راه و شهرسازیمجلس و ارگان هامجله خبری

وزیر راه و شهرسازی: طرح نهضت ملی مسکن در فارس به سرعت عملیاتی شود

به گزارش ساختمان آنلاین:  رستم قاسمی افزود: یکی از مشکلات موجود در این استان بحث فراهم نبودن زمین است که ظاهرا در چهار شهر زمین مورد نیاز برای اجرای این طرح تامین و تعیین تکلیف نشده که باید به سرعت این مساله حل و فصل شود.

وی ادامه داد: تا تعیین تکلیف زمین در آن چهار شهر، در شهرهایی که زمین تامین شده عملیات اجرایی به سرعت آغاز شود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در استانی که ۲۷۰ هزار نفر ثبت نام کرده‌اند باید حداقل ۶۰ هزار واحد شروع شده باشد.

او اظهار داشت: برای ساخت مسکن در کشور سه مولفه نیاز مردم، تعهد دولت و قانون نیاز است که هر سه مولفه هم وجود دارد و هم مردم ثبت نام کرده‌اند، هم دولت مصمم به عمل به تعهدات است و هم قانون جهش تولید مسکن در این زمینه بسیار راهگشا است و امروز اگر نتوانیم با این شرایط مردم را صاحب خانه کنیم چنین فرصتی دیگر پیش نخواهد آمد.

وی گفت: برای اجرای این طرح یا از زمین متعلق به راه و شهرسازی و یا زمین‌های متعلق به دولت استفاده خواهد شد و بر اساس در قانون جهش تولید مسکن تمام دستگاه‌ها به جز نیروهای مسلح باید زمین‌های خود را در اختیار این طرح قرار دهند.
او اظهار داشت: از مجموع چهار میلیون واحدی که دولت در دستور کار دارد، ۲ میلیون  و۴۰۰ هزار واحد مسکن تا امروز در کشور نهایی شده و یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد هم در شرف واگذاری قرار دارد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: انتظار داریم که در شهرهایی که مشکل زمین وجود دارد از جمله چهار شهر استان فارس، ظرف ۲ سه هفته آتی مساله زمین حل شود.

قاسمی ادامه داد: در حوزه زمین، در شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر اختیار تغییر کاربری به استان‌ها داده شده و در شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر هم تکلیف در قانون معلوم است.

منابع اجرای طرح نهضت ملی مسکن فراهم است

وی، در خصوص منابع اجرای طرح نهضت ملی مسکن هم گفت: منابع برای اجرای این طرح تامین شده و بحث میزان تسهیلات قابل پرداخت به هر واحد، اقساط آن و همچنین نحوه پرداخت را با شورای پول و اعتبار به تصویب رسانده‌ایم.

او بیان کرد: بنابراین چنانچه هر بانکی به تعهدات خود عمل نکند جریمه خواهد شد چرا که به تمام بانک‌ها ابلاغ شده است.

اشکالات مسکن مهر تکرار نشود

وزیر راه و شهرسازی در خصوص نحوه اجرای طرح و ساخت واحدها هم گفت: نباید اشتباهات طرح مسکن مهر تکرار شود، در این طرح باید به جای ساخت واحدهای چهار طبقه به سمت ساخت واحدهای ویلایی ۲ طبقه برویم.

وی افزود: همچنین نباید تا قبل از تکمیل واحدها و تامین زیرساخت‌ها و امکاناتی نظیر مدرسه و درمانگاه مردم را مستقر کنیم.

قاسمی گفت: باید زمین و وام در اختیار مردم قرار داده شود تا خودشان بسازند و هر کجا هم که چنین بوده به خوبی ساخته شده اما باید تعهد گرفته شود که ظرف یک و نیم سال تکمیل شود.

او ادامه داد: در بحث تامین مصالح مورد نیاز هم هفته گذشته با وزارت صنعت، معدن و تجارت نشستی داشتیم و مقرر شد که به ویژه امکان تامین سیمان و فولاد با قیمت مناسب فراهم شود و حتی از محل منابع پیش خرید مصالح هم انجام شود تا در صورت افزایش قیمت‌ها تغییر چندانی ایجاد نشود.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص سود تسهیلات پرداختی به متقاضیان هم گفت: هنوز در بحث عدد ۱۸ درصدی که بانک پیش بینی کرده و عددی که ما به عنوان مابه التفاوت سود می‌خواهیم پرداخت کنیم با سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی در حال مذاکره هستیم و به دنبال این هستیم که حداقل سود را مردم پرداخت کنند که البته این بستگی به این دارد که در صندوق ملی مسکن چه میزان بتوانیم آورده ایجاد کنیم.

قاسمی گفت: از نمایندگان مجلس انتظار داریم که اعتبار مورد نیاز در این صندوق پیش‌بینی شود تا ما نیز بتوانیم حمایت خود را از مردم افزایش دهیم.

هیچ پروژه‌ای معطل صدور پروانه از سوی شهرداری نماند

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مهلت یک ماهه شهرداری ها برای صدور پروانه ساخت در طرح نهضت ملی مسکن گفت: چنانچه ظرف یک ماه پاسخی از جانب شهرداری داده نشود پروژه بلافاصله آغاز شود و معطل صدور پروانه از جانب شهرداری نماند.

قاسمی افزود: امروز هم در برخی شهرها این اتفاق افتاده و بدون صدور پروانه کار آغاز شده و در حین اجرا اقدامات برای دریافت پروانه هم می تواند انجام شود.

وی، ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده را از اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی در اجرای طرح نهضت ملی مسکن دانست و افزود: در استان فارس ساخت ۱۱ هزار واحد در بافت فرسوده شهری پیش بینی شده که از این تعداد هشت هزار واحد مربوط به بافت فرسوده شهر شیراز است که امیدواریم به خوبی انجام شود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا