راه و شهرسازیمجله خبری

دردسر گرانی ساخت مسکن برای محرومان

به گزارش ساختمان آنلاین: طبق قانون اساسی دولت موظف است که برای اقشار محروم جامعه خانه بسازد اما طی چند سال گذشته شاهد آن هستیم که دستگاه های مختلف از جمله شهرداری ها، بنیاد مسکن، شرکت باز آفرینی شهری و سایر دستگاه ها نه تنها اقدامی در این بخش انجام نمی دهند بلکه به بهانه های مختلف هم اقدام به تخریب واحدهای مسکونی افراد می کنند که این خود باعث ایجاد جو روانی بدی در جامعه شده است.

از طرف دیگر در بسیاری از محلاتی که دارای بافت فرسوده هستند، اهالی این مناطق همکاری لازم را انجام نمی دهند و این خود باعث کند شدن روند اجرای پروژه های نوسازی شده است.

بسیاری از دستگاه ها از جمله انجمن خیرین مسکن ساز و همچنین بنیاد مسکن اعلام کرده اند که ساخت چندین هزار واحد مسکن محرومان را به اتمام رسانده اند اما در یکی دو سال اخیر با افزایش هزینه های ساخت و پاسخ گو نبودن میزان تسهیلات، روند ساخت این واحدها کند شده است‌.

ساخت مسکن محرومان در روستاها با پرداخت تسهیلات ادامه دار

در همین رابطه حمید رضا سهرابی مدیر کل مسکن روستایی بنیاد مسکن با بیان اینکه از سال ۹۴ همواره مشغول ساخت مسکن برای محرومان هستیم گفت: بنیاد مسکن با امکاناتی که در اختیار دارد در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر اقدام به ساخت مسکن برای کم‌درآمدها می‌کند.

او با بیان اینکه بنیاد مسکن متناسب با تسهیلات و امکاناتی که در اختیار دارد اقدام به پرداخت تسهیلات و همچنین وام های بلاعوض می‌کند ادامه داد: در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر با توجه به اینکه امکاناتی در اختیار نداریم، نمی توانیم در این زمینه اقدام کنیم اما با همکاری دستگاه های دیگر امکان ساخت مسکن محرومان وجود دارد.

سهرابی در ادامه به مشکلی که اخیرا در استان هرمزگان، شهر بندرعباس برای خانواده ای در زمینه مسکن رخ داده است گفت: بنیاد مسکن همواره آماده است برای خانواده های محرومی که مشکل مسکن و یا نیاز به دریافت تسهیلات دارند، اقدامات لازم را انجام دهد و تاکنون هم چندین مورد در روستاهای مختلف انجام شده است.

مدیر کل مسکن روستایی بنیاد مسکن توضیح داد: متاسفانه به دلیل آنکه بنیاد مسکن مسئولیت ساخت مسکن برای شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر ندارد، بنابراین نمی تواند از امکانات خود برای پرداخت تسهیلات بلاعوض استفاده کند امّا دستگاه‌های مختلف از جمله خیرین مسکن ساز اقدام به ساخت مسکن برای اقشار محروم جامعه می کنند.

سهرابی با بیان اینکه همواره در قالب تفاهم‌نامه با سازمان برنامه و بودجه در روستاها و شهرها از جمله شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر هم اقدام به ساخت مسکن برای محرومان می کنیم گفت: البته در صورتی که گزارش یا موردی اعلام شود که خانواده محروم است و نیاز به مسکن دارد برای این افراد مسکن بلافاصله با پرداخت تسهیلات و وام های بلاعوض ساخته می شود.

بیش از ۹۱ هزار واحد مسکونی در روستاها برای محرومان ساخته شده است

او تصریح کرد: همواره در موارد خاص ساخت، همکاری های لازم در این بخش صورت گرفته به طور مثال ساخت مسکن ملی برای دهک های اول و دوم است. به صورت روتین بنیاد مسکن در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر و در روستاها کمک های بلاعوض و تسهیلات پرداخت می کند.

این مقام مسئول توضیح داد: در مجموع ۹۱ هزار و ۹۴۰ واحد برای محرومان ساخته شده و در روستاها هم تسهیلات ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان بلاعوض پرداخت شده که این تسهیلات به اضافه تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی است که در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر پرداخت می‌شود.

همچنین انجمن خیرین مسکن ساز اعلام کرده است که با شیوع ویروس کرونا بسیاری از هزینه ها و کمک ها به سمت سلامت و معیشت مردم رفته است که این خود نقش بسیار موثری در کند شدن اجرای پروژه ها دارد.

افزایش هزینه ساخت واحد مسکونی برای محرومان

خاکی پور رئیس انجمن خیرین مسکن ساز با بیان اینکه این انجمن در سراسر کشور یک ظرفیت مشخصی برای ساخت مسکن در استان های مختلف دارد گفت: در استان های مختلف فعالیت بسیار زیادی در حوزه ساخت مسکن برای محرومان و نیازمندان داشته ایم و در حوزه تولید مسکن برای افرادی که نیاز داشتند پروژه هایی را در دست اجرا داریم.

او ادامه داد: افزایش قیمت تولید مسکن و از سوی دیگر شیوع بیماری کرونا باعث شده که کمک خیرین بیشتر به سمت سلامت و معیشت مردم هدایت شود اما باز هم با این وجود پروژه‌های بسیار زیادی را در دست اجرا داریم .

رئیس انجمن خیرین مسکن ساز اظهار کرد: سعی شده از محل حساب ۱۰۰ حضرت امام خمینی(ره) و با کمک سازمان بهزیستی به صورت موقت مبالغی را برای رهن کردن واحدها پرداخت شود و مقرر شد در برنامه های بعدی از محل حساب ۱۰۰ امام برای این افراد واحدهای جدید ساخته شود.

رئیس انجمن خیرین مسکن ساز اظهار کرد: این انجمن از سال ۸۸، ۳۰ هزار واحد در دست ساخت دارد و ۲۱ هزار واحد از آنها به متقاضیان تحویل داده شده و مابقی این واحدها هم در دست اجرا است.

او با بیان اینکه پیش از این برای ساخت واحدهای مسکن محرومان از محل تسهیلات ارزان قیمت و همچنین از محل تسهیلات مسکن مهر با کمک وزارت راه وشهرسازی، استفاده می شد گفت: این واحد ها با متراژهای ۷۰ تا ۸۰ متری با تامین زمین از سوی وزارت راه وشهرسازی و همچنین بخشی از آورده متقاضیان ، ساخته می شد.

او بیان کرد: هم اکنون تسهیلات مسکن مهر برای خود واحدهای مسکن مهر و واحدهای طرح اقدام ملی هزینه می شود و از طرف دیگر قیمت تمام شده ساخت مسکن برای یک واحد ۷۰ متری حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان تمام می شود. بنابراین میزان ساخت این واحدها کاهش یافته است.

خاکی پور تصریح کرد: در قالب کمک خیرین مسکن ساز آورده متقاضیان تسهیلات بانکی به هر جهت با سود متعارف بانکی باز پرداخت می شود و در هر حال ساخت این واحدها ادامه دارد.

افزایش هزینه های ساخت پروژه های مسکونی برای محرومان در این شرایط سخت اقتصادی برای بسیاری از دستگاه ها که شاید پیش از این قدمی در این زمینه بر می داشتند باعث شده که روند ساخت مسکن محرومان کند شود اما باید بدانیم که هنوز افراد بسیار زیادی هستند که در حاشیه شهرها در حلبی آباد ها، واگن های فرسوده قطار، آلونک های کوچک و یا حتی کانکس ها زندگی خود را می گذرانند که این خود می تواند یک زنگ خطری برای بخش مسکن کشور باشد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا