مجله خبریراه و شهرسازیصنایع ساختمانی

اشتغال ۱۱ هزار نفر در پروژه‌های نهضت ملی مسکن سیستان و بلوچستان

مدیر کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان گفت: اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن منجر به اشتغال بیش از ۱۱ هزار نفر در استان سیستان و بلوچستان شده است.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از ایرنا، «عطاء اله اکبری» روز سه‌شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه سیستان و بلوچستان، گردش مالی طرح نهضت ملی مسکن در شمال این استان را بیش از چهار هزار ۷۰۰ میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: سهمیه ساخت واحدهای مسکونی در محدوده شهرهای زیر پوشش این اداره‌کل در برنامه چهار ساله ۹۶ هزار و ۱۹۶ واحد بوده که تاکنون عملیات ساخت ۱۱ هزار و ۶۷۱ واحد آن آغاز شده است.

وی اضافه کرد: با اتمام پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن در سیستان و بلوچستان، شاهد گردش مالی بیش از ۷۷۰۰ میلیارد تومان خواهیم بود.

مدیر کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان، افزود: به منظور رونق تولید و ایجاد اشتغال در سیستان و بلوچستان، این اداره‌ کل استفاده از توان نیروهای بومی و مصالح ساختمانی تولیدی با کیفیت استان را در اولویت کاری خود قرار داده که نتیجه آن اشتغال بخش قابل توجهی از افراد جویای کار و فعال شدن واحدهای تولیدی نیمه فعال و راکد بوده است.

اکبری بر تامین هر چه سریعتر خدمات زیربنایی نظیر آب و فاضلاب و گاز در طرح‌های طرح نهضت ملی مسکن سیستان و بلوچستان تاکید کرد و افزود: در کنار تلاش‌ شبانه‌روزی این اداره کل اگر خدمات زیر بنایی در پروژه‌های این طرح مهم ملی هر چه سریعتر به اتمام برسد، تا پایان اسفندماه جاری ۷۰۰ واحد مسکونی در سایت آرمانشهر زاهدان آماده بهره‌برداری خواهد شد.

وی از تصویب الحاق ۲۶۵ هکتار اراضی ارتش جمهوری اسلامی در زاهدان به محدوده شهر در راستای اجرای طرح نهضت ملی مسکن خبر داد و گفت: در جلسه شورایعالی شهرسازی و معماری ایران در روز ۲۲ اسفندماه جاری با الحاق اراضی مذکور با مالکیت دولت به محدوده این شهر موافقت شد تا بخش قابل توجهی از نیاز مردم این شهرستان به مسکن مرتفع شود.

اکبری با اشاره به اهمیت رفع مشکلات ساکنان مناطق حاشیه شهرهای سیستان و بلوچستان گفت: اکنون ۴۲ پروژه بازآفرینی شهری با اعتبار۴۸۰ میلیارد ریال توسط این اداره‌کل در مناطق حاشیه و بافت‌های فرسوده ۱۲ شهر استان در دست اجراست که زیرسازی، بهسازی و آسفالت معابر، ساخت و تکمیل فضاهای آموزشی، بهسازی مسیل‌های مناطق هدف، ساخت فضاهای تفریحی و تامین قیر رایگان برای شهرداری ها از جمله مهمترین این پروژه های بشمار می رود.

بهره برداری از ۶۲ کیلومتر بزرگراه تا پایان سال جاری

مدیر کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان در بخش دیگری از سخنان خود به بخش راهسازی در این استان اشاره کرد و گفت: استان سیستان و بلوچستان به دلیل قرار گرفتن در دو مسیر از سه کریدورهای مهم ترانزیت بین‌المللی، نقشی بسیار مهم در حوزه حمل‌ونقل و تجارت دارد؛ از همین رو، این اداره کل در سه سال اخیر با نگاهی همه‌جانبه نگر به حوزه راه به‌ خصوص بزرگراه، فصل جدیدی در توسعه راه‌های استان را آغاز کرده است؛ بطوری که ساخت و زیر بار ترافیک بردن بیش از ۲۰۰ کیلومتر راه اصلی و بزرگراه و همچنین تکمیل و افتتاح پروژه های نیمه تمامی همچون پل های ماشکید و نهراب گواه این مدعاست.

وی اضافه کرد: بیش از ۱۵۰ کیلومتر پروژه راهسازی در دست ساخت که تا پایان اسفندماه جاری، ۶۲ کیلومتر بزرگراه تکمیل و زیر بار ترافیک می‌رود.

اکبری ادامه داد: با توجه به اینکه توسعه راه‌ها زیربنای پیشرفت و آبادانی مناطق کمتر توسعه یافته بشمار می‌رود و زمینه افزایش تولید و ایجاد اشتغال پایدار در این مناطق را فراهم می‌کند، اداره کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان با بکارگیری کل ظرفیت‌های ملی و استانی تلاش کرده است ساخت راهها به ویژه بزرگراه‌ها را در استان شتاب دهد که نتیجه آن را می توان در ساخت ۱۷۵ کیلومتر بزرگراه از سال ۸۱ تا ۹۷ یعنی ۱۶ سال در مقایسه با بیش از ۲۰۷ کیلومتر در سه سال بین سالهای ۹۸ تا ۱۴۰۱ مشاهده کرد.

مدیر کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان تاکید کرد: ضروری است به این مهم توجه داشت که در حالی احداث بزرگراه در این استان شتاب گرفته است که این اداره کل با سخت ترین شرایط مالی و اعتباری مواجه بوده و با بدهی های کلان سالانه بیش از ۶۰۰ میلیارد تومانی اجازه نداده است هیچ طرح راه سازی در شمال سیستان و بلوچستان تعطیل شود.

اکبری تاکید کرد: به منظور تسریع در ساخت بزرگراه در این استان ضروری است اقداماتی نظیر جایگزین کردن تامین و پرداخت اعتبارات نقدی بجای اعتبار تهاتر نفت، ابلاغ و تخصیص ۱۰۰ درصدی اعتبارات پیوست قانون متوازن و هدفمندی، تخصیص اعتبارات از محل تسهیلات ماده ۵۶ قانون الحاق برای پروژه های نظیر قطعه ۲ بزرگراه زاهدان- بیرجند و کمربندی غربی زاهدان مورد توجه قرار گیرد.

وی همچنین بر افزایش مبلغ پیش بینی شده برای هر پروژه راهسازی با توجه به افزایش تورم و پایین بودن مبلغ اولیه تعیین شده، ابلاغ قیر مورد نیاز پروژه ها در یک با دو مرحله بطور کامل به این اداره کل جهت تسریع در پیشبرد و بهره برداری از پروژه های بزرگراهی این استان تاکید کرد.

مدیر کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: یک هزار و ۵۵۲ تن قیر رایگان مرحله اول از محل اعتبارات بند “ز” تبصره ۱ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ بودجه کشور اختصاصی جهت بهسازی معابر محلات هدف بازآفرینی شهری بین شهرداری‌های زاهدان، سراوان، خاش، دوست محمد، محمد آباد، زهک، گلشن، تفتان، مهرستان و میرجاوه جهت آسفالت معابر خاکی محلات توزیع شد که با توجه به اینکه بیشترین جمعیت حاشیه نشین شمال این استان در زاهدان ساکن هستند ۹۳۴ تن از مجموع قیر تخصیصی به شهرداری این شهر اختصاص یافت.

وی از اخذ سند تک برگی برای چهار هزار و ۴۶۸ هکتار از اراضی دولتی سیستان و بلوچستان در سالجاری خبر داد و گفت: با تلاش و پیگیری مستمر همکاران ما در اداره املاک، بانک زمین و حفاظت از اراضی این معاونت و با همکاری اداره ثبت اسناد و املاک استان بخشی از این اراضی از اداره کل منابع طبیعی در حریم و محدوده شهرها و مابقی از اراضی مازاد دستگاههای اجرایی در راستای قانون جهش تولید مسکن به نام دولت با نمایندگی سازمان ملی زمین و مسکن سند دار شد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا