مجله خبریراه و شهرسازی

نوسازی سقف‌های لرزان واجب‌تر از نان شب

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ساکنان در بافت‌های فرسوده باید توجیه شوند که سقف بالای سر آنها لرزان و بلای جانشان بوده و نوسازی برای آنها از نان شب واجب‌تر است.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمد آئینی در خانه احسان قرارگاه طرح تحول ۱۱۰ محله ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در محله هرندی تهران، با اشاره به «بسته تشویقی شهرسازانه» افزود: جامعه هدف بسته تشویقی شهرسازانه، هموطنان ساکن در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری هستند که دو مشکل اساسی در حوزه کالبدی دارند که مشکل اول زیست این هموطنان زیر سقف‌های لرزان و منازلی است که هیچ گونه سازه‌ای نداشته و در صورت وقوع زلزله، خسارات جبران‌ناپذیری به همراه دارد و مشکل دوم این هموطنان نیز عدم توانایی مالی برای نوسازی و بهسازی منازل خود است.

وی با بیان اینکه بیش از پنج هزار پروژه در حوزه خدمات روبنایی مانند مدرسه، درمانگاه، ورزشگاه، کلانتری، آتش‌نشانی و خدمات زیربنایی از قبیل احداث شبکه‌های آب، برق، گاز در محلات هدف بازآفرینی شهری انجام شده است، اظهار کرد: برخی از ساکنان در این بافت‌ها کم‌درآمد بوده و به تنهایی توان نوسازی منازل مسکونی خود را ندارند. بنابراین لازم است تا سرمایه‌گذاران و سازندگان در این حوزه ورود کنند، اما به خاطر عدم صرفه اقتصادی رغبتی ندارند.

آیینی با تاکید بر اینکه باید مردم ساکن در این بافت‌ها توجیه شوند که سقف بالای سر آنها بلای جانشان بوده و نوسازی منزل برایشان از نان شب واجب‌تر است، گفت: موضوعاتی از این قبیل موجب می‌شود تا اراده ورود به مقوله نوسازی در آنها ایجاد شود که وظیفه ما بوده که آنها را در این زمینه توجیه کنیم.

وی با بیان اینکه منطق سازندگان برای نوسازی در این بافت‌ها اقتصادی است، تصریح کرد: بسته تشویقی شهرسازانه نقش اصلی را در جلب مشارکت سازندگان و سرمایه‌گذاران خواهد داشت. اما تکمیل شدن فرآیند آگاه سازی مردم نسبت به خطرات ناپایداری منازل خود و تبیین منافع اقتصادی موجود در بسته تشویقی برای سازندگان و در نهایت مشارکت نهایی میان مردم و سازندگان نیازمند یک رکن سوم و یک حلقه میانی واسط است که نقش بسیار مهمی دارند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام این‌که در مجموع ۵۴۰۰ محله دارای بافت‌های هدف در سطح کشور وجود دارد، خاطر نشان کرد: ما باید به همین تعداد گروه متخصص که می‌توانند برآمده از گروه‌های جهادی، نیروهای بسیجی و تشکل‌های دانشجویی داشته باشیم.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با تاکید بر این‌که توقع می‌رود بخشی از این گروه‌ها توسط قرارگاه تحول و توانمندسازی محلات تامین شود، گفت: نیازمند حلقه‌های میانی هستیم که مردم ساکن در بافت‌های فرسوده را متقاعد به نوسازی و سازندگان را برای مشارکت هدایت و تهییج کرده و در نهایت بر قرارداد مشارکت بین سازندگان و مردم هم نظارت کرده تا در حق مردم اجحاف نشده و از سوی دیگر نیز بتواند دریافت پروانه نوسازی از شهرداری‌ها و اخذ تسهیلات از بانک‌ها را نیز تسریع کند.

آیینی با تاکید بر اینکه ما به ظرفیت و همکاری قرارگاه تحول و توانمندسازی محلات ستاد اجرایی فرمان امام (ره) بیشتر از سایر دستگاه‌ها امیدوار هستیم تا پیش‌قراول این حرکت باشد، گفت: چرا که تاکنون بیشتر و جدی‌تر از دیگر ارگان‌ها به این موضوع ورود کرده و به آن اعتقاد دارد. در این بین گروه‌های مختلف جهادی اعلام آمادگی کرده و نشست‌های متعددی نیز برگزار شده تا با یاری یکدیگر بتوانیم گام‌های مهم و موثری در این زمینه برداریم.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا