مجله خبریراه و شهرسازی

ساخت ١٧٧ هزار واحد نهضت ملی توسط بنیاد مسکن به اتمام رسید

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: ١٧٧ هزار و ۶٧٧ واحد شهری و روستایی در نهضت ملی مسکن به اتمام رسیده است و ٣۵٣ هزار واحد شهری و روستایی نهضت ملی در دست اجرا داریم.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از ایرنا، «غلامرضا صالحی» در نشست خبری به مناسبت هفته روستا و عشایر اظهار داشت: در مجموع ۵٣١ هزار و ٣٨٠ واحد مسکونی روستایی و شهری توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در نهضت ملی کلید خورد.

وی افزود: به طور میانگین ٩ و نیم تا ١٠ میلیون ساخت هر متر از واحد روستایی برآورد شده است.

وی با بیان اینکه روستاها نقش مهمی در اقتصاد ملی دارند، گفت: امنیت غذایی کشور توسط روستاها تولید می‌شود و ٢٧ درصد جمعیت کشور در روستاهاست به گونه‌ای که ۴٠ هزار روستا بالای ٢٠ هزار خانوار در کل کشور داریم.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد: توسعه روستاها باید در دستور کار دستگاه های مربوطه باشد در این زمینه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز در این زمینه فعال است.

وی با بیان اینکه طرح عمرانی قابل توجهی از بعدانقلاب در روستاها صورت گرفته است گفت: درآمد و اشتغال پایدار یکی از شاخص های ماندگاری روستاییان در روستاهاست.

صالحی عنوان کرد: لازم است در برنامه ریزی ها به موضوع روستا شود در برنامه هفتم توسعه به موضوع روستا ها توجه نکرده ایم و برنامه ها پاسخگوی نیازهای روستایی نیست ضمن اینکه بنیاد پیشنهاد هوایی را ارائه کرده ایم که امیدواریم مورد توجه نمایندگان مجلس قرار گیرد. ‌

وی با بیان اینکه حدود پنج میلیون و ٣٧٧ واحد مسکونی روستایی سرشماری شده است، گفت: طرحی از سال ٨۴ در دستور کار قرار گرفته است که تا کنون ٢ میلیون و ٩٠٠ واحد مسکونی روستایی نوسازی مقاوم سازی شده است.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی عنوان کرد: ۵٣ درصد از مسکن های روستایی کار مقاوم سازی تمام شده و به روستاییان تحویل داده شده است.

وی با بیان اینکه برای اولین بار در دولت سیزدهم از ٢٠٠ هزار به ٣۵٠ هزار فقره تسهیلات مسکن افزایش یافته است گفت: همچنین مبلغ تسهیلات روند افزایشی داشته است. اکنون افزایش سقف تسهیلات مسکن روستایی در سال ۱۴۰۲ به مبلغ ۳۵۰ میلیون تومان توسط دولت به تصویب رسیده است.

وی بیان داشت: سال گذشته بانک ها همکاری خوبی داشتند و تمام سهمیه ٢٠٠ هزار فقره را به بانک معرفی کردیم و ١٧٠ هزار فقره تسهیلات عقد قرارداد صورت گرفته است و الباقی آن تا پایان امسال پرداخت می‌شود.

به گفته رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، همچنین تا پایان سال ١۴٠۵ باید ٧٠ درصد واحدهای مسکن روستایی مقاوم سازی شود.

صالحی با بیان اینکه توجه به مسکن محرومیت یکی از مهمترین مباحث است، گفت: در این زمینه بنیاد مسکن، بنیاد مستضعفان و کمیته امداد تفاهم‌نامه همکاری امضا کردیم.

وی با بیان اینکه ٣٠١ هزار و ٢۵٢ واحد مسکونی برای محرومان شناسایی شده است، گفت: برای ١٩٩ هزار و ٨١٢ واحد مسکونی تفاهمنامه ها دو جانبه، سه جانبه و چهارجانبه امضا شده که ١٧١ هزار واحد عملیات اجرایی شروع شده است.

صالحی بیان کرد: در حال شناسایی زمین هایی که در کشور در مالکیت بنیاد مستضعفان قرار دارند هستیم تا رایگان در اختیار بنیاد مسکن قرار گیرد و ساخت آن را انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه ٢٠ هزار و ۵٨ واحد روستایی را بازنگری کردیم گفت: ۵٢ درصد بازنگری شده است. ضمن اینکه ۶٢ درصد معابر روستاهای کشور بهسازی شده است. ‌

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: سه میلیون و ۶٢٢ هزار و ٣٨ سند اماکن روستایی و ٣۵۵ هزار و ٧۴۴ شهری صادر شده است.

صالحی با تاکید بر اینک زمین برای متقاضیان نهضت ملی امین می کنیم گفت: ۵٠٠ هزار قطعه زمین را تامین کنیم و در اختیار متقاضیان واجد شرایط قرار دهیم که نیازمند همکاری استانداری‌ها در سراسر کشور هستیم.

وی گفت: همچنین در حوزه بهسازی بافت ارزشمند روستاها ١٢٠ روستا شناسایی شده است که بسیاری از طرح های بوم گردی ایجاد شده است که نقش مهمی در اشتغالزایی روستاها داشته است.

صالحی با اشاره به درآمد پایدار در روستاها اشاره کرد و گفت: تسهیلگران زنجیره تولید را در روستاها آموزش می دهند که در ٢۴٨ روستا درآمدزایی خوبی در روستاها اتفاق افتاده است.

وی خاطر نشان کرد: باید روستاها توسعه پیدا کنند این در حالی است که در بسیاری از روستاها امکان توسعه وجود ندارد، ٢ هزار و ۵٠٠ روستا در مناطق محیط زیستی است که بر اساس قانون امکان توسعه نیست و باید در شورای مسکن مورد بررسی قرار گیرد. همچنین بسیاری از روستاها در کشور در حریم سدها هستند که امکان توسعه این روستاها نیست ضمن اینکه آب منطقه ای در این زمینه باید خدمات ارائه کند.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ابراز داشت: بسیاری از روستاها در حریم شهرها قرار گرفته‌اند که افزایش و توسعه بر اساس نرخ طبیعی است که با وجود مهاجرت معکوس امکان پذیر نیست و این امر منجر به ساخت و ساز غیر قانونی شده است. همچنین ساخت و سازهای غیر مجاز در حاشیه روستاها را شاهد هستیم که جهاد کشاورزی و منابع طبیعی شکایت هوایی کرده است که منتظر هستیم.

صالحی تاکید کرد: بنیاد مسکن آمادگی دارد برای کمک به درآمد روستایی و اقتصاد روستا به دستگاه ها کمک کند تا در موضوع اشتغال روستایی خدمات را به کار گیرد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا