صنایع ساختمانیمجله خبری

بی‌تدبیری دولت در صنعت ساختمان

به گزارش ساختمان آنلاین:  در حالی که مدت هاست مسکن به پدیده ای لوکس و دست نیافتنی بدل شده، ملزومات آن نیز در حال نایاب شدن هستند، مصالح ساختمانی نظیر سیمان (با قیمت دولتی) که این روزها نمی توانید سراغش را از هیچ فروشنده مصالحی بگیرید با قیمت دولتی چون موجود نیست.

حوزه ساخت و ساز و مسکن این روزها دوره‌ای خاص و منحصر بفرد را تجربه می کند، از گرانی عجیب و سرسام آور قیمت خرید خانه تا سر به فلک کشیدن هزینه رهن و اجاره بها در نبود نظارت‌ها.

استان آذربایجان شرقی ماه‌ها است که با کمبود سیمان روبرو است و مسئولان وعده می‌دهند که به زودی مشکلات حل می‌شود ولی هنوز هم این مسائل و مشکلات در استان باقی است.

سیمان به عنوان یکی از مواد اصلی در حوزه عمرانی محسوب شده و نبود آن باعث تعطیلی بسیاری از مشاغل مربوط به فعالیت‌های عمرانی می‌شود و مشکلات و مابه‌ازاهای بسیاری را در پی دارد.

با کمبود سیمان در استان آذربایجان شرقی شاهد تشکیل بازارهای سیاه برای سیمان هستیم و برخی افراد که ناچار به تامین فوری این ماده ساختمانی هستند، در برخی روزها سیمان را دو برابر قیمت واقعی آن می‌خرند.

کارخانه سیمان صوفیان بااینکه بزرگ‌ترین کارخانه سیمان شمال غرب است ولی تنها کارخانه سیمان در استان آذربایجان شرقی بوده که تولید روزانه بیش از هفت هزار تن در تیپ‌های مختلف کفاف نیازها را نمی‌کند.

کمبود سیمان در آذربایجان شرقی این روزها به موضوعی پر چالش تبدیل‌شده که نه‌تنها پروژه‌های عمرانی، بلکه ساخت‌وسازهای شخصی را نیز تحت تأثیر قرار داده است.

دولت خود عامل گرانی و بازار سیاه سیمان است

نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو دلیل اصلی مشکلات توزیع سیمان و بازار سیاه ایجاد شده را سوء مدیریت دولت عنوان کرد و گفت: گویی برای حل مشکل سیمان هم چاره‌ای نداریم جز اینکه چشم به دولت آینده بدوزیم!

محمدحسین فرهنگی اظهار کرد: عمده مشکل سیمان مربوط به سیاستگذاری‌های دولت، برنامه‌ها و ایجاد اخلال در کارها به دلیل سوء مدیریت و باز نکردن برخی از مسیرها است!

وی افزود: سال ها است که فریاد می‌زنیم عملیات اجرایی نفلین سینیت سراب را هر چه زودتر شروع کنید؛ چرا که اگر این اتفاق بیافتد به قدری سیمان تولید خواهد شد که علاوه بر رفع نیاز داخل بخش قابل توجهی از محصول قابل صادرات خواهد بود.

فرهنگی در عین حال خاطرنشان کرد: اگر نفلین سینیت سراب اجرایی شود می توان مصرف‌های جدیدی برای سیمان مثل احداث جاده‌های سیمانی و نظایر آن که در کشورهای پیشرفته دنیا مرسوم است، تعریف کرد.

نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس ادامه داد: این مسئله چندبار در کمیسیون صنایع مجلس مطرح و مورد بحث و بررسی قرار گرفته است؛ مهندس نیکزاد به عنوان نائب رئیس مجلس هم جلساتی برای حل این مشکل ترتیب داده‌اند؛ اما با توجه به سستی و کندی عملکردی که در دولت وجود دارد اتفاق عملی خاصی در این ارتباط نمی‌افتد.

وی متذکر شد: گویی باید در این مورد هم چشم به دولت آینده بدوزیم تا اداره امور را به دست گیرد و سروسامانی هم به اوضاع آشفته سیمان بدهد.

افزایش قیمت مسکن

در همین راستا یکی از سازندگان مسکن می گوید: یکی از دلایلی که می‌تواند عاملی برای کاهش میزان معاملات مسکن با توجه به بازار حال حاضر باشد رکود در ساخت و ساز است و این عامل نیز خود نشأت گرفته از مشکلات دیگری است که از جمله عوامل ایجاد تلاطم در بازار مسکن باشد کمبود مصالح ساختمانی یا افزایش قیمت مصالح ساختمانی است که این دو عامل نقش به سزایی در کنترل یا محدودیت بازار دارند.

محسن اسلامی می گوید: نبود و کمبود مصالح ساختمانی به عنوان یکی از اصلی‌ترین پیش نیازها در ساخت و تولید مسکن نقش اساسی نیز در تعیین قیمت تمام شده ساختمان دارد.

وی می افزاید: اگر سیمان به عنوان یکی از مصالح ساختمانی در جامعه کمیاب شود و قیمت آن نیز افزایش یابد نباید انتظار داشت مسکن ارزان شود بلکه شاهد افزایش قیمت تمام شده مسکن حتی تا دو برابر نیز خواهد شد.

این سازنده واحد های مسکونی می گوید: مصالح ساختمانی نقش بسیار زیادی در قیمت تمام شده دارد و لذا وقتی سیمان سه برابر می شود نباید انتظار داشت قیمت تمام شده ساخت و ساز کاهش یابد.

صادرات سیمان با وجود التهاب در بازار توجیه ندارد

رئیس سازمان صنعت معدن تجارت استان آذربایجان‌شرقی، گفت: نزدیک شدن حلقه‌های تولیدکننده، تامین کننده، توزیع‌کننده و مصرف‌کننده راهگشای چالش‌های اقتصادی در کالاهای پرمصرف نظیر سیمان است.

حبیب امین‌زاده، برای ساماندهی بازار سیمان از تولید تا مصرف در محل این واحد تولیدی اظهار داشت: تولید، تامین، توزیع، نظارت و مصرف از عمده مولفه‌هایی است که باید در همه کالاهای پرمصرف مورد رصد دائمی و سیستمی قرار گیرد.

وی ادامه داد: رعایت قیمت مصوب سیمان از درب کارخانه تا مصرف‌کننده نهایی، نیاز به حذف واسطه‌گری و جلوگیری از دست به دست شدن این کالا دارد.

امین‌زاده با اشاره به نحوه تامین سیمان مورد نیاز استان گفت: بخشی از نیاز استان از طریق کارخانه سیمان صوفیان و بخشی دیگر از طریق واحدهای تولیدی واقع در استان‌های همجوار با مسوولیت شرکت سیمان صوفیان ، تامین می‌شود که لازم است در هر دو مسیر نظارت‌های سیستمی نظیر ثبت اطلاعات واحدهای تولیدی و توزیعی در سامانه‌های جامع تجارت و همچنین انبار و مراکز نگهداری کالا به صورت جدی پیگیری شود.

وی با بیان اینکه عدم ثبت اطلاعات در این سامانه‌ها به منزله تخلف عرضه خارج از شبکه و احتکار است، اضافه کرد: رعایت درصد منطقی هزینه حمل و نقل در تفاوت قیمت سیمان تولید داخل استان با تامین شده از واحدهای تولیدی استان‌های همجوار، از سوی مراکز توزیعی ضروری است.

رئیس سازمان صمت استان در ارتباط با نحوه نظارت بر توزیع سیمان نیز متذکر شد: نظارت روزانه بر توزیع سیمان براساس لیست‌های اعلامی از سوی اتحادیه مصالح ساختمانی تبریز برای عاملان توزیع مصارف مردمی، شرکت‌های بتن‌ساز و تولیدکنندگان قطعات بتنی و طرح‌های صنعتی همچنین معاونت امور عمرانی استانداری برای پروژه‌های عمرانی مهم و زیربنایی به معاونت نظارت و بازرسی سازمان صنعت معدن و تجارت در حال انجام است.

وی گفت: بر این اساس کشف هرگونه تخلف در واحد‌های خرده و عمده‌فروشی سیمان به‌ویژه گرانفروشی و احتکار، باعث تعلیق سهمیه واحد یادشده به مدت یک ماه می‌شود.

دبیر کارگروه تنظیم بازار آذربایجان‌شرقی در واکنش به درخواست مدیران مجتمع سیمان صوفیان مبنی بر صادرات مقطعی سیمان به یکی از کشورهای همسایه، تاکید کرد: با وجود شرایط فعلی، صادرات آن با وجود التهاب در بازار توجیه ندارد.

امین‌زاده تصریح کرد: هر چند واحدهای تولیدی برای نوسازی ماشین‌آلات و بهسازی خطوط تولید نیاز به ارز حاصل از صادرات دارند؛ اما می‌توان از مسیرهای دیگر برای تامین ارز گام برداشت.

سوءمدیریت در بهره‌برداری از منابع خدادادی به نفع اشتغال و معیشت مردم مشهود است

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آماده حمایت از تولیدکنندگان سیمان در مجلس هستیم، گفت: کمبود سیمان در بازار، پروژه‌های عمرانی را دچار چالش می‌کند.

احمد محرم‌زاده بر لزوم مدیریت بازار سیمان و کنترل قیمت تأکید کرد و گفت: سوءمدیریت در بهره‌برداری از منابع خدادادی به نفع اشتغال و معیشت مردم مشهود است.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس با اشاره به این‌که سیمان در صنعت ساخت‌وساز حیاتی‌ترین مصالح است، اظهار داشت: دومین نیاز مردم بعد از خوراک و پوشاک به مسکن است که اگر سیمان نباشد قطعاً این نیاز حیاتی مردم تأمین نمی‌شود.

محرم زاده بر لزوم حمایت از تولیدکنندگان داخلی در راستای پشتیبانی و مانع‌زدایی از حوزه تولید تأکید کرد و افزود: بنده به عنوان نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی به منظور خودکفایی و قطع وابستگی‌ها از تولیدکنندگان حمایت می‌کنم.

دولت در چاله بی تدبیری

مشکلات و نابسامانی های اقتصادی کشور به واسطه مدیریت روحانی و وزرایش، معیشت مردم را در وضعیت سختی قرار داده و چه در بازار و چه در تمام خانه ها سخن از وضعیت حاد اقتصادی و عملکرد ضعیف دولت است.

امروز نه تنها منتقدان دولت بلکه حامیان و اصلاح طلبانی که روزی روحانی را مطرح و او را راهی پاستور کردند، هم دل خوشی از شرایط ندارند و مقصر وضع موجود را سیاست های دولت تدبیر و امید می دانند.

اما نتیجه سیاست های دولتمردان که به گرانی، التهابات بازار ارز، رشد قیمت مسکن، افزایش قیمت خودرو، کاهش قدرت خرید مردم و… ختم شده به کنار؛ سوال اصلی این است که چرا مسئولان پاسخگوی وضعیت موجود نیستند؟ چرا دولتمردان به جای آنکه عذرخواهی کنند طلبکار هستند و قوای دیگر را مسئول عدم کارایی خودشان می دانند. به راستی سرنوشت شعارها و وعده های سال ۱۳۹۲ آقایان که می گفتند در کوتاه مدت زندگی مردم متحول می شود چه شد؟! آیا نباید برای آن وعده هایی که نه تنها عملیاتی نشد بلکه معیشت و اقتصاد کشور به نابودی رسیده است، این اشخاص را بازخواست کرد؟

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا