اخبار ساختمان آنلایندیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

شهرداری‌ها،آلارم افزایش قیمت مسکن را به صدا در می‌آورند

فرشید پورحاجت در گفتگو با پایگاه خبری ساختمان آنلاین   با تاکید بر اینکه در حال حاضر به طور متوسط عوارض شهرداری ها در شهرهای مختلف بین 30 تا 70درصد افزایش داشته است افزود: شهرداری اساسا برای تامین منابع درآمدی خود به سهل الوصول ترین راهکار یعنی افزایش عوارض ساختمانی روی می آورند و این مساله سبب جهش هزینه های ساخت مسکن شده است و امیدواریم که این ارگان بار درآمدی اش را از روی دوش ساخت وساز بردارد.

وی یکی از کلیدی ترین عوامل تحریک بازار مسکن را که سبب تشدید قیمتهای این بخش می شود را افزایش عوارض ساختمانی قلمداد کرد و توضیح داد : وقتی یک شبه عوارض ساختمانی افزایش چند برابری پیدا می کند به هیج وجه نباید انتظار داشته باشیم که شاهد کاهش قیمتها و ایجاد ثبات در بازار نابسامان مسکن باشیم .

دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور همچنین با اشاره به تلاش شهرداری تهران برای حل بحران مسکن و اهتمام ویژه برای تسهیل گری در این عرصه گفت: ورود شهرداری تهران برای حل بحران مسکن دست مریزاد دارد اما از سوی دیگر افزایش هزینه های عوارض ساخت وساز سبب افزایش قیمتها در بخش مسکن می شود .

پورحاجت جهش قیمتهای عوارض پروانه ساختمانی را در تضاد با قوانین بالادستی ارزیابی و تصریح کرد: در حالی که بر اساس قوانین مصوب وزارت کشور ،نرخ عوارض شهرداری ها باید بر اساس میانگین نرخ تورم رشد داشته باشد ،اما در عمل چنین اتفاقی نمی افتد به طوری که در یک نمونه در شهرداری اهواز، نه تنها نرخ عوارض ساخت وساز در اوایل سال افزایش صد درصدی داشته است،بلکه برنامه ریزی شده است تا آخر سال جاری این نرخ در سه مقطع دیگر نیز افزایش پیدا کند.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور خاطر نشان ساخت: وقتی بحث درآمدهای پایدار شهری مطرح می شود،مصادیق آن کاملا مشخص است اما با توجه به اینکه وصول این درآمدها پیچیده و سخت است ،شهرداری ها انگیزه های برای کسب درآمد از این مسیر ندارند و ترجیح می دهند که آسانترین راه،یعنی کسب درآمد از مسیر عوارض ساخت وساز را دنبال کنند.

پورحاجت همچنین با اشاره به برنامه توسعه پنجم کشور اظهار داشت: در بخشی از این برنامه تاکید شده است که شهرداری ها باید سال به سال به صورت پلکانی وابستگی خود را به عوارض ساخت وساز کاهش دهند ،اما در عمل نه تنها این قانون اجرایی نشده است ،بلکه در مسیری برعکس ،سال به سال این کسب درآمد از این مسیر به صورت جهش گونه افزایش پیدا می کند.

پورحاجت با ذکر مثالی درباره تاثیرگذاری افزایش نرخ عوارض بر بازار مسکن اظهارداشت: به عنوان مثال در پایتخت،چنانچه شهرداری یک منطقه،نرخ عوارض ساخت وساز را افزایش دهد،این اتفاق به صورت یک آلارم هشدار دهنده به سایر مناطق شهرداری انتقال داده می شود و فروشندگان و سازندگان ،قیمت واحدهای نوساز را در سایر مناطق افزایش می دهند.

 

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا