راه و شهرسازیمجله خبری

بهره برداری از اسکله های روروی کاسپین و امیرآباد تا پایان دولت

به گزارش ساختمان آنلاین: محمد اسلامی در نخستین همایش بین المللی اتحادیه اقتصادی اوراسیا و نقش ژئوپلتیک مناطق آزاد در توسعه روابط منطقه ای که در سالن همایش های بین المللی سازمان منطقه آزاد انزلی برگزار شد، با اشاره به راهکارهای عملیاتی در جهت شتاب دهی به توسعه این منطقه و بهبود ارتباطات اقتصادی کشور ما با سایر اقتصادها در عرصه منطقه ای و بین المللی، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران با تصویب و ابلاغ موافقت نامه کنونی برای همکاری با اتحادیه اوراسیا گام اولیه و اساسی را به سوی گسترش ارتباطات در کلیه حوزه های تجاری و اقتصادی با اعضای این اتحادیه برداشته است.

وی با بیان اینکه پیوستن به تشکل اقتصادی منطقه ای اوراسیا فرصت بی نظیری را برای کشور به وجود آورده است، افزود: آسیای مرکزی و قفقاز و کشورهای عضو اوراسیا به مثابه بخشی از حوزه تمدنی ایران، فراتر از معادلات مربوط به واحدهای ملی و مرزهای جغرافیایی و سیاسی برای جمهوری اسلامی ایران از اهمیت ژئوپلتیک برخوردار هستند.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: عضویت در اتحادیه اوراسیا با موقعیت ژئواستراتژیک بسیار مهم و بازار مصرف ۱۸۰ میلیون نفری و مساحت ۲۰ میلیون کیلومترمربعی غنی از منابع طبیعی، علاوه بر داشتن مزایایی نظیر استفاده از تعرفه های ترجیحی، کاهش استفاده از دلار، افزایش سهم ارز ملی در پرداخت های تجاری، تنوع بخشی به صادرات کشور و استفاده از ظرفیت های اتحادیه به عنوان درگاهی برای تامین نیازهای اساسی در شرایط تحریم های ظالمانه، امکان سرمایه گذاری مشترک در بخش های مختلف تولیدی و ایجاد بازار مشترک را فراهم می آورد که در کنار دستاوردهای اقتصادی، دستاوردهای سیاسی خواهد داشت و تضمینی برای استقرار صلح و امنیت در منطقه قلمداد می شود.

اسلامی ادامه داد: در صورت عدم رفع نواقصی نظیر فقدان ساختار واحد در حوزه مدیریت تجارت خارجی در کشور، تولیدات با کیفیت و رقابتی، سیستم توزیع بازار نامناسب، عدم حفظ و استمرار بازار به صورت حرفه ای و فقدان شرکت های بزرگ، شاهد عدم تحول در صادرات و واردات همسنگ در منطقه خواهیم بود.

وی با بیان اینکه ضرورت دارد با استفاده از فرصت موافقت نامه تجارت آزاد اوراسیا برنامه های مطلوبی پایه ریزی شود، عنوان کرد: باید در راستای ایجاد قدرت تجارت و قدرت لجستیک برنامه ریزی های منسجمی را به انجام برسانیم. در واقع داشتن قدرت تجارت نیازمند برندسازی است و باید بتوانیم با دستیابی به برندهای معتبر و تولید با کیفیت و عرضه مستمر آن با اعتمادسازی در بازارهای هدف و اعتمادسازی در جامعه مصرف و تولیدکننده، به یک بازار پایدار دست پیدا کنیم. همچنین برای برخورداری از قدرت لجستیک نیز باید استفاده از ظرفیت های حمل و نقل ترکیبی در تداوم رساندن کالاها به بازارهای مصرف و تدارکات صادراتی و ترانزیتی را در دستور کار قرار دهیم تا کشور با ایجاد برندهای تجاری معتبر و قدرت لجستیک بتواند سهم خودش را در منطقه با استفاده از مناطق آزاد افزایش دهد.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: منطقه آزاد انزلی در مناطق حاشیه دریای خزر مزیت هایی همچون قرار گرفتن در کنار دریای خزر و بخشی از کریدور ترانزیتی شمال – جنوب دارد و با توجه به الحاق این منطقه به راه آهن جمهوری اسلامی و به عضویت درآمدن راه آهن ایران در اتحادیه راه آهن کشورهای سی.آی.اس، فرصت تعاملات پنج جانبه راه آهن ها و مبادلات بندری به وجود آمده که می تواند حجم ترانزیت در منطقه خزر بین کشورهای آسیای میانه، حاشیه دریای خزر، ترکیه و اروپا تا اقیانوس هند را که معمولا ۱۰ میلیون تن بوده، به سرعت به ۵۰ میلیون تن رانزیت در این منطقه ارتقا بخشد.

اسلامی، با اشاره به الزامات وزارت راه و شهرسازی در توسعه زیرساخت ها، خاطرنشان کرد: در ابتدا باید زیرساخت ها را در حوزه ریلی کریدور شرقی و غربی و شمالی و جنوبی گسترش دهیم. امروز پیشبرد اتصال چابهار به شبکه ریلی و اتصال خط ریلی قزوین – رشت به آستارا و انزلی جزو برنامه های اولویتدار مسات که طبق زمان بندی افتتاح می شود.

وی با بیان اینکه ماه آینده، اتصال راه آهن ایران به کشور افغانستان به بهره برداری می رسد، متذکر شد: با گسترش این شبکه ظرفیت ترانزیتی و حمل و نقل بین المللی ما افزایش پیدا می کند.

وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: امروز بنادر ما ۲۴۰ میلیون تن قدرت و ظرفیت تخلیه و بارگیری دارد که برای ۳۰۰ میلیون تن هدفگذاری شده و لذا به دنبال تعاملات با کشورهای آسیای میانه و عضو اوراسیا در بنادر جنوبی و سرمایه گذاری در پس کرانه ها هستیم تا از فرصت حضور در دریای عمان و خلیج فارس بهره مند شوند. در واقع باید با در اختیار گذاشتن فرصت های سرمایه گذاری برای کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه، گسترش تبادلات تجاری و ترانزیتی را شاهد باشیم.

اسلامی، با بیان اینکه هم اکنون خط کشتیرانی رورو را برای تسهیل بازرگانان جهت جابجایی بار خودشان در منطقه اوراسیا و قفقاز فعال کردیم، گفت: از همین ماه حرکت کشتی های رورو آغاز شده است و اسکله های روروی ریلی ما در بنادر کاسپین و امیرآباد در پایان دولت به بهره برداری می رسند و حمل و نقل ترکیبی به معنای واقعی کلمه محقق خواهد شد.

وی با تاکید بر لزوم تنظیمات مشترک برای حذف زواید و ایجاد تعرفه های یکسان، خاطرنشان کرد: حرکت کالا و خدمات تجاری در ریل و دریا و خشکی و هوا باید با یک الگوی واحد انجام شود تا بدون توقف این مسیرها را برای جابجایی کالا و خدمات مورد استفاده قرار دهیم. همچنین از طریق ایجاد مزیت رقابتی سهم کشور را در اقتصاد بین المللی بالا ببریم، زیرا کشور ما با برخورداری از استعداد جمعیتی و سرزمینی، می تواند جغرافیای اقتصادی خودش را قدرتمند کند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا