند تا اسناد و مدارک پروژه را ببینند و بعد گزارش بنویسند این در حالیست که گزارشات منتشر شده به یکسری حدس و گمان و گرفتن چند عکس مخفیانه خلاصه شده است.

مطالعات ترافیکی «اسکای مال» تحویل داده شده است

وی درباره مطالعات ترافیکی و راهکارهای مشاور طرح برای کاهش بار ترافیکی در این نقطه، افزود: قبل از اینکه کمیسیون ماده پنج تغییر کاربری این زمین را اعلام کند مشاور موضوع ترافیکی این منطقه را بررسی کرده است.

ملکی با بیان اینکه فصل یک و دو مطالعات ترافیکی به صورت رسمی به معاون عمرانی استاندار همدان تحویل داده شده است، گفت: مطالعات پیوست فرهنگی پروژه اسکای مال نیز یک ماه گذشته به شورای شهر داده شده است.

مدیر پروژ اسکای مال با اشاره به اینکه برخی فراموش کردند این پروژه متولد شده است، تأکید کرد: حتی اگر این پروژه اداری ساخته می‌شد باز هم مباحث ترافیکی را خواهد داشت.

وی با تأکید بر اینکه می‌پذیریم این پروژه ممکن است عارضه ترافیکی ایجاد ‌کند اما مشاور در حال بررسی است تا با ارائه راهکار این عارضه را کاهش دهد، گفت: مشاور در مطالعات ارزیابی‌هایی انجام می‌دهد و سعی بر این است که نقاط منفی به کمترین عارضه منجر شود.

ملکی در پایان خاطرنشان کرد: درباره هتل این مجموعه نیز آمادگی داریم چنانچه مدیریت دانشگاه علوم پزشکی استان صلاح بدانند در زمینه ایجاد هتل توریست سلامت با توجه به ظرفیت‌های بالای پزشکان همدان وارد مذاکره شویم.

 

بیمارستان اعصاب و روان با «اسکای مال» فاصله دارد

مدیر بیمارستان سینا نیز درباره اثر «اسکای مال» بر بیمارستان اعصاب و روان گفت: بیمارستان اعصاب و روان به «اسکای مال» ارتباطی ندارد به طوریکه حد فاصل بین بیمارستان اعصاب و روان و پروژه دو ساختمان اداره اطلاعات و آزمایشگاه وجود دارد.

قلیچ‌خانی با بیان اینکه «اسکای مال» با قسمت جسمی بیمارستان در ارتباط است، یادآور شد: «اسکای مال» با بیمارستان اعصاب فاصله دارد ضمن اینکه تاکنون که عملیات گودبرداری صورت گرفت هیچ گونه سروصدا و گردوخاکی از این پروژه بلند نشد.

مدیر بیمارستان سینا با اشاره به اینکه پروژه اسکای مال تاکنون مشکلی برای بیمارستان سینا ایجاد نکرده است، تصریح کرد: به هر حال هر گونه ساخت و سازی که انجام می‌شود با سروصدا همراه خواهد بود.

با تمام این تفاسیر به نظر می‌رسد شاید اگر همدان در سال های گذشته در کنار توجه به جاذبه‌های طبیعی و تاریخی، جاذبه‌های گردشگری مانند مراکز تفریحی، مال‌ها و پارک‌های آبی را ایجاد می‌کرد امروز می توانست اشتغال جوانان خود را از طریق گردشگری و نه صنعتی شدن تأمین کند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا