بورس و بازارراه و شهرسازیمجلس و ارگان هامجله خبری

ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی توسط تعاونی‌ها

به گزارش ساختمان آنلاین:   مسکن نقش بسزایی در زندگی بسیاری ازخانواده‌ها دارد و به لحاظ تأثیرگذاری در سبد هزینه‌ خانوارهای کم درآمد به ویژه دهک‌های متوسط و پایین جامعه که جزو حداقل بگیرانند، از اهمیت بالایی برخوردار است.

به گفته کارشناسان بخش تعاونی می‌تواند به عنوان یک راهکار موثر برای کاهش مشکل مسکن در کشور مورد توجه قرار گیرد.

از جمله مزیت‌های تعاونی‌های مسکن این است که با تامین مسکن به قیمت تمام شده و بدون سود، واحدهای مسکونی را ارزان‌تر از سایر بخشها حتی انبوه سازان در اختیار متقاضیان قرار می دهند و از این جهت نقش موثری در تامین مسکن اقشار محروم و کم درآمد ایفا می کنند.

شرکتهای تعاونی مسکن با هدف تأمین مسکن طبقه کم درآمد جامعه تشکیل می شوند و در دو قالب مسکن متعارف و مسکن مهر برای افرادی که غیر از شیوه تعاونی امکان خانه دار شدن ندارند، فعالیت می کنند.

مهدی مسکنی ـ معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ـ از ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی توسط تعاونی‌ها در چهار سال آینده خبر می دهد.

وی تعاونی‌ها را بازوی قدرتمند اقتصاد کشور دانسته و می‌گوید: بسیاری از مناسبات اقتصادی باید حول محور تعاونی‌ها شکل بگیرد و با ترویج فرهنگ تعاون و برندسازی، بخش تعاون در کشور جان تازه ای می گیرد.

به گفته مسکنی، بخش تعاون کشور با همگرایی، تشکیل اتحادیه ها و شبکه سازی تعاونی ها رشد و گسترش پیدا می کند.

بهمن عبدالهی ـ رئیس اتاق تعاون ایران ـ با تاکید بر لزوم بهره برداری دولت از ظرفیت‌های بخش تعاون، می گوید: اگر دولت از ظرفیت تعاونی های مسکن استفاده کند بخش اعظمی از مشکلات مسکن مرتفع می شود.

وی از بخش مسکن به عنوان یکی از ظرفیتهای بزرگ تعاون نام برده و می گوید: با توجه به آنکه دولت تعهد ساخت یک میلیون واحد مسکونی را داده می توان از این ظرفیت به نحو شایسته بهره برداری کرد.

به گفته رئیس اتاق تعاون ایران، در دولتهای قبل بالغ بر دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکن مهر احداث شده که یک سوم این واحدها توسط تعاونی‌های مسکن مهر ساخته شده است.

بر اساس گزارش مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار از جمع‌آوری اطلاعات پروانه‌های ساختمانی صادر شده توسط شهرداری‌ها در زمستان ۱۳۹۹ و سهم بخش تعاون در این زمینه، تعداد کل واحدهای مسکونی تعیین شده در پروانه های ساختمانی ۱۴۳ هزار و ۹۳۰ واحد است که سهم بخش تعاون از این میزان ۲۹۴۸ واحد بوده و رقمی معادل دو درصد را شامل می شود.

در حال حاضر سهم تعاونی‌ها در تولید مسکن زیر ۱۰ درصد پیش بینی می شود در حالی که این بخش از ظرفیتها و پتانسیل‌های بالایی برای ساخت و تامین مسکن برخوردار است.

یافته‌ها نشان می‌دهد که علی‌رغم آن که تعداد پروانه‌های ساختمانی صادره برای تعاونی‌های مسکن رقم نسبتا کوچکی است، اما نسبت تعداد واحدهای مسکونی تعاونی‌های مسکن در ساختمان رقم بالایی را نشان می دهد.

 بر اساس آخرین آمارها بیش از ۸۴۲ هزار واحد مسکونی توسط تعاونی های مسکن مهر تحویل شده و میزان تحویل واحدها در دولت قبل از ۱۴ درصد به ۹۲ درصد افزایشی داشته است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا