مجله خبری

قیمت اوراق تسهیلات مسکن در آستانه ۱۰۰ هزار تومانی شدن!

به گزارش ساختمان آنلاین؛ معاملات امروز اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در حالی به پایان رسید که سفته بازان و سوداگران در معاملات چند ماه اخیر خود این اوراق را محل نوسان گیری و کسب بازدهی قرار داده‌اند که همین موضوع سبب شد قیمت این اوراق تا آستانه ۱۰۰ هزار تومانی شدن پیش برود.

بر همین اساس اگرچه میانگین قیمت تعداد زیادی از نمادهای معاملاتی تسه (اوراق تسهیلات مسکن صادره از بانک عامل بخش مسکن) در معاملات امروز در بازه ۹۱ تا ۹۵ هزار تومان قرار داشت، اما در یکی از نمادهای معاملاتی تملی (اوراق تسهیلات مسکن صادره از بانک ملی) قیمت هر برگه تا ۹۹ هزار تومان هم رسید؛ این در حالی است که تا پیش از افزایش قیمت برگه‌های تسهیلات مسکن در خرداد ماه امسال، هر برگه تملی از اردیبهشت امسال به قبل، حداکثر تا ۲۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شد.

تقریبا میانگین قیمت همه اوراقی که امروز در زیرمجموعه نمادهای تسه (۲۲ نماد) به فروش رسید، به جز ۳ نماد که در دامنه ۸۸ تا ۸۹ هزار تومان بود، در بازه بالای ۹۰ هزار تومان خرید و فروش شد.

با این حال یکی از عجیب‌ترین اتفاقات امروز، فروش ۹۸ برگه از نماد تملی ۷۰۴ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در تیر ماه ۹۷ بانک ملی) به قیمت ۱۴۷ هزار و ۹۴۷ تومان است که این رقم تا کنون سابقه نداشته است.

این ارقام سنگین فروش اوراق مذکور در حالی است که هر برگه تسهیلات مسکن، متضمن تنها ۵۰۰ هزار تومان وام مسکن است!

به نظر می‌رسد نبود محدودیت فروش اوراق تملی از زمان خرید که بر خلاف تسه، دارنده اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن نمی‌تواند تا ۴ ماه از زمان خرید، آن را به فروش برساند، سبب دامن زدن سفته بازان به اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی باشد.

گرانی؛ عامل کاهش شدید تعداد معاملات اوراق؟

خاطرنشان می‌شود معاملات امروز بازار اوراق تسهیلات مسکن در پی افزایش بی حد و حصر قیمت هر برگه، با حداقل تعداد معاملات و تعداد برگه‌های معامله شده نسبت به هفته گذشته به اتمام رسید؛ به جز چند نماد تسه که زیر ۱۲۰۰ برگه به فروش رفت، در سایر نمادها، تعداد برگه‌های فروخته شده کمتر از هزار برگه بود.

اعضای شورای عالی بورس از نرخ‌ها باخبرند؟

پیش از این امیر هامونی مدیرعامل فرابورس از احتمال اعمال محدودیت‌های جدید برای اوراق تسهیلات مسکن اعم از تسه و تملی در تیر ماه امسال خبر داده بود که از آن زمان تا کنون، نه فرابورس، نه شورای پول و اعتبار و نه شورای عالی بورس در این خصوص مصوبه‌ای نداشته‌اند.

همچنین گفته می‌شود یکی از دلایل هجوم سفته بازان به بازار اوراق تسهیلات مسکن، اعلام خبر احتمال افزایش سقف تسهیلات خرید یا ساخت مسکن از سوی وزیر راه و شهرسازی و بررسی این پیشنهاد در شورای پول و اعتبار بوده است.

مردم؛ متضرر واقعی گرانی اوراق

سرمایه گذاری سفته بازان در بازار اوراق تسهیلات مسکن، سبب وارد آمدن خسران بزرگی به خریداران واقعی این اوراق شده که قصد دارند با خرید این برگه‌ها، از تسهیلات خرید مسکن بهره‌مند شوند.

بر اساس آخرین اطلاعیه فرابورس که ۸ صبح ۱۹ مهر ماه منتشر شده، محدودیت‌های خرید و فروش اوراق تسه و تملی طبق مصوبات قبلی شورای عالی بورس بوده و تغییری نکرده است.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا