بورس و بازارصنایع ساختمانیمجله خبری

آرامش بازار سیمان در آغوش بورس کالا

به گزارش ساختمان آنلاین: علی محمد بُد در گفت‌وگویی اظهار داشت: بازار سیمان طی یک سال گذشته با رشد قیمت‌های شدید حمل‌ونقل مواجه بوده و این مسئله بر قیمت نهایی این کالا اثر گذاشته به‌گونه‌ای که در حال حاضر، بخش قابل‌توجهی از هزینه تمام‌شده سیمان مربوط به حمل‌ونقل است.

او با اشاره به اینکه طی سال گذشته هزینه حمل‌ونقل دو برابر شد، افزود: با توجه به اینکه در برخی مناطق کسری تولید سیمان داریم، بنابراین لازم است سیمان از مناطقی با تولید بالا به سایر مناطق حرکت کند؛ بنابراین در این شرایط، نرخ‌گذاری دولتی این کالا برای صنعت بسیار مخرب است و به‌هیچ‌وجه متناسب با هزینه تمام‌شده صنعت نخواهد بود که خوشبختانه اقدامات برای ورود سیمان انجام شد.

سیمان در بورس، تنظیم بهینه بازار

بُد اضافه کرد: ازاین‌رو یکی از راه‌حل‌هایی که برای تنظیم بازار مدنظر قرار گرفت و از سوی فعالان این صنعت پیگیری جدی شد، عرضه سیمان در بورس کالا بود.

به اعتقاد او بورس کالا فضایی را فراهم می‌کند که به‌دوراز نرخ‌گذاری‌های دستوری، قیمت‌ها بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شود به‌این‌ترتیب، از ایجاد بازار سیاهی که پیش‌تر به وجود آمده بود جلوگیری می‌شود.

چگونه بازار سیاه برای سیمان ایجاد شد؟

بُد تأکید کرد: قیمت‌گذاری دستوری سیمان، آن‌هم در شرایطی که صادرات این کالا توجیه بیشتری دارد، سبب می‌شد به‌جای تأمین نیاز مناطقی که کسری داشتند، کالاها به خارج از کشور صادر شود و به‌ موازات این اتفاق در مناطقی که کسری سیمان وجود داشت، بازار سیاه با قیمت‌های نامتعارف شکل بگیرد. بنابراین، هرچند هدف دولت از قیمت گذاری، ایجاد تعادل در بازار سیمان و جلوگیری از افزایش قیمت بود، اما عملاً نتیجه معکوس حاصل و بازاری کاملاً نابسامان ایجاد ‌شد.

او ادامه داد: به‌این‌ترتیب راهی وجود ندارد جز اینکه قیمت‌گذاری دستوری لغو شده و تعیین قیمت به خود بازار سپرده شود که بستر تحقق این رویداد مثبت اقتصادی، بورس کالاست.

سد مقاومت برای ورود به بورس شکست

بُد در خصوص مقاومت‌هایی که پیش ‌از این از سوی برخی از فعالان صنعت برای ورود به بورس صورت می‌گرفت نیز گفت: به دلیل شفاف‌سازی صورت گرفته در بورس کالا، امکان انجام بسیاری از تخلفات مانند عدم پرداخت مالیات، ایجاد بازار سیاه و … فراهم نبود و به طور طبیعی برخی از فعالان سنتی و قدیمی سیمان نیز دربرابر این تغییر مقابله می کردند.

این کارشناس صنعت سیمان توضیح داد: فردی که در بورس محصول خود را عرضه می‌کند باید کد بورسی دریافت کند و تمام معاملاتی که انجام می‌دهد ثبت می‌شود. لذا در فرآیندی شفاف به مبادله می پردازد که این شیوه برای برخی از فعالانی که معاملات سنتی نقد و نسیه بازار عادت کرده بودند قابل‌پذیرش نبود؛ اما موضوع مهم این است که در یک سال گذشته به دلیل مشکلاتی که نرخ‌گذاری‌ها برای تولیدکنندگان ایجاد شد و همچنین تجربه موفق ورود سیمان به بورس در هفته های اخیر، این افراد نیز درخصوص ورود سیمان به بورس نظر مثبتی پیدا کرده اند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا