مجلس و ارگان هامجله خبری

شهردار جدید تهران کیست؟/جزییات برنامه‌های زاکانی

به گزارش ساختمان آنلاین:  علیرضا زاکانی به عنوان گزینه نهایی شهردار ی تهران از سوی منتخبان ششم انتخاب شد .  جلسه عصر دیروز راه یافتگان ششم جلسه پرحاشیه ای بود  راه‌یافتگان شورای ششم پس از انتخاب هیات‌ رئیسه‌ِ شورای شهر و بازگشت چمران 80 ساله به ریاست شورا و پرویز سروری به‌عنوان نایب ‌رئیس وارد انتخاب شهردار شدند.

براساس شنیده‌ها از منابع مطلع در داخل جلسه ، در رای گیری نخست علی زاکانی 9 رای، مازیار حسینی 8 رای و محسن پیرهادی 3 رای آوردند. همچنین پس از این رای‌گیری فضای جلسه کمی متشنج شده ، طرفداران مازیار حسینی در توئیتر به برخی بی‌اخلاقی‌ها برای رسیدن به صندلی شهرداری اشاره کرده‌اند. وحید نوروزی در توئیتی نوشته است: مگر صندلی سبز خیابان بهشت چقدر ارزشمند است که اینقدر بی‌اخلاقی می‌کنند. مازیار حسینی، علی زاکانی و محسن پیرهادی هر سه متعلق به این نظام هستند و هر کدام هم ویژگی‌های خاص خود را دارند.

در دور دوم سبد رای پیرهادی نیز به زاکانی افزوده شد و با 12 رای به عنوان گزینه نهایی معرفی شد . در حالی که رای گیری نهایی و نام گزینه برگزیده اعلام شده سخنگوی منتخبان بدون اشاره به نام زاکانی گفته است که با توجه به مصوبه جلسه امروز مقرر انتخاب شهردار تهران به جلسه فردا و صحن در شورا موکول شود. طرفداران چهره ملی به عنوان شهردار تهران توانستند رای بیشتری به دست بیاورند.

برخی بازنده اصلی این انتخابات را  محمد باقر قالیباف می دانند و می توان گفت بازنده همیشگی باز هم باخت . منتقدان وی معتقدند قالیباف در لیست شوراها به نیروهای اصیل و وفادار خود پشت کرد و کسانی زمینه ساز شکست وی شدند که با پشتوانه او به لیست شورا آمده بودند و به نظر می رسد ریاست وی در مجلس هم با این رای شکننده باشد .

با توجه  به روحیه زاکانی باز شدن دوباره پرونده یاس دور از ذهن نیست .علیرضا زاکانی مسئول اسبق سازمان سازمان بسیج دانشجویی است که نمایندگی تهران در دوره‌های هفتم، هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی را برعهده داشته است. او در انتخابات مجلس یازدهم توانست به عنوان نماینده قم در مجلس شورای اسلامی حاضر شود و یکی از سه کرسی قم را به نام خود بزند، گام بلند او دربهارستان در پی توافق با قالیباف تصاحب کرسی ریاست مرکز پژوهش های مجلس شد.

او یک سیاستمدار تند است که  حتی بسیاری مدیریت او بر مرکز پژوهش های مجلس را هم سیاسی می دانستند . حالا باید دید این چهره تند سیاسی چگونه تهران را مدیریت می کند

زاکانی کیست ؟

اما شهردار آینده تهران کیست ؟این زندگی نامه در زمان انتخابات ریاست جمهوری از سوی ستاد زاکانی منتشر شده است . او پس از برگزاری مناظرات تلویزیونی از رقابت انتخابات ریاست جمهوری انصراف داد .

الف) خلاصه زندگی‌نامه، سوابق و فعالیت‌ها:

علیرضا زاکانی در اسفند سال ۱۳۴۴ در خانواده ای مذهبی در  شهرری (جنوب شهر تهران)،  متاهل دارای همسر و سه فرزند دختر (که همگی ازدواج نموده) و چهار نوه.

۱. سابقه ایثارگری:

شصت و دوماه حضور داوطلبانه در جبهه‌ها، شرکت در پانزده عملیات بزرگ رزمندگان اسلام و افتخار جانبازی پنجاه درصد حضور در ستاد جنگهای نامنظم، لشگرهای محمّد رسول‌ا… (ص) و سیدالشهداء (ع) و قرارگاههای جنوب و غرب، عمدتاً در واحدهای «تخریب» و «اطلاعات و عملیات» و توفیق قبول مسوولیت‌هایی از جمله مسئول محور «اطلاعات و عملیات» قرارگاه نجف اشرف ۳، قائم‌مقام «اطلاعات و عملیات» لشگر محمّد رسول‌ا… (ص) و نهایتاً مسوولیت محور این لشگر.

۲. تحصیلات دانشگاهی و سوابق علمی

ورودی سال ۱۳۶۸ رشته پزشکی را در دانشگاه علوم پزشکی تهران و سال ۱۳۸۰ دوره تخصصی پزشکی هسته‌ای در همان دانشگاه  و هم‌اینک بعنوان عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و در مرکز پزشکی هسته‌ای مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) خدمت می‌نماید. علاوه بر این عضو هیات مدیره انجمن علمی پزشکی هسته ای ایران نیز می باشد.

۳. فعالیتهای انقلابی در دانشگاه و مسئولیت سازمان بسیج دانشجویی کشور

فعالیت‌های اجتماعی داوطلبانه بدو ورود به دانشگاه، در قالب حضور در تشکل‌های دانشجویی بویژه بسیج دانشجویی و همزمان به مدت ۴ سال اداره مسجد دانشگاه تهران را بر عهده گرفت که به همین سبب مدیر نمونه کشوری گردید.

اواخر سال ۱۳۷۷ مسئولیت بسیج دانشجوئی دانشگاه‌های استان تهران(جایگاه ۱۸ سرتیب تمامی) و از ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۲ مسوولیت سازمان بسیج دانشجوئی کشور (جایگاه ۱۹ سرلشگری تمام) را برعهده گرفت و منشاء تحولات اساسی در ساختار و نیز نوع عملکرد بسیج دانشجویی گردید و دوبار نیز در این مسوولیت به عنوان مدیر نمونه کشوری شناخته و مورد تقدیر قرار گرفت.

۴. رئیس مجمع عالی بسیج کشور

زاکانی از مرداد ۹۵ تا خرداد ۹۸ به مدت قریب سه سال رئیس مجمع عالی بسیج کشور ( با ارتقاء جایگاه در زمان مسئولیت ایشان به جایگاه ۱۹ سرلشکری) بود. ساماندهی ۸۸ هزار نفر از نیروهای متخصص بسیجی در سراسر کشور و تهیه و تدوین برنامه های کاربردی مبتنی بر نظام مسائل اصلی کشور مهمترین کارویژه او در این مسوولیت بود.

۵. نمایندگی مردم در چهار دوره مجلس شورای اسلامی

۵.۱. مجلس هفتم از تهران

حضور در هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، هیئت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و نیز شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان در کنار قبول مسوولیت دبیرخانه مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس و عضویت در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب به ‌همراه فعالیتهای قانونگذاری و نظارتی به‌ویژه توفیق انجام بزرگترین تحقیق و تفحص مجلس در دوره صد ساله خود با عنوان تحقیق و تفحص از نظام آموزش عالی کشور ـ به ویژه دانشگاه آزاد اسلامی ـ همچنین تحقیق و تفحص از آزمون دستیاری و نیز مشارکت در تحقیق و تفحص از قوه قضائیه.

۵.۲. مجلس هشتم از تهران

در انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی عضو شورای مرکزی «جبهه متحد اصولگرایان» کشور بود که  به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس رفت. نایب رئیس کمیسیون، رئیس کمیته اقتصادی آن و به مدت ۲.۵ سال نیز مسوول حوزه دولت و دستگاههای اجرایی در این کمیسیون گردید.

 

۵.۳. مجلس نهم از تهران

زاکانی در انتخابات مجلس نهم نیز همچون مجلس هشتم عضو شورای مرکزی «جبهه متحد اصولگرایان» کشور بود که این بار رئیس ستاد کشوری آن نیز گردید. در مجلس به کمیسیون اجتماعی و شوراها رفت و ریاست کمیته احزاب آن را  بر عهده گرفت. رئیس فراکسیون سازمانهای مردم نهاد شد و همچون مجلس هفتم به عضویت کمیسیون ماده ۱۰ احزاب درآمد. او همچنین نقشی محوری را در شکل گیری فراکسیون اصولگرایان مجلس ایفا نمود و علاوه بر عضویت در شورای مرکزی ، سخنگوی این فراکسیون شد.

مهمترین مسوولیت زاکانی در دوره مجلس نهم، ریاست کمیسیون ویژه بررسی برجام بود. در این کمیسیون با وجود یک نایب رئیس مجلس، سه رئیس کمیسیون (امنیت ملی و سیاست خارجی، برنامه و بودجه، بهداشت و درمان) اعضا به ریاست او رای دادند.

۵.۴. مجلس یازدهم از شهر مقدس قم

زاکانی در انتخابات مجلس یازدهم از حوزه انتخابیه قم (دیار علم و فقاهت) به مجلس راه یافت،زاکانی در سیزدهمین سال از تجربه نمایندگی مردم در مجلس، با تصویب هیات رئیسه مجلس یازدهم، به ریاست مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی انتخاب شد.

ب) زندگینامه

۱. تولد و خانواده

علیرضا زاکانی در دوازدهم اسفند سال ۱۳۴۴ در خانواده ای مذهبی در جنوب شهر تهران، میدان خراسان متولد شد. پدربزرگ مادری اش آذری و اهل تبریز بودند، جد مادری‌اش اهل کاشان بود و اجداد پدری‌اش اهل روستاهای حومه شمالی تهران (زایگان و لالان) بودند؛ اما پدر ایشان، اهل شهر ری بودند. همسرش نیز اصالتا تبریزی است و معاون حوزه های علمیه استان تهران است.

پدرش مرحوم حسین زاکانی از ورزشکاران با سابقه شهر ری و تهران، داور بین المللی درجه یک کشتی و از دوستان صمیمی جهان پهلوان تختی و در ورزش های باستانی و کشتی پهلوانی هم از سرآمدان ایران و به مدت ۲۸ سال مسوول برگزاری مراسم سالگرد مرحوم تختی بود. علیرضا زاکانی خود نیز قبل از حضور در مناطق عملیاتی و مجروحیت کشتی گیر بود.

همسرش دارای تحصیلات حوزوی بوده و فعالیت های متنوع فرهنگی و انقلابی دارد. او سه فرزند دختر دارد که هر سه نفرشان ازدواج کرده اند. دختر اولش فوق لیسانس و معلم مدرسه فرهنگ در قم است و دو فرزند دارد. داماد اولش که دانشجوی دانشگاه تهران بوده و در حوزه علمیه سال دهم بوده و برادر شهید است و پدر و پدربزرگ و برادرش هرسه روحانی اند. فرزند دومش هم فارغ التحصیل مهندسی کامپیوتر در دانشگاه صنعتی شریف و فوق لیسانس از دانشگاه سوئیس بود و یک فرزند دارد، داماد دومش نیز فارغ التحصیل همان دانشگاه و فرزند یک رزمنده و جانباز ۷۰ درصد دفاع مقدس می باشد. فرزندم به همراه همسرش برای ادامه تحصیل در رشته تازه تاسیس رشته علوم انسانی دیجیتال (بدون مشابه داخلی) و بدون استفاده از بورس تحصیلی داخل یا خارج به دانشگاه ممتازی در سویس رفته و اکنون حدود بیش از یک سال است در ایران هستند و به همراه همسرشان کار تخصصی در علوم کامپیوتری بویژه با رویکرد تحکیم خانواده انجام می دهند. داماد سوم ایشان از فرزندان یکی از جانبازان و رزمندگان پرسابقه جنگ و دارای مدرک دکترای عمران از دانشگاه تربیت مدرس بوده و اکنون بعنوان عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بعنوان هیات علمی در دانشگاه امام حسین ع مشغول شده است.

۲. فعالیتهای دوران انقلاب

علیرضا زاکانی از ابتدای انقلاب و در سال ۱۳۵۶ که ۱۲ ساله و دانش آموز بود، با اوج گرفتن انقلاب اسلامی اولین حضور اجتماعی‌ خود را با شرکت در تظاهرات و راهپیمایی‌های مردمی تجربه کرد. در ابتدای پیروزی انقلاب با حضور در فعالیتهای جهادی از یک سو و سازماندهی مردمی محلات از سوی دیگر نقش ایفا نمود و به صیانت از انقلاب اسلامی مبادرت ورزید. مسجد فعالیتش ابتدا مسجد لرزاده تهران با محوریت مرحوم آیت الله عمید زنجانی بود و بعد از آن بیشتر فعالیت‌هایش از سال ۵۹ به بعد در مسجد همت‌آباد با محوریت آیت‌الله تنکابنی شکل گرفت.

۳. سابقه فداکاری در دوران دفاع مقدس

علیرضا زاکانی با شروع جنگ تحمیلی، در ماه های اولیه دفاع مقدس ـ در حالیکه بیش از ۱۵ سال نداشت ـ همدوش دیگر جوانان بسیجی پا به عرصه دفاع از دین و میهن گذارد که حاصل آن تا پایان دوران دفاع مقدس، ۶۲ ماه حضور داوطلبانه در جبهه‌ها، شرکت در پانزده عملیات بزرگ رزمندگان اسلام و افتخار جانبازی پنجاه درصد شد. وی که در هنگام پیوستن به جبهه حق بیش از ۱۵ سال نداشت، پس از حضور در ستاد جنگهای نامنظم، لشگرهای محمّد رسول‌ا… (ص) و سیدالشهداء (ع) و قرارگاههای جنوب و غرب، عمده حضور خود را در واحدهای «تخریب» و «اطلاعات و عملیات» سپری کرد و توفیق قبول مسوولیت‌هایی از جمله  مسئول محور «اطلاعات و عملیات» قرارگاه نجف اشرف ۳، قائم‌مقام «اطلاعات و عملیات» لشگر محمّد رسول‌الله(ص) و نهایتاً مسوولیت محور این لشگر را کسب نمود.

۴. تحصیلات دانشگاهی و سوابق علمی

زاکانی با پایان جنگ‌ تحمیلی، در سال ۱۳۶۸ پس از مدتها دور بودن از فضای درس و تحصیل، در کنکور سراسری شرکت کرد و در بهمن‌ماه سال ۱۳۶۸ رشته پزشکی را در دانشگاه علوم پزشکی تهران شروع و در تابستان سال ۱۳۷۶ دکترای عمومی‌ را اخذ کرد. بعد از آن با شرکت در آزمون تخصص، به‌عنوان دانشجوی دوره تخصصی پذیرفته شد. در سال ۱۳۸۰ دوره تخصصی پزشکی هسته‌ای را آغاز و در سال ۱۳۸۳ آن را به پایان رساند و هم‌اینک بعنوان عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و در مرکز پزشکی هسته‌ای مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) و بیمارستان دکتر شریعتی خدمت می‌نماید. علاوه براین عضو هیات مدیره انجمن علمی پزشکی هسته ای ایران نیز می باشد.

۵. فعالیتهای انقلابی در دانشگاه و مسوولیت سازمان بسیج دانشجویی کشور

سابقه حضور داوطلبانه درجبهه‌های جنگ تحمیلی، زاکانی را بر آن داشت تا از بدو ورود به دانشگاه، فعالیت‌های اجتماعی داوطلبانه خویش را در قالب حضور در تشکل‌های دانشجویی سامان بخشد. زاکانی پس از یک سال عضویت در شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران نظر به اهمیت بسیج دانشجویی در کلام امام و رهبری، به تاسیس بسیج دانشجویی روی آورد و پس از مدتی بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران با مسوولیت وی در میان بسیج تمام دانشگاههای کشور به رتبه نخست دست یافت. پس از ادغام آن با دانشگاه تهران، مسوولیت کل «بسیج دانشجویی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران» و همزمان به مدت ۴ سال اداره مسجد دانشگاه تهران را بر عهده گرفت.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا