بورس و بازارصنایع ساختمانیمجله خبری

مروری بر مشکلات عمده در بازار سیمان

به گزارش ساختمان آنلاین:  مهرداد نظارت در ادامه گفت: در حالی که طبق قانون، تولید، توزیع و مصرف مصالح ساختمانی مشمول استاندارد اجباری است و طبق نظر سازمان ملی استاندارد باید رابطه مستقیم بین تولیدکننده و مصرف کننده سیمان وجود داشته باشد اما متأسفانه هلدینگ های بزرگ اقتصادی فقط منافع سازمانی خود را در نظر می‌گیرند.

وی با بیان اینکه تولیدکنندگان بتن آماده نمی‌توانند سیمان موردنیازشان را از جایی غیر از کارخانجات تحویل بگیرند، افزود: متأسفانه کسی در مورد کیفیت پاسخگو نیست و کیفیت سیمان در حال حاضر در پایین‌ترین سطح خود قرار گفته است.

رئیس کانون سراسری بتن آماده و قطعات بتنی ایران افزود: با توجه به اینکه قیمت سیمان پاکتی به شدت افزایش یافته بود، کارخانجات سیمان برای کمک به کاستن از قیمت، عرضه سیمان پاکتی را افزایش دادند که به دلیل بالا بودن قیمت سیمان فله، مصرف کنندگان سیمان فله به استفاده از سیمان پاکتی روی آوردند.

استفاده از سیمان پاکتی به جای سیمان فله در ساختمان سازی

وی ادامه داد: با توجه به اینکه سیمان پاکتی ارزان‌تر است، ساختمان سازها و بتن‌سازان به ۵۰ سال قبل بازگشته‌اند و پروژه‌ها را به صورت دستی انجام می‌دهند، به شکلی که با دسته‌های خلاطه سیمان (دستگاه کوچکی که در حجم کم سیمان آماده می‌کند) را به سر ساختمان می‌آورد و بتن درست می‌کند.

نظارت گفت: هیچ نظارتی در این حوزه صورت نمی‌گیرد و ما از بازرس کل کشور، قوه قضائیه سازمان‌هایی همچون سازمان نظام مهندسی درخواست داریم که به این قضیه ورود کنند.

کمبود سیمان در شهرهای کوچک و مناطق محروم

رئیس کانون سراسری بتن آماده و قطعات بتنی ایران با بیان اینکه از سویی دیگر وقتی در مورد سیمان صحبت می‌کنیم باید محروم‌ترین نقاط کشور را هم در نظر بگیریم، تصریح کرد: بالا رفتن قیمت سیمان بیش از شهرهای بزرگ، مناطق محروم را تحت تأثیر قرار داد. در مناطق محروم خانه متری دو یا سه میلیون تومان معامله می‌شود، با این حال مجبورند سیمان فله را تنی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بخرند.

نظارت با اشاره به اینکه به دلیل عدم نظارت کافی، دلالان به سمت سیمان متمایل شده‌اند، گفت: اگر سیمان در یک نقطه‌ای از کشور تولید شود باید در همان نقطه نیز مصرف شود اما در حال حاضر سیمان از نقاط مختلف به شهرهای بزرگ همچون تهران، اصفهان، شیراز و … سرازیر می‌شود. به این ترتیب کمبود سیمان در مناطق کوچک‌تر و محروم بیشتر احساس می‌شود.

وی یادآور شد: با اینکه مشکل برق تا حدودی حل شده اما در مورد سیمان فله هنوز مشکل داریم و سیمان فله با قیمت‌های بالایی فروخته می‌شود.

نظارت ادامه داد: رئیس جمهور شعار ساخت یک میلیون مسکن در سال را داده است اما با این وضعیت قیمت سیمان و مصالح ساختمانی تحقق این شعار امکان پذیر نیست.

رئیس کانون سراسری بتن آماده و قطعات بتنی ایران در ادامه با اشاره به جولان دلالان در حوزه سیمان، گفت: افراد و هلدینگ های خاص سیمان را در حجم بالا خریداری و بعد به بازار تزریق می‌کنند. تولیدکننده دلال نیست، تولیدکننده باید به راحتی مواد اولیه را بخرد و نباید برای خرید مواد اولیه با دلال رقابت کند.

وی افزود: عمده مصرف کنندگان سیمان فله، بتن‌سازان هستند، چرا باید مواد اولیه هر روز به یک قیمت عرضه شود؟ یک بام و دو هوایی که در آخر دولت دوازدهم در مورد صنعت سیمان و نحوه فروش این محصول به وجود آمد صنایع سیمان را با مشکل مواجه کرد.

نظارت افزود: در حال حاضر به دلیل قیمت بالای سیمان فله اغلب کارخانجات بتن تعطیل شدند و نهایت با ۲۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند. ما جزو چهار کشور برتر تولیدکننده سیمان هستیم چرا باید درگیر این مسائل باشیم؟

به گفته وی، در حال حاضر صادرات سیمان به راحتی انجام می‌شود اما مصرف کننده داخلی باید به دنبال سیمان باشد.

دلالان زودتر از تولیدکنندگان کد بورسی گرفتند

نظارت با بیان اینکه بستر بورس باید برای عرضه سیمان فراهم باشد، گفت: در بورس یک قیمت ابتدایی می‌دهند و رقابت ایجاد می‌کنند به شکلی که قیمت به بالاترین حد می‌رسد.

وی افزود: دلالانی که واسطه کارخانه‌ها بودند قبل از ورود سیمان به بورس کد بورسی گرفتند و وارد این بازار شدند.

رئیس کانون سراسری بتن آماده و قطعات بتنی ایران اظهار داشت: سیمان ماده اولیه است که باید مورد آزمایش بتن ساز قرار گیرد تا استاندارد محصول سنجیده شود و در صورت تأیید استاندارد، بعد سیمان را تبدیل به بتن کند. اما در حال حاضر به دلیل وضعیت قیمت‌ها کیفیت به طور کلی فراموش شده است و کارخانجات، سیمان بی‌کیفیت را به دلیل ارزان بودن ترجیح می‌دهند.

نظارت تصریح کرد: باید نحوه و میزان عرضه سیمان فله در بورس شفاف و مشخص شود؛ و مشخص شود که چرا در حال حاضر دلالان حوزه خودرو، سکه و دلار به حوزه سیمان فله وارد شده‌اند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. الحمدالله جای تشکر و قدردانی از مدیریت محترم در تولید و فروش سیمان . از زمان به بورس رفتن سیمان منه مصرف کننده که دارای یک ساختمان تازه ساز به متراژ ۱۵۰ متر بنای ناقص میباشم نتوانستم سیمان تهیه کنم به قیمت ۷۵ هزار تومان چون در کارگزاری ها به تمسخر گفتن اگر میتوانی صد تن خرید کن برای ده تن ما فروشی نداریم فقط حدودا مبلغ هفتاد هزار تومن هزینه جهت گرفتن کد بورسی و کد خرید کالا و اهرهویت ب بنده تحمیل شد و به تاجار کار را نیمه کاره رها کردم . ممنون از مدیریت کارآمد در تولید و فروش سیمان به دلالان محترم.

  2. الحمدالله جای تشکر و قدردانی از مدیریت محترم در تولید و فروش سیمان . از زمان به بورس رفتن سیمان منه مصرف کننده که دارای یک ساختمان تازه ساز به متراژ ۱۵۰ متر بنای ناقص میباشم نتوانستم سیمان تهیه کنم به قیمت ۷۵ هزار تومان چون در کارگزاری ها به تمسخر گفتن اگر میتوانی صد تن خرید کن برای ده تن ما فروشی نداریم فقط حدودا مبلغ هفتاد هزار تومن هزینه جهت گرفتن کد بورسی و کد خرید کالا و اهرهویت ب بنده تحمیل شد و به ناچار کار را نیمه کاره رها کردم . ممنون از مدیریت کارآمد در تولید و فروش سیمان به دلالان محترم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا