بورس و بازارمجله خبری

زنگ خطر گرانی مسکن دوباره به صدا درآمد

به گزارش ساختمان آنلاین:   گرانی مصالح ساختمانی در حالی زنگ خطر افزایش قیمت مسکن را به صدا درآورده است که بسیاری از بنگاه‌های تولیدی در حوزه ساختمان در شرایط حاضر کرکره‌های خود را پایین کشیده اند. این خبری است که دبیر کانون سراسری انبوه سازان می‌دهد و معتقد است با گرانی چند صددرصدی سیمان و فولاد، تولیدکنندگان مسکن ناگزیر از صبر و بازگشت ثبات به این بازار هستند.

بار روانی افزایش قیمت مصالح ساختمانی بر قیمت مسکن

یک کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه بی شک افزایش قیمت مصالح در قیمت تمام شده مسکن موثر است، گفت:، ولی این تاثیر زیاد نیست و در مقابل بار روانی این خبر بر جامعه بسیار بیشتر از این خواهد بود.

منصور غیبی ادامه داد: بار روانی این خبر با ضریب چهار بر قیمت مسکن موثر است در حالی که خود افزایش قیمت مصالح ضریب یک بر گرانی مسکن دارد.

دولت برنامه‌ای برای مسکن ندارد

این کارشناس بازار مسکن گفت: نزدیک به ۲ میلیون تومان قیمت هر متر مسکن بالا رفته که این افزایش در اثر رفتار هیجانی در آیتم مصالح ساختمانی است.

غیبی ادامه داد: نگرانی سازندگان و مردم این است که دولت برنامه‌ای برای مسکن ندارد و به همین دلیل سرمایه گذاران در شرایط حاضر برای فروش و خرید دست نگه داشته اند و این موجب رکود عمیق در بازار شده است.

تولید مسکن در تنگنا

همچنین دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور با بیان اینکه افزایش قیمت نهاده‌های تولید شرایط تولید مسکن را بسیار سخت کرده است، گفت: بخش تولید هم به تبع از کلیت بازار مسکن در تنگنا قرار گرفته و شرایط بسیار سختی برای تولید مسکن در این حوزه رقم خورده است.

فرشید پورحاجت ادامه داد: ما اگر صحبت از شرایط سخت می‌کنیم به این دلیل است که بخش عمده‌ای از نقدینگی ما متاسفانه تحلیل رفته و به عبارتی بنگاه‌های تولیدی مسکن در کشور به لحاظ تامین نقدینگی صلابت گذشته را ندارند و شرایط به نحوی رقم خورده که بنگاه‌های تولیدی مسکن دست به عصا راه در حوزه تولید فعالیت می‌کنند و شرایط مطلوبی برای بخش تولید نیست.

بنگاه‌های تولید مسکن به حالت تعطیل درآمدند

دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور با تاکید بر اینکه بسیاری از بنگاه‌های تولید مسکن به حالت تعطیل درآمده اند، گفت: امروز شرایط به نحوی رقم خورده که تولید مسکن بسیار پرریسک شده و مشکل تامین نقدینگی، بنگاه‌های تولیدی مسکن را به تنگنا برده است و متاسفانه هیچ برنامه مشخصی هم برای این موضوع وجود ندارد.

پورحاجت با طرح این پرسش که در کدام اقتصاد نهاده‌های تولید تاثیرگذار در ساخت مسکن که همان سیمان و فولاد هستند یک شبه دچار سونامی افزایش قیمت می‌شوند و هیچ کس هم پاسخگو نیست، گفت: نه نهاد‌های نظارتی در این حوزه عملکرد مثبتی داشتند و نه دستگاه‌های متولی برنامه ریزی مشخصی برای این حوزه دنبال کردند. همچنین وعده وعید‌های دولت در خصوص تامین مصالح مناسب محقق نشدند.

بازار اجاره در کُما

دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور با بیان اینکه ما امروز در پروژه‌های عمرانی شرایط سختی را برای بخش تولید متصوریم، گفت: شرایط تعطیلی در انتظار این پروژه هاست. دولت سیزدهم باید شرایط جدیدی را حاکم بر اقتصاد و به طور اخص اقتصاد مسکن کشور فراهم آورد، زیرا مسکن در اولویت برنامه‌های ایشان بوده و هم یک صنعت درون زا و پیش روست.

پورحاجت ادامه داد: شرایط برای ساخت و همچنین بازار مسکن، شرایط مناسبی نیست. مگر اینکه اتفاقات جدیدی رقم خورد. در حوزه اجاره داری ما شرایط سختی را داریم. اگر کسی امروز بخواهد واحدی را رهن کند مبلغ رهن آن برابری می‌کند با خرید یک مسکن در سه سال پیش. این چه شرایطی است که رقم خورده است؟ کسی هم به این موضوعات نکرده و می‌طلبد رئیس جمهور جدید برنامه ریزی جدیدی را برای این حوزه دنبال کند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا