راه و شهرسازیمجله خبری

مالیات خانه‌های خالی معطل اطلاعات!

به گزارش ساختمان آنلاین:   در راستای اخذ مالیات از خانه‌های خالی ابتدا وزارت راه و شهرسازی باید اطلاعات تجمیع شده از خانه‌های خالی را از طریق سامانه املاک و اسکان به سازمان امور مالیاتی ارسال کند تا امکان اخذ مالیات برحسب اطلاعات باشد.

اما در این بین مسئولان وزارت راه و شهرسازی می‌گویند ۱.۳ میلیون واحد مسکونی خالی به سازمان امور مالیاتی” معرفی شده است، در حالیکه طبق اعلام معاون سازمان امور مالیاتی، هیچ اطلاعاتی در این زمینه به سازمان ارسال نشده و تا زمانی که اطلاعات خانه‌های خالی از طریق سامانه املاک و اسکان دریافت نشود، امکان اخذ مالیات هم وجود ندارد.

از سوی دیگر، برزگری – مدیرکل دفتر طراحی و هوشمندسازی سازمان مالیاتی – نیز می‌گوید بر اساس بند یک تبصره ۸ ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، ارائه اطلاعات واحدهای مسکونی خالی تا پایان خرداد مهلت داشت که تمدید شد. این مهلت تا پایان آذر امسال تمدیده شده و پس از تجمیع اطلاعات، سازمان امور مالیاتی نسبت به اطلاع رسانی و وصول مالیات اقدام می‌کند.

بنابراین، اگر تا پایان آذرماه اطلاعات خانه‌های خالی به دست سازمان مالیاتی برسد، این سازمان باید تا پایان دی ماه به صاحبان این خانه‌ها اطلاع دهد تا با فرصت یک ماهه مالیات را وصول کند.

در صورتی که اشخاص مشمول پس از ارسال مراتب از سوی سازمان امور مالیاتی نسبت به پرداخت مالیات اقدام نکرده باشند، سازمان از اسفندماه نسبت به ارسال برگه‌های مالیاتی و وصول مالیات اقدام خواهد کرد.

طبق قانون، اگر واحد مسکونی در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر بیش از ۱۲۰ روز خالی از سکنه باشد، مشمول مالیات می‌شود و به ازای هر ماه بیش از زمان مذکور، ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره به شرح ضرایب سال اول معادل شش برابر مالیات متعلقه، سال دوم معادل ۱۲ برابر مالیات متعلقه و سال سوم به بعد معادل ۱۸ برابر مالیات متعلقه خواهد شد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا