راه و شهرسازیمجله خبری

افزایش نگرانی‌ها برای هزینه ساخت نهضت مسکن

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از اکوفارس، در چند وقت اخیر خبرهایی در رابطه با افزایش قیمت پروژه های نهضت ملی مسکن مطرح شده که این موضوع باعث نگرانی متقاضیان شده است چراکه همواره شعار دولت در رابطه با ارزان سازی واحدهای مسکونی بود اما اعلام این موضوع که این پروژه ها متری هشت میلیون تومان تمام می شود، زمینه ساز به هم ریختن حساب و کتاب خریداران شده است.

در ابتدا ساخت این پروژه ها با متری ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان شروع شد و سپس به متری چهار تا پنج میلیون تومان رسید که بعد از اعلام ساخت و اجرای پروژه ها به صورت یک طبقه و ویلایی قیمت ها دوباره کاهش یافت.

در ابتدا اعلام شده بود متقاضیان در چهار یا پنج قسط همزمان با پیشرفت فیزیکی پروژه ها، آورده خود را تکمیل کنند که تاکنون بخشی از متقاضیان در پروژه های مسکن ملی یک یا دو قسط از آورده های خود را پرداخت کرده اند.

افزایش قیمت تمام شده ساخت مسکن ملی

اخیرا احمد دنیامالی عضو شورای عالی مسکن از افزایش قیمت تمام شده ساخت مسکن ملی به ازای هر متر مربع خبر داد و گفت: در شورای عالی مسکن بحث ها و گفتگوهای زیادی صورت گرفت و فعلا به متری هشت میلیون تومان رسیده ایم. البته باید در نظر داشته باشیم که با حذف هزینه های زمین، قیمت زمین تقریبا رایگان شده است.

او گفت‌: تخفیف های ۵۰ درصدی در خصوص بحث انشعابات و عوارض شهرداری نیز به دست آمده است.

دنیامالی ادامه داد: در حقیقت مبلغ هشت میلیون تومان به صورت میانگین است. چرا که احتمالا هزینه های ساخت مسکن در روستاها کمتر از این عدد باشد و همچنین در شهرهای بزرگ نیز ممکن است که هزینه های ساخت و ساز کمی بالاتر از هشت میلیون تومان تمام شود.

قیمت هر متر مسکن ملی ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است

این در حالی است که بعد از این اظهار نظر، علیرضا جعفری مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید اعلام کرد: قیمت تمام شده ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است و به هیچ عنوان قرارداد های منعقد شده با پیمانکاران و سازندگان متری هشت میلیون تومان نیست.

بخش خصوصی واحدهای نهضت ملی مسکن را متری پنج میلیون تومان می سازد

بعد از این اظهار نظر، ایرج رهبر رئیس انجمن انبوه سازان هم اعلام کرد: در بحث ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن در تهران قراردادهای منعقد شده همان متری پنج میلیون تومان بوده و فعلا سازندگان با این میانگین قیمت در حال اجرای پروژه ها هستند.

به گفته بسیاری از متقاضیان نهضت ملی مسکن، هربار که قیمت جدیدی از پروژه به گوش می رسد، نگرانی های متقاضیان برای تامین آورده دو برابر می شود چراکه در ابتدا اعلام کرده بودند این پروژه ها با کم ترین هزینه و به صورت ارزان سازی تحویل داده خواهد شد.

حال با وجود وعده ای که دولت برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی در طول یک سال داده است باید تمامی دستگاه ها همکاری لازم را با سازندگان انجام دهند تا روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن تسریع شود و از سوی دیگر تامین اراضی در شهرهای مختلف و اعطای اراضی توسط دستگاه ها به وزارت راه و شهرسازی خود کمک می کند که طرح یک طبقه سازی و ویلاسازی هم در این پروژه ها اجرایی شود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا