بورس و بازارمجله خبری

پشت‌پرده جهش قیمت وام مسکن کیست؟

به گزارش ساختمان آنلاین:    قیمت اوراق وام مسکن این روزها رکوردهای جدیدی را تجربه کرده است و بهای آن از میانگین حدود ۵۰ هزار تومان در سال ۹۷ به بالاتر از ۱۷۰ هزار تومان در روزهای اخیر هم رسیده و حالا این قیمت گزاف خرید وام مسکن، چیزی حدود یک سوم ارزش وام را از بین برده است.

در این میان برخی فعالان فرابورس از دلالی شرکت های بزرگ بورسی در بازار اوراق مسکن خبر می دهند و می گویند که این شرکت ها با خرید تعداد زیادی از اوراق وام مسکن و جلوگیری از عرضه آن به بازار باعث جهش قیمت ها شده اند. موضوعی که برخی کارشناسان نیز آن را تایید کرده و می گویند که این سهامداران بزرگ دنبال جبران زیان بازار سرمایه از جیب مشتریان بازار مسکن هستند.

امید پورمحمود، کارشناس فرابورس درباره علت گران شدن اوراق مسکن به اقتصاد آنلاین توضیح می‌دهد: تعداد اوراقی که برای وام مسکن در نظر گرفته شده بود تعدادی محدود بود که باعث ایجاد رقابت در خرید شد و همچنین باعث افزایش قیمت این اوراق شد.

او در ادامه افزود: مشخصا اتفاقی که افتاده این است کمبود عرضه باعث افزایش قیمت شده و کمبود عرضه در بازار کاملا مشهود است؛ اما اینکه چرا اوراق به بازار عرضه نمی شود، مشخص نیست.

خرید و فروش باید محدود شود

مصطفی صفاری، دیگر کارشناس فرابورس هم علت گرانی اوراق مسکن را اینگونه به اقتصاد آنلاین توضیح می دهد: علت گرانی اوراق مسکن موضوع عرضه و تقاضا است و در حال حاضر درخواست وام مسکن در شهرها افزایش پیدا کرده است و علاوه بر این بانک مسکن طرح های جدید تسهیلاتی مانند مانا ایجاد کرد که باید برای آن اوراق خریداری می شد و تمام این موضوعات باعث افزایش تقاضا شد.

او در ادامه با اشاره به نقش دلالان در افزایش قیمت اوراق وام مسکن تاکید می کند: بانک مسکن با عرضه بیشتر می تواند این گرانی را مدیریت کند. ضمن اینکه در گذشته دلال ها از نوسانات بازار سود می گرفتند و ما قبلا هم اشاره کردیم که قانونی گذاشته شود تا هنگام افزایش قیمت خریداران به مدت مثلا 2 ماه حق فروش نداشته باشند و اگر این موضوع اتفاق بیافتد یقینا متقاضیان واقعی باقی می مانند و بساط دلالی برچیده می شود.

صفاری همچنین می گوید: اگر بانک مسکن واقعا به دنبال این است که از صعود قیمت اوراق مسکن جلوگیری کند باید خرید و فروش را محدود کند و کسی که اوراق را خریداری می کند تا 2-3 ماه حق فروش نداشته باشد.

او ادامه می دهد: متاسفانه عده ای به دلیل بد بودن اوضاع بازار سرمایه، معاملات الگوریتمی خود را روی سود اوراق وام مسکن سوار کرده اند و در واقع از جیب متقاضیان خرید مسکن سود خود را در می آورند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا